Styrning Co2 DIY?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MotorShip
    • October 2004
    • 75

    Styrning Co2 DIY?

    Glad akvarist som kört in på växter lite granna. Kör med
    CO2 DIY
    TMG
    KNO3
    KH2PO4

    Ser en klar skillnad mot innan jag körde detta. Dock är jag lite osäker på CO2 då det är mäskvarianten.

    Hur styr ni era mäsk flaskor över natten?
    Plockar ni ur, eller låter ni den vara, eller har ni ngn styrning på det hela?

    Alla svar är välkommna.
    mvh
    Stefan


    Min Zoon
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    När jag körde mäsk snöade jag in på stoooor växtmassa:

    Detta tillsammans med att jag har lite högre kH (dämpar pH-svängningar) fick till följd att jag körde ner så mycket CO2 jag bara kunde - dag som natt. Att försörja ett par hundra liter och mycket växter kräver myyyycket CO2.
    Mindre burk och lägre kH kräver större försiktighet (mätningar med bra pH-test) för firrarnas hälsa. En del använder powerhead med timer i kombination med reaktor med gott resultat. Vatten passerar reaktorn och löser upp gasen på dagen. På natten stänger man av pumpen och all gas går direkt upp till ytan och ut i atmosfären.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • cryptomarko
      • August 2005
      • 181

      #3
      Jag kör med 3 flaskor med mäsk för att få en jämn jäsning. På natten skruvar jag av korken till "renaren" och drar av slangen till renaren från kopplingen till mäsken. korken och slangen som går ner till karet lägger jag på lysrampen för att inget baksug ska bildas. Det är svårt med mesk i början och jag funderade länge på om det fanns en annan lösning att stänga av mäsken på natten men hitills har detta varit det bästa alternativet för mig...
      /Markus
      18 år

      www.cryptomarko.webb.se

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Ett annat sätt att styra är att sätta ett t-kors på slangen och låta en magnetventil med timer öppna/sluta det tredje utgången. Då är det nog smart att ha en backventil åxå så att det inte blir blött...
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Lynxx
          • October 2005
          • 130

          #5
          Har länge undrat varfor ingen kör med "dry ice" (vet inte om det heter torkad is).
          Når det smälter blir det jo till CO2, och då är det jo lättare att dosera.
          Nån som kanske har testat, eller där är andra problem som hindrar man använder detta istället för mäsk (kanske tempen)
          _______________________________________________

          Even a fish wouldn't get into trouble
          if it kept its mouth shut
          _______________________________________________
          //Lynxx

          Kommentar

          • MotorShip
            • October 2004
            • 75

            #6
            Ursprungligen postat av BluesBoy
            När jag körde mäsk snöade jag in på stoooor växtmassa:

            Detta tillsammans med att jag har lite högre kH (dämpar pH-svängningar) fick till följd att jag körde ner så mycket CO2 jag bara kunde - dag som natt. Att försörja ett par hundra liter och mycket växter kräver myyyycket CO2.
            Mindre burk och lägre kH kräver större försiktighet (mätningar med bra pH-test) för firrarnas hälsa. En del använder powerhead med timer i kombination med reaktor med gott resultat. Vatten passerar reaktorn och löser upp gasen på dagen. På natten stänger man av pumpen och all gas går direkt upp till ytan och ut i atmosfären.
            Snyggt resultat du har fått.
            Om jag fattar dig rätt så skulle/kan man kunna köra med ett separat ytterfilter som man stänger av på natten. I detta ytterfilters kammare har man egentligen bara/mest vatten och inget filtermaterial(kanske biobollar?).
            Men om man gör på detta vis blir väl det vattnet väldigt fyllt/mättat av CO2, blir det inte en topp när man väl kör igång karet då på morgonen?

            Skall börja med att kolla Ph:t, så att inte det blir för för lågt.

            cryptomarko

            Jag kör med 3 flaskor med mäsk för att få en jämn jäsning. På natten skruvar jag av korken till "renaren" och drar av slangen till renaren från kopplingen till mäsken. korken och slangen som går ner till karet lägger jag på lysrampen för att inget baksug ska bildas. Det är svårt med mesk i början och jag funderade länge på om det fanns en annan lösning att stänga av mäsken på natten men hitills har detta varit det bästa alternativet för mig...
            Ok, jag har kört med två flaskor än så länge. Jag har mina kar i källaren och är inte där varje kväll, så jag skulle nog glömma att antinge "stänga av" eller "starta" grejerna.
            Men finns det inga andra alternativ som funkar lättare så, ja vad gör man.

            Oveb

            Ett annat sätt att styra är att sätta ett t-kors på slangen och låta en magnetventil med timer öppna/sluta det tredje utgången. Då är det nog smart att ha en backventil åxå så att det inte blir blött...
            Ja just de ja, vet inte hur de funkar riktigt med en magnetventil. Jo de e klart en backventil skulle väl vara på sin plats då ja...



            Tack för alla svar, hittills. Alla tips och ideer är välkomna.
            mvh
            Stefan


            Min Zoon

            Kommentar

            • MotorShip
              • October 2004
              • 75

              #7
              Ursprungligen postat av Lynxx
              Har länge undrat varfor ingen kör med "dry ice" (vet inte om det heter torkad is).
              Når det smälter blir det jo till CO2, och då är det jo lättare att dosera.
              Nån som kanske har testat, eller där är andra problem som hindrar man använder detta istället för mäsk (kanske tempen)
              Har aldrig hört talas om den varianten. Men det kanske finns andra som vet?!
              mvh
              Stefan


              Min Zoon

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Om jag fattar dig rätt så skulle/kan man kunna köra med ett separat ytterfilter som man stänger av på natten.
                Nej, biologiska filter ska man aldrig stänga av. Jag menade en reaktor/behållare som man monterar ett powerhead (enbart pump) på. Till denna behållare leder man in CO2'n som får cirkulera runt och lösas upp:
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • MotorShip
                  • October 2004
                  • 75

                  #9
                  Ursprungligen postat av BluesBoy
                  Om jag fattar dig rätt så skulle/kan man kunna köra med ett separat ytterfilter som man stänger av på natten.
                  Nej, biologiska filter ska man aldrig stänga av. Jag menade en reaktor/behållare som man monterar ett powerhead (enbart pump) på. Till denna behållare leder man in CO2'n som får cirkulera runt och lösas upp:
                  http://www.defblog.se/permalink/1574.html
                  OK, jag förstår. Den modellen skall jag kolla närmare på, verkar ju som en bra och enkel lösning.

                  Tack!
                  mvh
                  Stefan


                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    På den tiden när jag körde med mäsk-CO2 lät jag mäskflaskan ligga tillsammans med ballasterna till mina lysrörs-kopplingssatser. Dessa blev varma under dagen och svala under natten och därför gasade mäsken på under dagen och stannade av under natten. Ganska smidigt... :-)

                    Numera är jag helt insnöad på pH-kontrollers... ("DIY" dom också givetvis...)
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • MotorShip
                      • October 2004
                      • 75

                      #11
                      Ursprungligen postat av petnym
                      På den tiden när jag körde med mäsk-CO2 lät jag mäskflaskan ligga tillsammans med ballasterna till mina lysrörs-kopplingssatser. Dessa blev varma under dagen och svala under natten och därför gasade mäsken på under dagen och stannade av under natten. Ganska smidigt... :-)

                      Numera är jag helt insnöad på pH-kontrollers... ("DIY" dom också givetvis...)
                      Ytterligare ett kanon tips att beakta.

                      DIY på ph:t med, he he de var avancerat. Har du bilder på den? Och är det svårt att knåpa ihop en sådan?
                      mvh
                      Stefan


                      Min Zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...