ampellilja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    ampellilja?

    Min granne sa att man kan ha ampelliljor i ett akvarium, stämmer det? Har ett klart överskott av denna växande blomma hemma i fönster och på väggar... Någon som vet?
    lev livet medans de är värt att levas
  • dl_4711
    • June 2005
    • 82

    #2
    Ursprungligen postat av anna7607
    Min granne sa att man kan ha ampelliljor i ett akvarium, stämmer det? Har ett klart överskott av denna växande blomma hemma i fönster och på väggar... Någon som vet?
    Enligt min fru går det alldeles utmärkt, hennes familj hade det i sitt (numera vårt) akvarium när hon var liten. Man tar skotten och sätter ned i botten, om jag fattat det rätt. Vi har tänkt prova, men råkade köpa fel sorts ampellilja (något jag iofs är glad för då den är väldigt fin).
    ///
    Dan L

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Kruxet är att dom dör ganska snabbt och blir algbevuxna ännu snabbare.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • anna7607
        • November 2005
        • 1440

        #4
        jag har massor med ampelliljor, skott överallt. Det är den hel gröna sorten, är de rätt för akvarium?
        lev livet medans de är värt att levas

        Kommentar

        • anna7607
          • November 2005
          • 1440

          #5
          oj...då är de kanske inte värt att stoppa i dom, har ett helt nyuppstartat akvarium, har inte ens stoppat i några firrar än då jag inte vet vad jag ska ha...la in ett inlägg ang golfbollar men har inte fått någe svar.. =(
          lev livet medans de är värt att levas

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            la in ett inlägg ang golfbollar men har inte fått någe svar.. =(
            Är du säker på det? Jag hittar inte något inlägg du skrivit som handlar om golfbollar.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • anna7607
              • November 2005
              • 1440

              #7
              japp japp...helt säker =). vilka passar ihop? är rubriken den finns i den tråden eller va de heter för dom som är nya m akvarium =)
              lev livet medans de är värt att levas

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Aha nu såg jag inlägget.

                De flesta som kommer till akvarieforum är lite småsnoffsiga när det gäller fisk- och växtval. Det finns speciellt några fiskar som inte står högt i kurs hos dessa akvarister och det är t ex golfbollar och papegojciklider eller andra sk "missfoster". Jag tippar att det är därför du inte fått några svar.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • anna7607
                  • November 2005
                  • 1440

                  #9
                  mmmm... alla har ju olika åsikter, de får dom ha, men jag tippar på att de finns en hel del sk "missfoster" fiskar av de som avlas fram... de är som m dom flesta djur... de tar en del år innan man ser skillnad å avvikelser som inte fanns från start. Hade de varit ett akvarium avsett för bara mig hade de blivit annat val av fisk, men nu är de min sons, hans vilja e min lag =)
                  lev livet medans de är värt att levas

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Det förstår jag. Det finns ju lite elitmentalitet överallt. Den som frågat om blandraser på hundforum vet vad jag menar =)

                    Bara på skoj kan du testa att fråga om Papegojciklider på ciklid.se och se vad som händer *lol*, nej men skämtåsido skulle du förhoppnings bara bli utsatt för en skön övertalningskampanj med tusen skäl till varför din son förmodligen skulle kunna digga en annan firre mer.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • anna7607
                      • November 2005
                      • 1440

                      #11
                      ha ha... jag har hållit på m hästar sen jag va 5, de är samma sak där =). Den andra fisken han kan kunna tänka sig är glasmal/spökmal av den ända anledningen att den är genomskinlig, och en liten krabba, fast fiskar som syns e ju lite roligare.

                      Å min son brås nog rätt bra på sin mor, envis som synden =) så att övertala om en annan fisk e nog rätt svårt...
                      Senast redigerad av anna7607; 10 November 2005, 16:03. Anledning: fel
                      lev livet medans de är värt att levas

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Den klart roligaste krabaten jag någonsin sett i ett akvarium var när sambon skaffaden liten minisötvattenskrabba. Han hette Kapten Bosse och när någon kom för nära så ställde han sig kaxigt och sträckte upp sina små klor rakt upp i vattnet och knipsade. Kom man riktigt nära så gjorde han t om en volt.

                        Han hatade Anubias och knipsade gärna av bladen på den. Tyvärr är han borta, men så saknad att en kompis att hon skrev en runa som tyvärr inte ligger online längre.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av anna7607
                          .la in ett inlägg ang golfbollar men har inte fått någe svar.. =(
                          Ett litet tips är att istället för att lägga in en fråga på en så allmän kategori som "Mitt första akvarium" lägga in det på en mer exakt ämneskategori eftersom de som är specialintresserade av en sak ofta kollar i "sin" avdelning. Ingen har en chans att hinna med att kolla alla inlägg som skrivs varje dag (uppåt 500 st) och då får de allmänna kategorierna tyvärr ofta stryka på foten.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • anna7607
                            • November 2005
                            • 1440

                            #14
                            klarar dom av att leva helt i vatten? Behöver dom komma upp på land emellanåt? Vilka fiskar kan man ha då??? Att de är så mycke att tänka på...blir tokig, ska åka och köpa fiskar imorgon, men vet inte alls va jag ska ha...blir väll mollys å svärdbärare, neontetror...eller...jag vet inte... Golfboll är väll säkrast om inte sonen ska få ett skrik och tjureri anfall... 2st i 170l =)
                            lev livet medans de är värt att levas

                            Kommentar

                            • anna7607
                              • November 2005
                              • 1440

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Ursprungligen postat av anna7607
                              .la in ett inlägg ang golfbollar men har inte fått någe svar.. =(
                              Ett litet tips är att istället för att lägga in en fråga på en så allmän kategori som "Mitt första akvarium" lägga in det på en mer exakt ämneskategori eftersom de som är specialintresserade av en sak ofta kollar i "sin" avdelning. Ingen har en chans att hinna med att kolla alla inlägg som skrivs varje dag (uppåt 500 st) och då får de allmänna kategorierna tyvärr ofta stryka på foten.

                              Tack för tipset, är helt ny här inne har fullt sjå med att hinna med allt, kan knappt slita mig från datorn, märkte inte ens när min lilla dotter hällde ut sand i sitt rum =(... TACK! Jag är så glad att jag hitta den här sidan =)
                              lev livet medans de är värt att levas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...