Mikrogödning i växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #91
    Jag har lyckats krascha bottnen i 2 av mina kar nu. Jag vet inte riktigt varför, men det bubblar upp ur sanden i båda karen. Är det verkligen svavelgas, det luktar inget iaf...
    Jag tror inte det behöver betyda att bottnen har kraschat. Någon enstaka storbubbla kan jag också se ibland och jag är ganska säker på att det inte är svavel.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • GasseG
      • April 2007
      • 368

      #92
      Känns som om flera växtakvarister vittnar om förhöjda fosforvärden med tiden vid "normalgödning" men inte av nitrater! Är det inte en idé att dra ner lite på PO4-gödningen och följa utvecklingen?

      Ursprungligen postat av BluesBoy
      Vidare tror jag absolut att DOC:en kan ställa till det en hel del. Jag känner igen det som heeke tar upp i denna tråden - att framför allt fosfat ackumuleras ibland med upprepade PMDD-doseringar när man har stört bottensedimentet i dess lunk.
      Händer det endast när du har pillat i bottnen?
      Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #93
        Är det inte en idé att dra ner lite på PO4-gödningen och följa utvecklingen?
        Kanske. Jag kommer mäta en period och få en bättre uppfattning hur konsumtionen ser ut men mycket lutar åt att jag kommer vara mycket mer restriktiv med fosfatet framöver.

        Händer det endast när du har pillat i bottnen?
        Det är lite av dilemmat för mig i skrivande stund. Jag har inte mätt några vattenvärden på lång tid - ja, ett eller kanske två år. Det är långsiktiga reflektioner och observationer som fått mig att börja få misstankar att man kan schabbla till den så enkla EI-metoden där man nollställer med vattenbyte och doserar en uppskattad nivå av *allt*.

        En misstanke är alltså att bottnen ibland kan dra åt ett annat håll än vad jag gör. Om det *endast* beror på att man joxar omkring lite eller om det faktiskt finns ett cykliskt mönster är bara rena spekulationer.

        Jag har pusslat lite med historiken där jag är säker på perioder där kol och ljus är säkerställt och då verkar makrogödningen vara väldigt förlåtande m.a.p. dosering och i stället är det mikrogödningen som haltar. Ett omvänt förhållande mot det man lärde från början alltså.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #94
          En misstanke är alltså att bottnen ibland kan dra åt ett annat håll än vad jag gör.
          Ang. att köra "för rent" (för många stora vattenbyten och härja för mycket i bottnen) så tror jag det även inverkar indirekt på växternas förmåga att ta upp näring. Växterna producerar lite allt möjligt godis, t ex sockerarter, som gynnar bakterier som mineraliserar organiska ämnen till ämnen som växten kan ta upp. Rotexudat är ett samlingsnamn på det rötter släpper ut för att gynna mikrober och skapa "rätt" miljö: http://www.defblog.se/permalink/1767.html

          Även alleopatiska ämnen produceras naturligtvis, dvs tillväxthämmande - men sannolikt skadas alger mer av det än växterna själva. Vattenbyten i detta sammanhang är naturligtvis bra, även om en alleopatisk effekt är oansenlig med tanke på att folk har haft igång växtakvarier i flera år utan vattenbyten - och det har växt bra ändå.
          Senast redigerad av defdac; 05 June 2007, 12:18.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #95
            Rotexudat är ett samlingsnamn på det rötter släpper ut för att gynna mikrober och skapa "rätt" miljö:
            Man kan inte låta bli att fundera en smula på min allt mer vanliga växtansningsmetod - att varje vecka rycka upp buskagen, bryta loss nedersta delen inkl. rötter och stoppa tillbaka de stympade stjälkarna i bottnen...
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #96
              Man kan inte låta bli att fundera en smula på min allt mer vanliga växtansningsmetod - att varje vecka rycka upp buskagen, bryta loss nedersta delen inkl. rötter och stoppa tillbaka de stympade stjälkarna i bottnen...
              När man gör så så tycker jag nog att tillväxten blir lite sämre de första dagarna. Man får betänka att man fimpar största delen av växtens näringsförråd när man gör så - kollar man torrvikt skulle det inte förvåna mig om det skrotade rotsystemen och gamla fula stjälkarna utgör en ansenlig del av hela växtens torrvikt.
              Är rotdelen bara en pytteliten del av hela växten så brukar man dock inte märka någon jättestor skillnad i tillväxthastighet.

              Det är av samma anledning det är så fruktansvärt svårt att få ett pyttelitet skott att överleva hur mycket man än försöker. Jag vet inte hur många gånger jag försökt rädda det sista sorgliga lilla skottet av en växt jag hemskt gärna velat ha kvar - bara för att se det sakta tyna bort trots perfekta näringsnivåer och mycket ljus. Lika ofta har jag försökt rädda en gnutta större stängslar som precis överlevt och sakta sakta fått upp växtmomentet i ungefär samma fart som storleksökningen.
              Större maskineri verkar helt enkelt underlätta. Mer solfångare, mer möjligheter att skyffla runt och lagra näring osv.
              Enklaste växten att se det här på tycker jag är L. arcuata. En ensam stängsel arcuata växer typ ingenting - medans en megafet stängsel med 15 sidostängslar och massivt rotsystem börjar likna ogräs.

              Jag har mer och mer övergått till att trimma som Amano. Fler sidoskott och näringsdepån i rotsystemet är kvar. Men det är lite oroligt när det bara sticker upp lite fula bladlösa grenar från gruset efter en rejäl trimning 8)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #97
                Är rotdelen bara en pytteliten del av hela växten så brukar man dock inte märka någon jättestor skillnad i tillväxthastighet.
                Nejdå, det var bara en fundering om det fuckade up bottnen mellan varven.

                Jag vill också göra klart att hela detta resonemang troligtvis grundas på att vi driver växterna snudd på optimalt i koldioxidberikade/ljusvänliga burkar och jag försöker inte på något sätt antyda att grundbultarna i EI skulle vara tokiga. Möjligen att det sker något när man göder upprepade gånger mellan två vattenbyten?!?

                Är rotdelen bara en pytteliten del av hela växten så brukar man dock inte märka någon jättestor skillnad i tillväxthastighet.

                Det är av samma anledning det är så fruktansvärt svårt att få ett pyttelitet skott att överleva hur mycket man än försöker. Jag vet inte hur många gånger jag försökt rädda det sista sorgliga lilla skottet av en växt jag hemskt gärna velat ha kvar - bara för att se det sakta tyna bort trots perfekta näringsnivåer och mycket ljus.
                Kan bara hålla med. Jag har precis samma erfarenhet.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #98
                  Nu har jag läst igenom hela tråden igen. Jisses vad mycket intressant information det var i den här. Man får ju t om se mina stapplande steg med mist och tokdosering av NutriSi som senare resulterade i rostrött/dött filter samt mina begynnande kelat/citronsyrafunderingar 8)

                  Det mest intressanta tycker jag är att flera nämner det här med att bottenbråk leder till högre N/P-nivåer och mikrobrister.

                  Den förklaring som just nu känns närmast är att NutriSi/Mikro+ måste ta en sväng under bottnen för att mineraliseras. Stör man mineraliseringen så blir växterna mikrobegränsade och slutar tar upp N/P.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #99
                    Den förklaring som just nu känns närmast är att NutriSi/Mikro+ måste ta en sväng under bottnen för att mineraliseras. Stör man mineraliseringen så blir växterna mikrobegränsade och slutar tar upp N/P.
                    Jag är nästan benägen att hålla med men hur menar du att mineraliseringen skulle komma igång igen bara för att jag pytsar i mer Micro+?
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      Gynnsammare pH mellan vattenbytena jämfört med direkt efter vattenbyte+bottenbök kanske.. Det där gamla tipset om att vänta med att dosera mikro till dagen efter vattenbyte..

                      Anledningen skulle vara mer OH- (högre pH) direkt efter vattenbyte, mer fria radikaler (syre osv) som ev. bryter ner kelat, mer DOC/dis som binder upp mikron trots kelatering osv. Helt enkelt många fler ämnen som gärna reagerar med mikron och gör den otillgänglig(are)..
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        Ok, bara att spotta i händerna och fortsätta testa.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • GasseG
                          • April 2007
                          • 368

                          *pust* Det här var en del att sätta sig in i......mkt informativ tråd!
                          Men några frågor som dök upp är t.ex.
                          1). Har ingen (typ tysk) kört en kemisk analysutvärdering av mikronäringsämnes upptag. Så att en annan kan läsa sig till optimal fördelning mellan näringsämnena för maximal tillväxt? Inte för att jag inte litar på zooaffärernas tester men så otroligt noggranna är de inte.

                          2). Att brist på mikronärinsämnen stör upptaget av makroämnen är klart som korvspad, men kan överskott av mikronäringämnen störa upptag av makroämnen..... klart att järn stör upptaget av fosfor men finns det fler exempel?

                          3). Kan man snedvrida upptaget av t.ex N/P genom att tillföra mer Mg, till den ena eller den andras fördel?
                          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            1) Jo elementkomposition finns för alla möjliga växter, bla undervattensväxter. Tom Barrs nya mikrogödning kommer vara baserad på runt 50 olika växters komposition. Här är en på Potamogeton pectinatus:
                            We provide science about the natural hazards that threaten lives and livelihoods; the water, energy, minerals, and other natural resources we rely on; the health of our ecosystems and environment; and the impacts of climate and land-use change. Our scientists develop new methods and tools to supply timely, relevant, and useful information about the Earth and its processes.


                            2) Jag susade förbi något igår som sa att överdriven EDTA-behandling kan få växter att börja ta upp för mycket fosfor - som i sin tur sabbade järnupptaget:

                            "Plants subjected to high EDTA level showed high phosphorus (P) uptake and translocation within plants. Therefore, possibly it was not only Pb that caused toxic effect on plants, but also the high internal concentration of P that in turn could have complexed active Fe."

                            Jag kommer ihåg att jag ofta såg toppskott skrynkla ihop sig på L. glandulosa och A.reineckii när jag dyngade på för hårt med fosfor (körde med Mikro+ resp. NutriSi som är EDTA-baserad). Det skulle iofs tyda på att fosforn på något sätt sabbade calciumupptaget. Ahwell..

                            3) Det enda jag vet, och sett, är att man kan styra kväveupptaget med fosfor. Mycket Mg sägs kunna blockera kalcium.

                            Inga bra svar, men roligt att spåna =)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              Försöker undvika att prutta ner tråden med blogginnehåll men detta hör nog till diskussionen...


                              Jag har aldrig sett några konstigheter i mina filter tidigare men för att bringa klarhet i min lilla undersökning får man nog anfalla från flera vinklar.

                              Jag kommer ihåg att jag ofta såg toppskott skrynkla ihop sig på L. glandulosa och A.reineckii när jag dyngade på för hårt med fosfor (körde med Mikro+ resp. NutriSi som är EDTA-baserad).
                              Gäller det även E. Stellata så faller den pusselbiten på plats hos mig också *tumme upp*
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              • petnym
                                • May 2002
                                • 5028

                                Ursprungligen postat av BluesBoy
                                Försöker undvika att prutta ner tråden med blogginnehåll men detta hör nog till diskussionen...
                                http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=398
                                För några år sedan när jag gjorde motsvarande tester konstaterade jag själv att järnhalten inte gick mäta i mitt akvarievatten efter något dygn, oavsett om den förbrukats eller ej...
                                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...