Javaormbunke

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • k2icefall
    • February 2004
    • 60

    Javaormbunke

    tjena, ja har ett gäng javaormbunkar i mitt kar men dom trivs inte alla..en har kolappsat helt o de andra ser inte allas pigga ut..mina andra växter trivs bra. vad kan va felet?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det kan vara typ 100 olika anledningar. Om du specificerar dig lite tydligare kanske vi kan utesluta några av dem.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • k2icefall
      • February 2004
      • 60

      #3
      ja vad ska man säga...dom ä planterade på rötter. ja tillsätter ingen flytande växtnäring. bladen blir fläckvis bruna o faller av titt som tätt

      Kommentar

      • Lynxx
        • October 2005
        • 130

        #4
        Pröv att tillsätta näring, det får dom nok på bättre humör.
        Utan näring klarar dom sig dåligt.
        _______________________________________________

        Even a fish wouldn't get into trouble
        if it kept its mouth shut
        _______________________________________________
        //Lynxx

        Kommentar

        • k2icefall
          • February 2004
          • 60

          #5
          ok, ska pröva det..trodde int dom behövde så mycke sånt :/

          Kommentar

          • Lynxx
            • October 2005
            • 130

            #6
            Jag började med att tillsätta järn, och efter en månadstid PMDD. Den har aldrig visat tecken på att den inte trivs
            _______________________________________________

            Even a fish wouldn't get into trouble
            if it kept its mouth shut
            _______________________________________________
            //Lynxx

            Kommentar

            • figo
              • October 2004
              • 480

              #7
              Ursprungligen postat av k2icefall
              ja vad ska man säga...dom ä planterade på rötter. ja tillsätter ingen flytande växtnäring. bladen blir fläckvis bruna o faller av titt som tätt
              Javaormbunken får bruna fläckar när de får för mycket ljus,de vill ha lite mer dunkelt.
              m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

              Kommentar

              • k2icefall
                • February 2004
                • 60

                #8
                vilken växtnäring ska man ha då?

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Jag hade mycket fina javaormbunkar under 2*150 watt metallhalogen och såg inga som helst tecken på att det skulle vara några problem.

                  Däremot är javaormbunken mycket känslig mot kvävebrist, en ökning av ljus allt annat lika kommer att leda till just kvävebrist.

                  På tal om kvävebrist så är det just det som frågeställarens problem verkar att vara.

                  Berätta mer om karet...Belastning, belysning och skötsel.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • k2icefall
                    • February 2004
                    • 60

                    #10
                    ja de ä ett 720l stort amazonas kar. ph runt 5,5 , mjukt vatten. bra vatten värden. går 6 st Geophagus Sp.tapajos o 10 citrontetror i det. har endast 3 st 15w rör till det

                    Kommentar

                    • Tangoman
                      • March 2005
                      • 177

                      #11
                      Ursprungligen postat av k2icefall
                      vilken växtnäring ska man ha då?
                      PMDD är bäst och billigast. Eftersom du bor i Stockholm kan köpa det på Södermalms akvarieaffär som ligger på södermalm. Kolla också www.pmdd.se
                      PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                      www.akvariefiskar.se

                      Kommentar

                      • k2icefall
                        • February 2004
                        • 60

                        #12
                        fan måste man verkligen göra så störa vattenbyten?

                        Kommentar

                        • mgrant
                          • July 2003
                          • 475

                          #13
                          Det beror lite på vad man är ute efter. Vill du ha maximal tillväxt så är det lättaste sättet att köra efter metoden stora vattenbyten och fullt med gödning vid varjebyte. Men i ditt fall kan jag förstå att det kan vara lite jobbigt att byta så mycket vatten.

                          Du kan ju köra med färre vattenbyten, men då får du även vara lite sparsam med gödningen så att du inte bygger upp höga nivåer över tid.

                          Om du tittar på www.pmdd.se och kör efter den rekomenderade (fegislösningen) och häller i den var annan vecka så är det säkert inga problem. Jag hade möjligen gått ner lite i fosfathalten om du gör vattenbyten väldigt sällan.

                          /Marcus
                          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                          Kommentar

                          • Tangoman
                            • March 2005
                            • 177

                            #14
                            Ursprungligen postat av k2icefall
                            tjena, ja har ett gäng javaormbunkar i mitt kar men dom trivs inte alla..en har kolappsat helt o de andra ser inte allas pigga ut..mina andra växter trivs bra. vad kan va felet?
                            Vad är det för andra växter?
                            PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                            www.akvariefiskar.se

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Grabben har ett svartvattenakvarium och är knappast interesserad av att byta så mycket vatten. Dessutom avstannar all nitrifikation i sånt vatten, så han behöver växter som snabbt kan plocka upp amonium ur vattnet. PMDD är INTE lösningen då.

                              Vad menar du med bra vattenvärden? Har du mätt amonium?

                              I svartvattenkar är växternas kväveupptag oerhört viktigt, de jag har sett som lyckas riktigt bra har megafeta lampor och ganska så mycket snabbväxande växter.

                              Din belysning är troligtvis inte tillräckligt för att växterna skall växa och deffinitivt inte tillräckligt för att strippa vattnet på kväve. Mitt förslag på kvävebrist är därmed uteslutet. Jag har svårt att tro att det är möjligt att hålla ph så lågt och inte få för fiskarna ohälsosama halter av amonium och dessutom hålla algerna tillbaka.

                              Mitt tips är att du behöver mer ljus, jag trodde aldrig att jag skulle tipsa någon om det, men med ditt utgångsläge är det nog nödvändigt.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...