Vad har hänt med brandsläckaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    • October 2004
    • 115

    Vad har hänt med brandsläckaren?

    Hej! Har ett 375 liters växtakvarium där jag tillför Co2 via en gammal brandsläckare. Nu är det så att jag började tycka det bubblade dåligt, riccian var inte längre täckt av luftbubblor. Eftersom jag just nu är i en period då jag inte har så mycket tid längre för akvarium så kollade jag inte. För någon dag sen så såg jag att alla mätare på brandsläckaren var på noll, och att en silikoslang vikts så ingen co2 kom igenom. Eftersom jag inte lyckades montera komponenterna i ett stycke så har jag istället kopplat ihop delarna med silikonslangar. Eftersom det finns en plåtbit med ett hål i som sticker ut från bransläckaren så använde jag det till att parkera magnetventilen i. Nu verkar den ha ramlat ur och slangen böjts. Annars kan jag inte se något annat som hänt. Kan detta vara orsaken till att visarna visar noll på båda mätarna? Eller är det så att den helt enkelt är tom? Kan inte komma ihåg hur länge jag haft den, men det börjar bli ett tag nu.

    Är allt som det ska med den, eller tror ni att något gått sönder? Brukar det verkligen gå så fort för visarna att sjunka till noll, eller gör de det gradvis?
    Den går att fylla igen och jag planerar att göra det imorgon, men jag tänkte att det kan ju vara bra att posta här först.

    //MVH Christian
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av St.Anger
    Är allt som det ska med den, eller tror ni att något gått sönder? Brukar det verkligen gå så fort för visarna att sjunka till noll, eller gör de det gradvis?
    Den går att fylla igen och jag planerar att göra det imorgon, men jag tänkte att det kan ju vara bra att posta här först.
    Visarna visar "maxtryck" medans det finns någon koldioxid i vätskeform kvar i tanken, när de sedan börjar sjunka är det ganska lite gas kvar. Hur lång tid detta tar beror givetvis på hur mycket gas du tar ut. För mitt 980-litersakvarie tar det ungefär 1-2 veckor från att mätarna börjar sjunka till att tanken är tom.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      andvänder du slangar som paller kolsyre.vanliga slangar kanske inte är så bra da dom lösas av syren

      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Visst verkar den tom, bra att veta till nästa gång är att du kanske skulle försöka lämna för fyllning redan när det börjar sjunka.

        Det rekommenderar dom iallafall där jag fyller. Fråga inte varför för det vet jag inte !
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av oveb
          Det rekommenderar dom iallafall där jag fyller. Fråga inte varför för det vet jag inte !
          Dom får fylla oftare... ($$$)

          Jag frågade samma sak där jag fyller och dom sa att det inte spelar någon roll, släckarna är normalt tomma när dom fyller.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • St.Anger
            • October 2004
            • 115

            #6
            Tack för svaren! Då verkar det som den helt enkelt är tom. Slangarna ska tåla kolsyra, det är alltså inte vanliga av plast.

            Har nu hört med den lokala brandstationen, men dom kunde inte fylla dom. Utan det verkar som om jag måste åka nånstans söder om Stockholm. Vilket blir en bit då jag borr en bit norr om Stockholm. Finns det någon som vet något ställe där man kan fylla brandsläckaren i Stockholms trakten?

            Kommentar

            • Jodahl
              • March 2005
              • 298

              #7
              Om du inte litar på visarna kan du väga flaskan nu när den är tom så kan du kontrollera hur mycket CO2 det är kvar i flaskan genom vikten.

              /Johan
              220 liter växtsoppa.
              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
              Aquarelle 0,3 W/liter

              Kommentar

              • St.Anger
                • October 2004
                • 115

                #8
                Jag tycker det verkar som den är tom, men att kontrollera den extra noga kan ju inte skada. Tack för tipset!

                Var brukar ni andra växtakvarister i Stockholm fylla era brandsläckare?

                Jag upptäckte precis att det har nu kommit några långa gröna alger nere i glossostigman. Inte vanliga trådalger utan dom här är riktigt långa. Så det börjar ju bli lite bråttom med att få tillbaka koldioxiden. Jag vill ju inte ha en alginvasion nu när karet hållit sig helt algfritt så länge.
                Senast redigerad av St.Anger; 10 November 2005, 16:04.

                Kommentar

                Arbetssätt...