Koldioxid och ljusfunderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Koldioxid och ljusfunderingar

    Jag har sedan september kört utan täckglas i min 310 liters burk med 6x36 watt lysrör efter en ganska stor omdesign. Jag har gått från fullsmockat med växter till nästan sparsamt med växter men har ändå haft problem att få bra effektivitet i upplösningen av koldioxid i min reaktor, trots att jag har samma tekniska setup som tidigare. Åtminstone var det där jag trodde problemet låg.
    Rent logiskt så borde jag ju kunna få samma koldioxidnivå som tidigare och t om högre eftersom jag har mindre antal växter som tar upp CO2, men det har inte riktigt velat sig. Det har varit svårt att sänka pH:t.
    Jag har experimenterat med syrenivåer och har vänt och vridit på alla parametrar (strilrör längs bottnen, vid ytan, utan strilrör, luftventuri, luftpump etc) för att jag trodde att det var där felet låg.
    Jag trodde att man skulle få högre syrenivå och bättre genomluftning genom att inte ha täckglas och dessutom få lite mer ljus.

    På många sätt verkar det ha varit fel tänkt för ett växtakvarium av flera anledningar.
    1) Förhållandevis många syrebubblande växter producerar mer syre än vad ett filter kan vända ner i vattnet via vattenytan/atmosfären?
    2) Syret försvinner snabbare utan täckglas. Med täckglas bildas en mikroatmosfär som förmodligen är ganska syreberikad?
    3) Koldioxiden försvinner snabbare utan täckglas. Med täckglas bildas en mikroatmosfär med koldioxid (och syre)?

    Har man en reaktor som inte klarar av att lösa upp den mängd CO2 man önskar så finns det ett superenkelt sätt att kringå detta: Man drar igång CO2-insprutningen innan ljuset tänds på morgonen och håller en för reaktorn optimal insprutning. Man får dock lite större pH-svängningar men å andra sidan så kan växternas fotosyntes "rivstarta" när ljuset tänds. Däremot gissar jag att det kan bli lite läskigt låg syrenivå på natten.

    Ni med växtakvarier och koldioxidgödning: Hur gör ni? Har ni täckglas? Vad är era erfarenheter med/utan täckglas?
    http://www.defblog.se
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Hmm.. Mitt inlägg är lite förvirrat märker jag..

    Naturligtvis förstår jag att en effektivare genomluftning snabbare tar bort CO2 ur vattnet. Det jag ville uppnå var god genomluftning till fördel för fiskar/bakterier och god CO2-nivå samtidigt.

    Allt tyder på att jag hade rätt hyffsad syrenivå utan täckglas men att jag hade svårt att sänka pH/höja CO2.

    Med täckglas verkar jag återigen kunna få rikligt med CO2 förutsatt att jag börjar insprutningen innan ljuset tänds, men är nu istället orolig för för låg syrenivå på natten då växterna dels använder det för respiration och dels täckglasen borde sänka effektiviteten på filtret..
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Hmm.. Mitt inlägg är lite förvirrat märker jag..

      Naturligtvis förstår jag att en effektivare genomluftning snabbare tar bort CO2 ur vattnet. Det jag ville uppnå var god genomluftning till fördel för fiskar/bakterier och god CO2-nivå samtidigt.

      Allt tyder på att jag hade rätt hyffsad syrenivå utan täckglas men att jag hade svårt att sänka pH/höja CO2.

      Med täckglas verkar jag återigen kunna få rikligt med CO2 förutsatt att jag börjar insprutningen innan ljuset tänds, men är nu istället orolig för för låg syrenivå på natten då växterna dels använder det för respiration och dels täckglasen borde sänka effektiviteten på filtret..
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • imported_n/a
        • January 2002
        • 585

        #4
        Hej

        På tal om koldioxid, hur går det med din sump? Producerar den någon koldioxid?

        Rickard Berg,
        AKA 7868, BKA 671-10
        NANFA, DFC
        *************************
        http://http://www.killis.tk
        /Rickard
        don Quijote och KA.
        http://www.killifish.tk

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Intressanta iaktagelser, måste jag säga.

          Dessvärre är det nog inte så många av oss andra som gjort så ingående exprement på detta område så vi kan nog inte vänta oss någon långtgående diskussion här.

          Peronligen ligger mina exprement och strävanden på nivån: "Hur göra för att hitta balansgången mellan uppkomsten av nålsticksblad på alla växter och gröna och svarta prickar överallt". När jag lyckats med detta kan jag kanske ägna mig åt exprement liknande dina. (Om jag törs)

          Peter
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag fick min permanenta CO2-mätare att ändra färg i burken jag tryckte ner luften från sumpen i (har ett par filmer på min hemsida), dvs det tydde på att det var surare men jag har ingen aning om det berodde på koldioxid.

            Lite lovande var dock experimentet så i ytterligare sökande efter "naturlig" koldioxid har jag dels en IKEA-vas till 1/4 fylld med jord (och geggan från ett urklämt innerfilter) toppat med vanligt grus och C. lyrata samt E. stellata + IKEA-spot och dels mitt 29-litersakvarium med jord toppat med grus. Båda ser extremt välmående ut nu efter en vecka och inte tillstymmelse till alger än så länge. Men jag har inte gjort några mätningar av pH, Fe och NO3.

            Och ang. täckglas och igångsättning av CO2-insprutning några timmar innan lyset tänds så är det skillnad som natt och dag. Nu får jag äntligen sådär rikligt med pärlband igen. Så det är fortfarande intressant att höra av er andra med tub-CO2 om ni har samma erfarenheter med täckglas.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Oj vi svarade nästan samtidigt Petnym 8-)

              Ang. gröna prickalger kanske det är en klen tröst att det ofta är "the final frontier" i växtakvarier. Hårda prickalger har jag fått för mig att dom allra flesta växtakvarister får stå ut med i större eller mindre utsträckning. När min burk mådde som bäst innan tävlingen så hade jag en del prickalger på vissa Amazonsvärdsplantsblad, men då tillväxten var så god så var det bara att trimma bort dom - något jag förstår du inte vill göra med Anubias då den får ett ganska trist utseende om man klipper av för många blad.

              Nålprickar borde K2SO4 hjälpa dig med, men du menar att du får mer prickalger ju mer K2SO4 du doserar?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                Nålprickar borde K2SO4 hjälpa dig med, men du menar att du får mer prickalger ju mer K2SO4 du doserar?
                <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                Desvärre vet jag inte vad som gjorde att algerna dök upp. Jag ändrade på ett flertal parametrar på en gång. 1, Diskusar i karet med tillhörande matning av främst räkmix just nu. 2, Igångkörande av bottenvärme omväxlande 15 min på 30 min av, hela dygnet. Detta slutade jag dock snabbt med. 3, Kort justering av ytvattencirkulationen vilket direkt ledde till att ytan fick en grön kladdig hinna. Denna försvann nästan lika fort som den kom efter återställning av punkt 2 & 3 (ca 1 vecka).

                Nu så tror jag att tillväxten av dessa gröna och svarta alger (okänd art) har hämmats. Jag tycker mig se att dess mängd minskar allteftersom mina siamesiska algätare betar av beståndet. Jag har räknat igenom mina gödningsdoser lite noggrannare nu. Fast jag doserade nog ganska rätt innan. Fick öka MgSO4. Försöker också genom mätning bestämma någon lagom mängd Mikrogödning + ytterliggare Fe tillsats.

                Sen har jag en hel del andra algtyper också men dessa verkar kunna jag hålla under kontroll. (Vid ett av utflödena trivs någon form av trådalg, bland mitt E tenellus bestånd hittar jag ibland något slags nystan av gröna trådar någon centimer i diameter. På en platå högt upp på min rot, bara några centimeter under ytan, verkar några andra slags svarta förgrenande trådar trivas. I och utanpå mina slangar blir (växer?) det också någon slags svart beläggning)

                Peter
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                Arbetssätt...