Kiselalger, KNO3?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    Kiselalger, KNO3?

    Hej, har läst en tråd var defdac skriver man kan bekämpa kiselalger med en dos KNO3. Problemet är bara att jag redan har blandat i den vanliga dosen av PMDD plus en extra dos av KNO3 och NutriSI för att min E. Densa så lite halvtaskig ut. Nu ser den bättre ut, men har blivet attackerat av vad jag tror är kiselalger. Frågan är nu om jag verkligen skall hälla i mer KNO3 för att bli kvitt algerna?
    Finns där inte risk för övergödning?

    Akvariet har varit igång 3-4 mdr ( 54L känner väl snart alla till :o ) så det kan väl inte räknas som nystartat.
    Jag har precis satt i en extra pump (fluval 2+) som jag kör paralellt med det gamla 4-5 veckors tid, fram till det är kört in ordentligt, och jag kan ta upp den gamla.
    Kan den har nånting med det att göra?
    Senast redigerad av Lynxx; 09 November 2005, 16:28.
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Kiselalger tycker jag har en tendens att poppa fram när man gör förändringar i burken. En bra taktik tror jag är att bestämma sig för en gödningsprincip (mängd och gödningstillfällen) och hålla sig till denna ett par- tre veckor. Alger gillar inte när miljön i karet ser lika ut dag efter dag.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      De slemmiga kiselalgerna jag hade tror jag främst gick bort pga Quickfiltret iom att dom verkade släppa på natten och sväva runt. Quickfiltret tog hand om dom då.

      Samt tror jag även (numera) mer på BluesBoys teori att bestämma sig för en gödningsmängd/princip och hålla den, vilket för övrigt de flesta alger inte diggar speciellt mycket.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Lynxx
        • October 2005
        • 130

        #4
        Skall göra det framöver. Har testat att ta upp den och skölja den i varmt vatten, och nu är allt borta. Nu få vi bara se om växten ta sig
        Konstigt att algerna bara satte sig på E. densan, eller det är kanske vanligt?
        _______________________________________________

        Even a fish wouldn't get into trouble
        if it kept its mouth shut
        _______________________________________________
        //Lynxx

        Kommentar

        • Lynxx
          • October 2005
          • 130

          #5
          Jag har lärt mig nåt nytt
          Sköjl INTE växterna i varmt vatten!!!
          Nu ser den ut som om det är en albinoväxt.
          Man lär så länge man lever
          _______________________________________________

          Even a fish wouldn't get into trouble
          if it kept its mouth shut
          _______________________________________________
          //Lynxx

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            ljumet vatten använder jag när jag förbereder växter jag köpt inför plantering och det klarar dom fint.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag har också lyckats skålla växter med mitt superheta kranvatten. Dom ser lite risiga ut i akvariet och smälter ganska snabbt därpå (någon slags genomskinlig albinoväxt är en ganska bra beskrivning 8).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...