problem med tofsalger efter pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    problem med tofsalger efter pmdd

    började använda pmdd för ett par månader sedan, tidigare har jag enbart haft tmg. växterna ser jättefina ut och växer bra, visar inga brister i blad eller liknande, men tofsalgerna verkar trivas ännu bättre
    har aldrig haft problem med tofsar tidigare, har testat att öka pmdd-dosen men vet inte hur mycket man vågar öka?
    har ordentligt med ljus i karet, är det kanske det som är boven i dramat? ljuset bytte jag någon månad innan jag började med pmdd.
    2x15 watt till 50 liter (aquastar och powerglo)
    har ingen co2 utan kör "low-tech".

    hur får jag bort tofsalgerna? co2 har jag inte ekonomi till för närvarande.
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #2
    Hade samma problem i mina kar. Jag körde i två Siamesiska Algätare i mitt 136l och en st i mitt 30l (han är bara där för att äta lite, ska vidare till mitt 540l sen). Algerna är inte helt borta, men det har minskat med säkert 70% på 2-3 veckor.
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • danturion
      • October 2004
      • 329

      #3
      Siameser CO2 och PMDD och täta vattenbyten (50 %) tycker jag har hjälpt mig att bli av med dem till 95% i mitt 90 liters. I mitt stora har jag inga alls.

      Kommentar

      • imshee1
        • August 2003
        • 125

        #4
        siameser har jag inte plats för. men tätare vattenbyten skulle alltså kunna hjälpa?
        gör vattenbyte en gång i månaden (filtret gör jag rent varje vecka) nu..

        Kommentar

        • AquaPro
          • August 2005
          • 219

          #5
          Fina höga co2 och nitrat-nivåer håller mina borta.

          Gör <inte> rent filtret så ofta, det blir aldrig någon biologisk filtrering då, ammoniumet och annan oönskad goja ökar och algerna blir ännu fler.

          Du kan ju jäsa CO2 tills vidare, det funkar rätt bra, dock lite ojämnare flöde, och sedan komplettera med riktiga grejer när skatteåterbäringen kommer ;>
          Senast redigerad av AquaPro; 08 November 2005, 17:20.
          2 Meter Växtburk.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag håller inte med om mäsk-co2. Använd antingen riktiga grejor eller skit i det helt. Mäsk co2 ger väldigt ostabilt vatten som algerna älskar men växterna hatar.

            Amonium är den största algtriggern. Att tvätta filtret så ofta ger massor av amonium.

            Jag skall dra till med en gissning. Amonium har du haft som den enda kvävekällan i ditt kar under långt tid. Denna amonium har växterna slurpat i sig och mått bra. När dessa växter som levt påamonium som första kvävekälla får tillgång till fint mineraliserat nitrat via pmdd så hoppar de av glädje och börjar konsumera det istället för amonium. Detta leder till att amoniumnivåerna ökar och algerna får uppdukat bord.

            Det är filtret som skall ta hand om amoniumet inte växterna. Växterna skall njuta av fint mineraliserat nitrat och det organiskt bundna nitratet skall bytas ut i vattenbyten. Detta är pmdds idé. Det är svårt att ta delar av olika metoder och blanda.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Jodahl
              • March 2005
              • 298

              #7
              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Jag håller inte med om mäsk-co2. Använd antingen riktiga grejor eller skit i det helt. Mäsk co2 ger väldigt ostabilt vatten som algerna älskar men växterna hatar.MVH
              Magnus
              Kör Mäsk-CO2 och har starkt börjat fundera på att skita i det nu, det bli ingen stabilitet i det. Men idag satt jag och kollade igenom AGA's tävlingsarkiv och såg där att en hel del av dom personerna kör med mäsk??

              För att återgå till tråden så fick jag tofsalger direkt när jag började med mäsk-CO2 och TMG/PMDD och några sådana hade jag aldrig sett i mina akvarium innan det.

              /Johan
              220 liter växtsoppa.
              Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
              PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
              Aquarelle 0,3 W/liter

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Tålamod. Det kräver uthållighet att bli av med algerna med CO2 och PMDD. Notera att TMG inte innehåller makroämnen. Dessa får man genom att tillsätta NO3 och KH2PO4. Dessa ger kväve (N), kalium (K) och fosfor (P), vilket är de vanligast makroämnen som saknas. TMG innehåller bra blandning av mikroämnena. Därefter är det bara CO2 som behävs.

                Stabiliteten kan bättras på genom att parallellkoppla två eller tre petflaskor med mäsk. Sedan byter man mäsken med ett överlappande schema mellan dem. Med proteintillskott i form av ca 1 matsked i 1,5 liter så levererar jästen längre och producerar jämnare med CO2. Proteinet får man från torrmjölk eller proteinblandning som muskelbyggare använder.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • imshee1
                  • August 2003
                  • 125

                  #9
                  tack för era svar!

                  hur ofta bör jag göra rent filtret och göra vattenbyten?
                  alger älskar ju tydligen instabilitet??

                  Kommentar

                  • sunkan aspidoras
                    • June 2005
                    • 925

                    #10
                    byt vatten ofta och lite 1g/veckan. bara stora vattenbyten några ggr per år. filtret behöver du inte gö rent förrän det cirkulerar dåligt!

                    Kommentar

                    • soetiz
                      • October 2002
                      • 377

                      #11
                      PMDD ger alltså ingen näring till algerna utan växterna tar upp den istället? Men om man har näringstabletter i då? vad händer då om man har i Pmdd??
                      Simma lugnt!

                      Min zoon:
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

                      Kommentar

                      • Jodahl
                        • March 2005
                        • 298

                        #12
                        PMDD ger näring till både växter och alger.
                        Bättre att köra bara PMDD utan näringstabletter, med tabletter kan du inte styra näringsnivåerna. Med PMDD vet du vad och hur mycket du tillsätter.

                        /Johan
                        220 liter växtsoppa.
                        Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                        PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                        Aquarelle 0,3 W/liter

                        Kommentar

                        • y0da
                          • August 2005
                          • 1697

                          #13
                          Kör i nån snabbväxande växt kanske? Den bör väl konkurera ut algerna hoppas jag.
                          Siames vore nog inte fel som sagt, även om du påstår att du inte har plats för den.
                          http://www.y0da.se

                          540L SA

                          Kommentar

                          • soetiz
                            • October 2002
                            • 377

                            #14
                            Så du skulle rekomendera att jag tog bort tabletterna...sen gör jag ett vattenbyte vilket blir mitt första efter uppstarten och sen har i pmdd?
                            Simma lugnt!

                            Min zoon:
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

                            Kommentar

                            Arbetssätt...