Mikrogödning i växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo

    #46
    Ursprungligen postat av heeke

    Någon cyano är det inte tillstymmelse till, men det är inte så konstigt med dom nitrat nivåer jag mätt upp och med tanke på att grönalgerna lätt täcker rutorna på en vecka.

    Däremot tror jag på det att fosfat/amonium/nitrat frigörs vid rotande i substratet. Det konstiga är att det är fortsatt höga nivåer trots flertalet vattenbyten och makrogödning enligt tidigare. Det kanske tar så pass lång tid i och med att substratet inte packat sig lika mycket ännu?

    Anledningen att jag ser positiva resultat med mer NutriSI måste vara att makrotillgången är högre nu än den varit förut och att jag då igentligen legat för lågt på makro!?

    Vid vattenbytet i dag körde jag endast i 2.5krm NutriSI, ca 1.5tsk MgSO4 och 1 tsk K2SO4. Vet igentligen inte varför jag körde i MgSO4 för det brukar jag inte göra, men enl. vattenverkets värden så skadar det inte att "rätta till" Mg/Ca förhållandet lite. Kaliumbrist får jag i princip så fort jag låter bli att dosera det. Jag får se vart det hela leder.
    Med höga nitratnivåer så torde inte cyanon ställa till något, sant. De flesta av mina burkar är dock macrobegränsade - men jag kör dem så för firrarnas skull. Cyanon dyker nog upp lättare då.

    Annars har jag också märkt att det brukar ta ett tag innan karet stabiliserat sig efter det att man trixat med bottenlagret för mycket. Klurar på om det inte bara frigörs ämnen från botten, utan att bakteriefloran där spelar större roll för nedbrytning/binding av olika ämnen än vi tror. Fosfat ska ju i vart fall i sjöar/hav lägga sig i botten, borde väl funka likadant i ett akvarium (läste någon avhandling som menade att om X-antal 1000 år kommer all fosfor på vår planet att befinna sig på botten till sjöar och hav...).

    Det verkar ju som om macroämnena i ditt kar har boostats i vart fall, så då går det åt mer micro - växer det klart bättre? Klurar också på om du har haft grönalgstillväxt innan?

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av Gäst; 13 November 2005, 07:13.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #47
      Med höga nitratnivåer så torde inte cyanon ställa till något,
      Har dom ingen övrig konkurrens och man kör med perfekta näringsnivåer för växterna så kommer dom inte försvinna av sig själv, speciellt inte om man kör ganska öppna aquascapes. Däremot är förökningstakten hanterbar om man suger Cyano varje dag, använder UV och mörklägger akvariet varje natt.

      För att halka tillbaks till ursprungsfrågan så vore det lite intressant att få veta varför så många plötsligt börjat få dosera mer mikro, eller mindre makro. Heekes och mitt problem verkar ju ganska likt så det vore intressant att se vad ni tyckte om mitt inlägg. Är det värt någon fråga på brarrreport eller?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #48
        Ursprungligen postat av defdac
        ...
        För att halka tillbaks till ursprungsfrågan så vore det lite intressant att få veta varför så många plötsligt börjat få dosera mer mikro, eller mindre makro. Heekes och mitt problem verkar ju ganska likt så det vore intressant att se vad ni tyckte om mitt inlägg. Är det värt någon fråga på brarrreport eller?
        Samma symptom tycks vi ha iaf.
        Men jag har nog inte högt GH, har inget test men har svårt att tro det mtp kranvattnet och en ansenlig mängd rötter.
        Uppmätta värden av NO3 och PO4 är ju lite missvisande men hur ligger du till där defdac?
        Kan det vara så enkelt att det är för höga mängder macro som ger microbristen?
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #49
          Men jag har nog inte högt GH, har inget test men har svårt att tro det mtp kranvattnet och en ansenlig mängd rötter.
          Inte jag heller. I sommras så slog GH-testet över på första droppen. Med rötter lär det inte bli högre iaf.

          Uppmätta värden av NO3 och PO4 är ju lite missvisande men hur ligger du till där defdac?
          Man ska inte mäta. Uppmätt fosfat säger ingenting, men märker man att det växer bra trots att man slutar dosera fosfat har man ju en bra indikator på att det uppenbarligen finns tillräckligt ändå.

          Kan det vara så enkelt att det är för höga mängder macro som ger microbristen?
          Isåfall är inte makronivåerna för höga - växten vill ju bara växa snabbare vilket inte mikrogödningen räcker för. Så då doserar man helt enkelt bara för lite mikro i förhållande till makrotillgången.

          Detta kan vara lätt hänt om det visar sig att Mikron, t ex NutriSi, visat sig vara ganska svag eller blir svag på någon yttre faktor. Därav Calcium/Torv/Rötter/Mulm-spekulationen.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #50
            Man ska inte mäta. Uppmätt fosfat säger ingenting, men märker man att det växer bra trots att man slutar dosera fosfat har man ju en bra indikator på att det uppenbarligen finns tillräckligt ändå.
            Nej, och normalt så gör jag inte det, men gjorde det nu av nyfikenhet och kunde konstatera att både NO3 och PO4 visade högre än dom gjort vid tidigare mätningar med samma dosering. Förut har uppmät värde varit en anings högre än doserat men nu var det mer än 3ggr högre.

            Jag menar inte heller att makronivåerna är för höga, bara att dom varit för låga förut. Doseringen av NutriSI har varit i rätt förhållande till dom för låga makronivåerna, tillväxten har varit låg, men stabil och betydande.
            Nu när makronivåerna är högre har istället mikronivåerna varit på tok för låga och tillväxten har avstannat i princip helt. Jag har dock inte kunnat se några direkta mikrobrister. Möjligen lite bleka skott på H.polysperma.

            Men med min gödning i går, utan både KNO3 och KH2PO4 så lär det visa sig om det hänger i hop som jag tror.

            Tror inte riktigt vi ser samma problem här. Jag har av någon substratanledning fåt högre makronivåer som leder till mikrobrister, medans du verkar få mikrobrister av någon annan anledning.
            Det gör ju inte det hela mindre intressant för det.
            Senast redigerad av heeke; 13 November 2005, 14:20.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #51
              Dubbla doser micro+ dagligen, men jag märker ändå av bristerna.
              Jag börjar falla in på att micron binds av kalciumet som jag doserat extra av.
              evenuelt så borde jag få bätre cirkulation känns som om jag inte får bra fördelning av ämnena..
              Bifogade filer

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #52
                Dubbla doser micro+ dagligen, men jag märker ändå av bristerna.
                Det är ju intressant. Du kanske har lust att berätta lite hur din setup ser ut och övrig gödningsregim som komplement till din bild?
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #53
                  Jag e lat och kör ett standard mix av pmdd dagligen dubbeldos micro samt kno3 + 8ml från torrbollen samt 4 ml magnesium vid vattenbyte(torrt). Sen så kör jag fortfarande med mäsk co2 genom alträdsklossen så halterna varierar lite..
                  150watt på 160 liter, 55cm kub.
                  Eheim classic ytterfilter minsta modellen med mest dupla biobollar..
                  Knapt några alger och grymm tillväxt, så jag klagar inte på de...

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #54
                    En annan fråga som då dyker upp är hur många som märker mikrobrister samtidigt som dom använt CaCl2 eller eventuellt någon annan calciumtillsats. Rebecka vet jag skippade snabbt vägsaltet hon fick av mig då hon tyckte akvariet gick sämre med det och började dosera NutriSi torrt (vilket jag då också började göra). Hennes burk är den jag just nu helst skulle vilja ha hemma i vardagsrummet 8)

                    Ang. Heekes problem: När man gör om en botten så tar man ju bort redoxen och CEC:en. Det betyder att järnreduktionen försvinner (går åt mer mikro) och lägre katjonutbytesförmåga borde betyda att makron speciellt från mineraliseringen av fiskskiten inte stannar kvar i bottnen.
                    Senast redigerad av defdac; 13 November 2005, 20:07.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #55
                      En annan fråga som då dyker upp är hur många som märker mikrobrister samtidigt som dom använt CaCl2 eller eventuellt någon annan calciumtillsats.
                      När jag skaffade CaCl2 tillsatte jag detta tillsammans med Mg i sumpvattnet några dagar innan jag använde detta till vattenbyte. Efter några vattenbyten blev jag skeptisk då sumpkaret såg ut som kalkstensbrottet i Borghamn
                      Hur som helst så övergick jag till att strö ut ett par nypor CaCl2 över mina pappegojjor i samband med vb. Detta har jag gjort ett bra tag och har inte sett några brister. Kör som sagt lite i överkant av Micron mot ursprungsreceptet och bladen på pappegojjorna ser skapliga ut men tillväxten är sisådär - men det härleder jag till något annat.

                      Edit: Mitt kranvatten håller 20 ppm Ca.
                      Senast redigerad av BluesBoy; 13 November 2005, 20:31.
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • jower
                        • December 2002
                        • 472

                        #56
                        hmm... kanske ska hoppa in i denna diskutionen...
                        Jag har i några dagar nu spanat runt på lite olika hemsidor och försökt få svar på varför mitt kar beter sig som det gör.

                        Kan dra lite fort om karet,

                        325L
                        150mh(7h ljus)
                        ph 6.2 (från kranen 7,2)
                        kh 3
                        no3 40ppm
                        po4 4ppm
                        fe 0
                        vanligt grus i botten, ingen torv eller liknande.

                        Jag doserar med pmdd, och det har funkat fint.
                        Men har aldrig haft nått riktigt bubbel, trots att jag borde ha höga co2 halter.
                        Och nu på senaste har jag fått öka nutrisi doserna, jag kan mäta fe på morgonen till 0-0.05, slänga i 2-3 krm med nutrisi, och ändå så fe 0 på kvällen. Helt ok kanske ni tycker. Och jo visst, allt växer bra.
                        Men min e.stellata visar tydliga symptom på microbrist(ljusa nästan vita skott) samt att min h.rosanervis är grön i topparna. Fast den visar iof bristsymptom på calcium med(bladen e skeva ch vridna). Och om inte det räcker så har trådalgerna börjat ta sig igen....+lite cyano...

                        tillför inget i diskutionen, men ville bara dela med mig.
                        /Johan

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #57
                          Jo klart du tillför! Jag får färre calciumbrister när jag går ner i fosfatdosen och 4 ppm fosfat är ju ganska fett, typ 4 ggr mer än vad som behövs för maxupptag.

                          Även fosfat kan binda med mikro. Samtidigt är 40 ppm nitrat och 4 ppm fosfat tillsammans med MH och fin CO2-halt ett säkert sätt att ha extremt näringsbehov, speciellt om växter gärna tar in extremt mycket järn.

                          H. polysperma liksom rosanervig får lite krulliga blad när den växer som bäst så det kan vara lugnt: http://www.aquaticplantcentral.com/g...76db07f950.jpg (kanske måste vara medlem på APC för att se den).
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #58
                            Ursprungligen postat av defdac
                            ...
                            Ang. Heekes problem: När man gör om en botten så tar man ju bort redoxen och CEC:en. Det betyder att järnreduktionen försvinner (går åt mer mikro) och lägre katjonutbytesförmåga borde betyda att makron speciellt från mineraliseringen av fiskskiten inte stannar kvar i bottnen.
                            Kan ju bara bekräfta...

                            En vecka med bara NutriSI, MgSO4 och K2SO4 har gett bättre tillväxt och mindre grönalger. Detta utan att några direkta macrobrister visat sig. Ev. kanske jag börjat få lite kvävebrist. Har inte gjort vattenbytet ännu, men gör det i kväll. Kanske får ta lite försiktigt med KH2PO4 och KNO3 utöver en rejäl dos NutriSI.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #59
                              Lite off-topic: Vill man gå ner i makrodoseringen (KNO3, KH2PO4) är växter typ E.stellata och L.inclinata var verticillata väldigt bra på att visa när det är begränsande makronivåer då dom får markant kortare blad och får en "midja" om man ökar makron igen. E.stellata stuntar tillslut och bildar knoppar om man inte rätar upp nivåerna igen, och det brukar man lite mer explicit skylla på fosfatbegränsning.

                              Normalt sett tror jag dock man kan köra extremt höga nivåer av nitrat och fosfat om man gör det stabilt och har lagom med ljus i förhållande till växtmängden. Eldar man på med en oherrans massa ljus över en minimalistisk design med fisk tror jag det är svårt att få algerna att känna av ammoniumkonkurrensen hur hårt man än kör växterna.
                              Det hela blir lite som att köra fiskar (ammoniumbidrag) utan växter men med extremt mycket ljus och en massa näring i vattnet vilket är ypperligt tillfälle för alger.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #60
                                Imorse gjorde jag en 300 ml flaska med 2 matskedar (30 ml) NutriSi. Ibörjan såg blandningen ut som grumligt kaffe men en kvart senare så hade den börjat få en djupröd färg liknande Mikro+

                                Tänkte testa 10 ml av den per dag (motsvarande 1 krm NutriSi per dag).

                                Tanken är att chelateringen kanske har gosat till blandningen så järnet håller längre, vilket kanske inte händer om man doserar torrt?
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...