Vet inte riktigt, jag tycker det växer pissdåligt just nu efter min omdesign trots ganska friskt mistande. Scalarerna har dock gillat läget efter att jag två dagar i rad doserat 30 ppm nitrat och för första gången lagt ett javaormbunksblad fullt med rom som sinkade mitt vattenbyte idag.
Färgerna är bra och luddalgerna likaså, men någon form av makrobrist som t ex gör att E. stellata men framförallt L. inclinata får de karaktäristiska korta bladen som tyder på en makrobrist.
Jag testade att hälla i 0.1 ppm järn från Seachem Iron idag men märkt inget bättre bubbel, pulsen innhöll även 3 tsk CaCl2, 1 tsk MgSO4 och 5 ml KH2PO4 (2 tsk i 200 ml) men märkte inte bättre bubbel. Tillsammans med mina häftiga KNO3-doseringar gör att jag kliar mig lite i huvudet. CO2 som vanligt? Förmodligen.
Jag har fått för mig att mikrokonsumtionen ökar lavinartat när allt annat sitter på plats. Tror ni mina teorier stämmer eller cirkulerar jag bara gödning till avloppet via växtburken *spånar*
Jag måste väcka denna tråden igen
Efter att ha synkat vissa åtgärder i denna tråd med min loggbok och bloggbilder verkar det som mikrogödningen är viktigare än jag någonsinn har kunnat föreställa mig. Vi har i.o.f.s. diskuterat lite kring kelater mm. i en annan tråd men jag skulle vilja kolla av lite allmänt med er andra hur det går med mikrogödningar och vägar till kanonstatus i burkarna.
Jag håller på för fullt att mäta gödningskonsumtioner i min burk och kan på nytt se att mikron slukas enormt (troligtvis av växterna eftersom jag t.om. kan styra bra bubbel med Micro+): http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=398
Vidare tror jag absolut att DOC:en kan ställa till det en hel del. Jag känner igen det som heeke tar upp i denna tråden - att framför allt fosfat ackumuleras ibland med upprepade PMDD-doseringar när man har stört bottensedimentet i dess lunk. (Jag tror kulmen av detta har orsakat mina dammalgerexplosioner?)
Frågan är om den rubbas mer eller mindre kontinuerligt och därför sätter "normaldoseringarna" av mikro ur spel? *funderar*
Så du tror problemet är för mycket mulm som tillsammans med att man rotar i bottnen på något sätt sätter stopp för fosfatupptaget och därmed tvärnitar allt upptag - inklusive mikroupptaget?
Eller vad menar du med att "normaldoseringarna" av mikro sätts ur spel?
Jag skulle kunna tänka mig att dosering av mikro direkt efter ett vattenbyte med bottenstörning är dåligt. Dels pga högre pH och dels pga risk för att diset från bottnen (DOC) binder med de stora kelaterade molekylerna och sedimenterar till bottnen inom ett dygn. Resultatet skulle vara ett megadropp av järnnivåer inom ett dygn. Detta hade inte gjort så mycket om det sedimenterat ner till rötterna, men det lägger ju sig ofta bara som en dammig hinna i hela akvariet. Det tar syre också.
Har man hyffsat högt pH i kranvattnet så lär även en del järn sedimentera som järnhydroxid om kelatet av någon anledning är halvkasst. Rött strävt skikt i filter och akvarium.
Doserar man istället dagen efter på morgonen när vattnet är kristallklart med lågt pH och växterna vaknar för dagen tror jag mikron i vissa fall funkar bättre.
För mycket mulm i filtret tycker jag också verkar mycket dåligt - Allt som susar förbi där kommer ju kunna binda med den höga CEC som mulm har. Jämför med hur torv (hög CEC) i filtret suger ur kalcium ur vattnet.
Eller vad menar du med att "normaldoseringarna" av mikro sätts ur spel?
Observera spånerier
Jag börjar misstänka att mer eller mindre kontinuerliga förändringar i bottnen (inklusive lite omroddningar av växter) får konsumtionen av mikro att vara kraftigt förändlig över tiden. När den droppar upphör även övriga upptag. Den rekommenderade dosen mikro räcker helt enkelt inte till och därför blir vissa makroämnen (framför allt fosfat som det verkar) ackumulerat vid upprepade veckodoseringar. Jag menar alltså att man skulle behöva anpassa mikrogödningen (dos och frekvens) i större utsträckning än vad åtminstånde *jag* har gjort tidigare. Därav frågan hur ni andra tycker mikrogödningarna fungerar.
Doserar man istället dagen efter på morgonen när vattnet är kristallklart med lågt pH och växterna vaknar för dagen tror jag mikron i vissa fall funkar bättre.
Sannolikt lägre än direkt efter vattenbytet eftersom jag sprutar in CO2 hela dagen/kvällen efter vattenbytet + en timme innan ljuset går på och växter/fiskar/bakterier andats hela natten. Mitt kranvatten innehåller även en överladdning OH- eftersom det har ett pH på över 8 men bara ett KH på 1.5-2.5. Enbart cirkulation utan CO2 sänker pH:t rejält.
Sannolikt lägre än direkt efter vattenbytet eftersom jag sprutar in CO2 hela dagen/kvällen efter vattenbytet + en timme innan ljuset går på
Japp, jag körde med en halvprovocerad fuling
Det var precis vad jag var ute efter. Jag har märkt att man behöver förspänna mycket mer efter ett vattenbyte för att komma ner till målnivå när man inte kör med kontroller. Vet i tusan om det finns lyxupptag när det gäller kol som man tullar på, men om inte annat hindrar man en seg start på veckan s.a.s.
I min rådasand har jag lagt urlakad jord under och jag göder ju med pmdd. Det har kommit en röd sträv hinna på glaset vid sanden, beror det på oxiderat järn/mikro då?
Jag har lyckats krascha bottnen i 2 av mina kar nu. Jag vet inte riktigt varför, men det bubblar upp ur sanden i båda karen. Är det verkligen svavelgas, det luktar inget iaf...
Jag har också fått den känslan att köra helt sterilt växtkar hade varit det mest optimala! Nästa gång jag starta ett nytt växtkar, ska jag köra så rent jag kan, utan filtermaterialoch fin sand, så att det inte kommer ner mulm i den.
Jag tänkte fråga, vad ni tror om vad som gjort att mina båda bottnar har kraschat? För mkt pmdd? Jag göder rätt mkt KH2PO4 och i den ena kör jag med Easy-Carbo, vilket troligen är anledningen.
Lite mulm är inte bara bra utan nödvändigt för att få en vettig bottenmiljö, men det virvlar upp och kläggar igen filtret och ligger och tar syre är det inte bra.
En snabb väg till bra mulm verkar vara shredders typ räkor, snäckor kanske även malar typ corydoras.
En klinisk ren botten av enbart sand låter svårstyrt. När jag gjorde 100% vattenbyten flera gånger i veckan och höll allt kliniskt rent och tokgödde PMDD ville ingenting fungera.
Kommentar