Narva NatureSuperb vs. Deltec Aquaflora T5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

    Narva NatureSuperb vs. Deltec Aquaflora T5

    Är det någon som vet hur Narva röret står sig emot Deltecs?
    Pwss lyckades leverera fel rör till mig idag, eller rättare sagt Simontorp gjorde det och pwss gav mig paketet som dom hade fått det. Givetvis erbjöd sig Patrik att byta rören men jag tänkte först kolla om det kunde vara så att dom rören jag fått är likvärdig och då skulle jag lika görna kunna köra med dom.

    Har inte hittat så mkt info om Aquaflora förutom att det sägs att det ska vara ett bra växtrör, det jag hittat om Narvaröret är det här:

    http://www.narvascand.se/spektrum/ (rulla ner till NATURE superb)

    Byta eller inte byte, det är frågan..
    Vill ju egentligen få igång lyset så fort som möjligt men är det dåligt kan man ju lika gärna skita i det
    530 liter grönsaker
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Om du kan rota fram lumens+watt kan jag beräkna PUR-effektiviteten för det. Jag har två andra Narva T5-rör (Nature, Biolight) beräknade här:
    Vad är aquascaping och vilka faktorer fokuserar aquascapern på för att skapa ett vackert akvarium? Kolla in var du kan läsa mer om denna (undervattens)kultur!
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Fredde_
      • December 2004
      • 253

      #3
      80 Watt Narva nature superb, 3650 lumen, 3500 Kelvin (tror jag hittade den i din lista, pur 0.66)


      Tyvärr hittar ja ginget om lumens på Aquaflora röret, hittade dock Aquablue i din lista och det ligger ju på 0,78.
      Visserligen ska ju det inte vara något riktigt växtrör så kan det vara möjligt att floran är ännu bättre?
      Är det någon som har info om det här röret så får ni gärna dela med er!
      530 liter grönsaker

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Normalt sett är faktiskt specialutvecklade växtrör sämre(!) än vissa högkelvin trifosforrör, t ex Deltec Aquablue:n.

        Rörmakarna vet att mycket blått och rött är det som ger mest fotosyntes/tillväxt så då smetar dom på mer fosfor i rören som tar bort gulgrönt ljus, med resultatet att dom slösar elektricitet, ungefär som om man skulle lägga färgat papper under rören för att få fram en speciell färg. Man får fram den färg man vill ha men allt annat ljus blir värme.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Festligt, jag fick åxå lite för många rör av Patrik förra veckan...

          Då hamnar man liksom automagiskt i den där veliga situationen

          Jag valde bort Deltec 6000K-rör och tog Narva Nature-rören istället, de hade liiite högre PUR och var liiiite snyggare (mindre gult i).
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • Fredde_
            • December 2004
            • 253

            #6
            Nu blev det ju inte mycket lättare att bestämma vilka jag ska ha..
            Om jag nu skulle skippa Aquaflora och välja mellan Narvan som jag har hemma och aquablue, hur mycket skillnad skulle det egentligen bli av dom 0,12/rör i PUR? Är det som natt och dag mellan ett 0,66 och 0,78?
            Vet ju inte riktigt hur ljuset ser ut ännu eftersom jag inte vågat tända dom om dom nu ska skickas tillbaks
            530 liter grönsaker

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ärligt talat tror jag inte du märker någon skillnad alls. Det vanliga numera är att man rekommenderar mindre ljus och mer CO2.

              Med bra CO2 och PMDD så kommer du sannolikt ha extremt svårt att se tillväxtskillnad med olika typer av rör om du inte jämför det absolut sämsta mot det absolut bästa.

              Mycket blått verkar dock ge kraftigare fotosyntes då tydligen stomatan öppnar sig mer (stomatan tar in CO2).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Fredde_
                • December 2004
                • 253

                #8
                Då är det egentligen bara att ta reda på om jag tycker ljuset är snyggt..
                Kommer troligtvis ändå att bygga ut rampen med ett par rör till om det här blir bra, kanske blir några andra då.

                Jaja, ska nog ringa Patrik och kolla om det är ok att provtända för att se hur ljuset är
                530 liter grönsaker

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Då är det egentligen bara att ta reda på om jag tycker ljuset är snyggt..
                  Exakt. Det är där jag tror man vill lägga största krutet i ljusvalet numera.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Fredde_
                    • December 2004
                    • 253

                    #10
                    Nu har jag testat rören och ganska omgående satte bubblet ännu mera fart men tyvärr var dom lite väl gula för min smak så det får bli byte ändå.
                    530 liter grönsaker

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11
                      Kanske kan sammanfatta detta till någon form av T5-regel:

                      Har du mindre än 0,4W/liter så sträva efter maximalt PUR-värde
                      Har du emellan 0,4-0.7W/liter så välj de som du gillar färgen på
                      Har du mer än 0,7W/liter så glöm för sjutton inte att göda rejält med allt !
                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • Fredde_
                        • December 2004
                        • 253

                        #12
                        Just nu har jag T8 och T5 blandat, troligtvis kommer jag konvertera till enbart T5 och köra 4x80W vilket kommer landa nånstans runt 0,6W/liter. Känns som det är lite i överkant att köra med 6 rör.
                        Härlig tredje regel förresten =)
                        Senast redigerad av Fredde_; 06 November 2005, 21:19.
                        530 liter grönsaker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...