Jag har lyckats krascha bottnen i 2 av mina kar nu. Jag vet inte riktigt varför, men det bubblar upp ur sanden i båda karen. Är det verkligen svavelgas, det luktar inget iaf...
Mikrogödning i växtakvarium
Kollaps
X
-
BluesBoy
http://www.bluesboy.se -
Känns som om flera växtakvarister vittnar om förhöjda fosforvärden med tiden vid "normalgödning" men inte av nitrater! Är det inte en idé att dra ner lite på PO4-gödningen och följa utvecklingen?
Händer det endast när du har pillat i bottnen?Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alterKommentar
-
Är det inte en idé att dra ner lite på PO4-gödningen och följa utvecklingen?
Händer det endast när du har pillat i bottnen?
En misstanke är alltså att bottnen ibland kan dra åt ett annat håll än vad jag gör. Om det *endast* beror på att man joxar omkring lite eller om det faktiskt finns ett cykliskt mönster är bara rena spekulationer.
Jag har pusslat lite med historiken där jag är säker på perioder där kol och ljus är säkerställt och då verkar makrogödningen vara väldigt förlåtande m.a.p. dosering och i stället är det mikrogödningen som haltar. Ett omvänt förhållande mot det man lärde från början alltså.BluesBoy
http://www.bluesboy.seKommentar
-
En misstanke är alltså att bottnen ibland kan dra åt ett annat håll än vad jag gör.
Även alleopatiska ämnen produceras naturligtvis, dvs tillväxthämmande - men sannolikt skadas alger mer av det än växterna själva. Vattenbyten i detta sammanhang är naturligtvis bra, även om en alleopatisk effekt är oansenlig med tanke på att folk har haft igång växtakvarier i flera år utan vattenbyten - och det har växt bra ändå.Senast redigerad av defdac; 05 June 2007, 12:18.Kommentar
-
Rotexudat är ett samlingsnamn på det rötter släpper ut för att gynna mikrober och skapa "rätt" miljö:BluesBoy
http://www.bluesboy.seKommentar
-
Man kan inte låta bli att fundera en smula på min allt mer vanliga växtansningsmetod - att varje vecka rycka upp buskagen, bryta loss nedersta delen inkl. rötter och stoppa tillbaka de stympade stjälkarna i bottnen...
Är rotdelen bara en pytteliten del av hela växten så brukar man dock inte märka någon jättestor skillnad i tillväxthastighet.
Det är av samma anledning det är så fruktansvärt svårt att få ett pyttelitet skott att överleva hur mycket man än försöker. Jag vet inte hur många gånger jag försökt rädda det sista sorgliga lilla skottet av en växt jag hemskt gärna velat ha kvar - bara för att se det sakta tyna bort trots perfekta näringsnivåer och mycket ljus. Lika ofta har jag försökt rädda en gnutta större stängslar som precis överlevt och sakta sakta fått upp växtmomentet i ungefär samma fart som storleksökningen.
Större maskineri verkar helt enkelt underlätta. Mer solfångare, mer möjligheter att skyffla runt och lagra näring osv.
Enklaste växten att se det här på tycker jag är L. arcuata. En ensam stängsel arcuata växer typ ingenting - medans en megafet stängsel med 15 sidostängslar och massivt rotsystem börjar likna ogräs.
Jag har mer och mer övergått till att trimma som Amano. Fler sidoskott och näringsdepån i rotsystemet är kvar. Men det är lite oroligt när det bara sticker upp lite fula bladlösa grenar från gruset efter en rejäl trimning 8)Kommentar
-
Är rotdelen bara en pytteliten del av hela växten så brukar man dock inte märka någon jättestor skillnad i tillväxthastighet.
Jag vill också göra klart att hela detta resonemang troligtvis grundas på att vi driver växterna snudd på optimalt i koldioxidberikade/ljusvänliga burkar och jag försöker inte på något sätt antyda att grundbultarna i EI skulle vara tokiga. Möjligen att det sker något när man göder upprepade gånger mellan två vattenbyten?!?
Är rotdelen bara en pytteliten del av hela växten så brukar man dock inte märka någon jättestor skillnad i tillväxthastighet.
Det är av samma anledning det är så fruktansvärt svårt att få ett pyttelitet skott att överleva hur mycket man än försöker. Jag vet inte hur många gånger jag försökt rädda det sista sorgliga lilla skottet av en växt jag hemskt gärna velat ha kvar - bara för att se det sakta tyna bort trots perfekta näringsnivåer och mycket ljus.BluesBoy
http://www.bluesboy.seKommentar
-
Nu har jag läst igenom hela tråden igen. Jisses vad mycket intressant information det var i den här. Man får ju t om se mina stapplande steg med mist och tokdosering av NutriSi som senare resulterade i rostrött/dött filter samt mina begynnande kelat/citronsyrafunderingar 8)
Det mest intressanta tycker jag är att flera nämner det här med att bottenbråk leder till högre N/P-nivåer och mikrobrister.
Den förklaring som just nu känns närmast är att NutriSi/Mikro+ måste ta en sväng under bottnen för att mineraliseras. Stör man mineraliseringen så blir växterna mikrobegränsade och slutar tar upp N/P.Kommentar
-
Den förklaring som just nu känns närmast är att NutriSi/Mikro+ måste ta en sväng under bottnen för att mineraliseras. Stör man mineraliseringen så blir växterna mikrobegränsade och slutar tar upp N/P.BluesBoy
http://www.bluesboy.seKommentar
-
Gynnsammare pH mellan vattenbytena jämfört med direkt efter vattenbyte+bottenbök kanske.. Det där gamla tipset om att vänta med att dosera mikro till dagen efter vattenbyte..
Anledningen skulle vara mer OH- (högre pH) direkt efter vattenbyte, mer fria radikaler (syre osv) som ev. bryter ner kelat, mer DOC/dis som binder upp mikron trots kelatering osv. Helt enkelt många fler ämnen som gärna reagerar med mikron och gör den otillgänglig(are)..Kommentar
-
-
*pust* Det här var en del att sätta sig in i......mkt informativ tråd!
Men några frågor som dök upp är t.ex.
1). Har ingen (typ tysk) kört en kemisk analysutvärdering av mikronäringsämnes upptag. Så att en annan kan läsa sig till optimal fördelning mellan näringsämnena för maximal tillväxt? Inte för att jag inte litar på zooaffärernas tester men så otroligt noggranna är de inte.
2). Att brist på mikronärinsämnen stör upptaget av makroämnen är klart som korvspad, men kan överskott av mikronäringämnen störa upptag av makroämnen..... klart att järn stör upptaget av fosfor men finns det fler exempel?
3). Kan man snedvrida upptaget av t.ex N/P genom att tillföra mer Mg, till den ena eller den andras fördel?Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alterKommentar
-
1) Jo elementkomposition finns för alla möjliga växter, bla undervattensväxter. Tom Barrs nya mikrogödning kommer vara baserad på runt 50 olika växters komposition. Här är en på Potamogeton pectinatus:
We provide science about the natural hazards that threaten lives and livelihoods; the water, energy, minerals, and other natural resources we rely on; the health of our ecosystems and environment; and the impacts of climate and land-use change. Our scientists develop new methods and tools to supply timely, relevant, and useful information about the Earth and its processes.
2) Jag susade förbi något igår som sa att överdriven EDTA-behandling kan få växter att börja ta upp för mycket fosfor - som i sin tur sabbade järnupptaget:
"Plants subjected to high EDTA level showed high phosphorus (P) uptake and translocation within plants. Therefore, possibly it was not only Pb that caused toxic effect on plants, but also the high internal concentration of P that in turn could have complexed active Fe."
Jag kommer ihåg att jag ofta såg toppskott skrynkla ihop sig på L. glandulosa och A.reineckii när jag dyngade på för hårt med fosfor (körde med Mikro+ resp. NutriSi som är EDTA-baserad). Det skulle iofs tyda på att fosforn på något sätt sabbade calciumupptaget. Ahwell..
3) Det enda jag vet, och sett, är att man kan styra kväveupptaget med fosfor. Mycket Mg sägs kunna blockera kalcium.
Inga bra svar, men roligt att spåna =)Kommentar
-
Försöker undvika att prutta ner tråden med blogginnehåll men detta hör nog till diskussionen...
Jag har aldrig sett några konstigheter i mina filter tidigare men för att bringa klarhet i min lilla undersökning får man nog anfalla från flera vinklar.
Jag kommer ihåg att jag ofta såg toppskott skrynkla ihop sig på L. glandulosa och A.reineckii när jag dyngade på för hårt med fosfor (körde med Mikro+ resp. NutriSi som är EDTA-baserad).BluesBoy
http://www.bluesboy.seKommentar
-
Försöker undvika att prutta ner tråden med blogginnehåll men detta hör nog till diskussionen...
http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=398Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter saltKommentar
Kommentar