Mina jättevallisneria växer inte på höjden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    Mina jättevallisneria växer inte på höjden

    Jag har vid flertalet tillfällen köpt Vallisneria av olika slag eftersom jag vill ha höga och långa växter som döljer doppvärmare och dylikt. Trots mina strävsamma försök att få vallisnerian att växa på höjden har jag nu fått erkänna mig besegrad, det går bara inte.

    Tro inte att den inte växer alls, för det gör den. Den breder ut sig som en tät matta över hela karet och jag får gallra ganska ofta. Det är bara tillväxten på höjden som absolut inte vill sig.

    Karet är ett 540-liters akvarium med heltäckande ljusramp med plats för 4 ljusrör. Jag använder inte CO2 men göder dock med 0,8 dl KNO3...0,8 dl PMDD samt 0,5 dl KH2PO4 vid varje vattenbyte. Vattenbytet på ca 40 % gör jag en gång i veckan. Jag har mjukt vatten här i Lidköping och pytsar i ca 2 msk bikarbonat vid vattenbytena.

    Jga kan inte direkt säga vilka lysrör jag har i min ramp men de är inte så fasansfullt gamla.

    Det jag undrar är därför:
    - Om den dåliga tillväxten på höjden beror på ljuset...vilka lysrör rekommenderas att använda?
    - Ha det nåt att göra med gödningen? Förutom CO2..har inte råd att göra ett sådant inköp.

    Skickar med några kort så man kan se hur det ser ut.
    Bifogade filer
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Kan kanske varva att de inte får någon konkurens om ljuset, och inte behöver sträcka på sig. Kan även vara CO2-brist, eftersom du göder och verkar ha hyffsat med ljus.

    Lite CO2 är bättre än inget. Så du kan göra två-tre 1,5 liters petflaskor och köra mäsk i dem. Då får du relativt jämn tillsatts av CO2 om du byter mäs i ett överlappat schema. Dvs byter mäsk med ca en veckas mellanrum i respektive flaska.

    Tillsätter du dessutom ca en matsked (eller så) till mäsken, så kommer de att klara att producera CO2 längre än utan (dvs jästen svälter inte ihjäl om de får proteinblandning). Proteinet kan du få via torrmjölk eller sådat som kroppsbyggare stoppar i sig. Det kan vara gammalt, vilket är billigare. Jästen klagar inte ett dugg
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      hmm..
      du kan prova dra ner på ljuset..., valle é inte så krävande...
      sedan kanske mindre vattenbyten fler dar i veckan kan vara något att testa........

      <---- är på en näve valle från mitt kar...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        definitivt för mycket ljus.
        när ja hade vallisneria växte den nästan enbart på längden och har inte direkt mycket lju
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Jag tror också på för mycket ljus - då behöver de inte "sträcka sig" för att få tillräckligt. Vallisneria är en bicarb-växt, vilket innebär att de kan ta kolet från bikarbonat i vattnet. Om du har lågt KH är det kanske enklast att tillsätta lite mer natriumbikarbonat - det har fått lite extra fart på mina i allafall. "Risken" man tar med CO2 är att det börjar växa "för bra" mot vad man vill, och då har man mer jobb med ansning och gödning för övrigt.

          Skötseln av karet verkar vara bra, så de borde växa på höjden... just lågväxande växter har jag i vart fall fått när jag dragit på mer ljus. En hel del stängelväxter börjar då växa "på sidan" mestadels, ex Hygrophila och Heternanthera.

          Hilsen,

          P

          Kommentar

          • elinor
            • February 2003
            • 1323

            #6
            Helt fantastiskt! Man kan alltså få för mycket ljus? Det hade jag nog absolut inte trott. Ska stänga av två av rören så får vi se *ler*. Förhoppningsvis har jag en svävande djungel av vallisneria om ett tag. Tack för tipsen!

            - Om jag nu drar ner på ljuset...tar mina Cryptovorne Wenti och javaormbunkar skada av detta?

            Jackson: Har prövat på det här med mäskmetoden och jag får skamligt erkänna att jag lade ner det projektet. Får väl testa lite igen..
            Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Jupp, det går att få för mycket ljus. Bara att fläska på - kör du mer ljus utan CO2 kommer du garanterat att se biogenisk decalcifikation, dvs Vallisnerian får kalkavlagringar på bladen genom intensiv fotosyntes och CO2-brist. Vet inte hur många rör du har över karet, men lägg dig kring 0,3 W/liter eller strax under. Cryptos och Javaormbunkar tar ingen skada av det, men kan ändra växtsätt och också bli mer "högresta".

              Hilsen,

              P

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Vallisneria är en bicarb-växt, vilket innebär att de kan ta kolet från bikarbonat i vattnet. Om du har lågt KH är det kanske enklast att tillsätta lite mer natriumbikarbonat
                ontopic
                vilka nackdelar finns det med natriumbikarbonat ?

                offtopic
                vilka andra växter gillar natriumbikarbonat ?
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Sikken osis att inte få världens enklaste växt att växa....hmm....verkar oerhört konstigt.

                  Jag har både vanlig vallisneria och jättevallisneria i mina diskusakvarier och jag får med jämna mellanrum slänga massor med växter för att dom inte ska ta över hela karet.

                  Till saken hör den att dom växer super i 29 grader, inte så jättemkt ljus och det enda som dom göds med är TMG men det är mest för att hygrophilan ska växa och hålla sig grön.
                  Vallisnerian växer som ogräs iaf.

                  Synd du inte bor i skåne då kunde du fått ett par av mina plantor
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • elinor
                    • February 2003
                    • 1323

                    #10
                    Ursprungligen postat av drd
                    Sikken osis att inte få världens enklaste växt att växa....hmm....verkar oerhört konstigt.


                    Synd du inte bor i skåne då kunde du fått ett par av mina plantor
                    Tack, det var vänligt av dig *ler*. Men med den oturen jag har så hade den Vallisnerian oxå börjat sprida sig på bredden istället för att växa på längden. All Vallisneria jag har köpt hem har varit lång och böljande vid inköp..Men som det är nu får jag rensa bort mängder av småplantor som brett ut sig på hela botten.

                    Jag har redan nu släckt två av mina lysrör och jag ska försöka dokumentera hur det går. Känns ganska fantastiskt att misslyckas med nåt så enkelt.

                    Tack för hjälpen allihop!!!
                    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #11
                      elinor,
                      ge inte upp för all del. Det är sådär det är för de flesta akvarister ibland - busenkla grejer som att få igång Vallisneria eller Hornsärv eller för den delen odla vildguppy behöver inte alltid lyckas... :/ ...en del saker som ska vara svåra kan i gengäld gå sanslöst lätt.

                      För övrigt så finns det inga direkta nackdelar med natriumbikarbonat som jag känner till (om man inte pytsar i extremt mycket). Det är svårt att överdosera om man nu ändå gör misstag. Höjer KH men inte GH - går faktiskt att få ett KH som är högre än GH med natriumbikarbonat.

                      Övriga exempel på bicarbväxter är Elodea och Egeria. En del lägger till även andra växtarter, men där är jag personligen mer tvivlande - har inte läst att vare sig Javaormbunke eller Hornsärv skulle vara bicarb-växter. Jag är dock helt övertygad om att fler arter än de som nämnts ÄR bicarb-växter, så det finns säkert fler.

                      Hilsen,

                      P

                      Kommentar

                      • gren
                        • September 2005
                        • 87

                        #12
                        Jag har faktiskt precis samma problem, som jag inte kunnat förstå.

                        Mina står helt själva och sprider sig på bredden hela tiden, men aldrig på längden. I karet sitter ett AquaGlow 30 W och ett "no-name" med okänt watt-tal (fick det från akvariets förra ägare). Cabomba, vattenpest och någon liten grön-röd-aktig växt, växer som skott, trots att jag inte tillsätter CO2 eller har särskilt hårt vatten (3 dH enligt vattenverket). Javamossan och jättevallisnerian står dock stilla.

                        Jag får testa att flytta över vallisnerierna till yngelkaret där det är betydligt mindre ljus.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo

                          #13
                          gren,
                          men i ditt fall kan det kanske vara för lågt KH för dem? Vet inte hur nyuppsatt karet är heller. Fast vattenpesten trivs ju, och den gillar ju samma betingelser (när man inte kör med CO2). Ett gammalt "trick" jag läst om är att lägga lite kalkkross vid rötterna på Vallisnerian. Har inte provat, men sett resultat hos andra.

                          Hilsen,

                          P

                          Kommentar

                          • gren
                            • September 2005
                            • 87

                            #14
                            Det ska provas!

                            Kommentar

                            • dinajel
                              • November 2004
                              • 606

                              #15
                              Vad gäller ljuset, så kan det också ha att göra med vilket ljus man har. Rött ljus (i stil med GroLux) gör att växterna växer på höjden, medan blått (och far red?) får växterna att krypa (exempelvis Aquarelle, Aquastar, Triton). Detta stämmer enligt mig både i teorin och praktiken. Jag lyckades trycka ner mina växter riktigt bra när jag bytte till Aquarelle. I ditt fall handlar det väl kanske mer om att byta bort det blå ljuset. Eller, som alla andra sagt, helt enkelt minska på ljuset.
                              Bilder på mina akvarier.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...