Salt i mäsken :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    Salt i mäsken :)

    Ville bara lufta en hypotes.
    Läste ett dokument från en professor i kemi, att man kunne driva ut kolsyran från en läsk fortare, vid att tillsätta salt.
    Undra om man kan få mer (eller snabbare) Co2 om man tillsätter salt i mäsken?
    Har inte byggt min mäskanläggning än, men dom som vill testa kan ju skriva här vad som händer
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx
  • brams
    • June 2003
    • 891

    #2
    jag tror att det funkar, grejjen är att du driver ur kolsyran ur läsken. I mäskflaskan bildas ju co2, jag tror mer att du dräper jästsvamparna än att göra nytta. Du kanske får en rejäl co2 topp som varar i tio min, sen är den nog helt väck!
    Hoppas du får ihop detdär, knappt att jag själv fattar!
    C.Brams

    Check out:
    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

    Kommentar

    • Jodahl
      • March 2005
      • 298

      #3
      Tror inte på idén. Läskflaskan är övermättad med kolsyra, och det är möjligt att den släpper när man tillsätter salt. I mäskflaskan däremot skall ju kolsyra produceras och det går nog inte bättre med salt i. Men som Brams säger kanske du kan få en topp, men sen är det nog slut på det roliga.

      /Johan
      220 liter växtsoppa.
      Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
      PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
      Aquarelle 0,3 W/liter

      Kommentar

      • brams
        • June 2003
        • 891

        #4
        Ursprungligen postat av Jodahl
        Tror inte på idén. Läskflaskan är övermättad med kolsyra, och det är möjligt att den släpper när man tillsätter salt. I mäskflaskan däremot skall ju kolsyra produceras och det går nog inte bättre med salt i. Men som Brams säger kanske du kan få en topp, men sen är det nog slut på det roliga.

        /Johan
        precis vad jag menade, men det kom inte ut på samma sätt
        C.Brams

        Check out:
        brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

        Kommentar

        Arbetssätt...