Mikrogödning i växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #31
    Jag försökte pulsa även på natten genom att sätta på anläggningen en kvart två gånger under natten
    Låter lite. Jag har större burk, högre kH men du/ni kan ju snegla på en typkurva hos mig med bra CO2 dygnet runt: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=392

    Detta för att jag hört att Barr gör så och att hög CO2-halt ibörjan av ljusperioden inte spelar så stor roll
    Möjligt han har rätt. Jag är inte överbevisad
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #32
      Hittade på denna tråd (jobbigt att skumma igenom all ny info när man inte är aktiv på forumet varje dag) och kom att tänka på en sak om microgödning (för att återgå till ämnet ) som jag märkt sedan jag gjorde en "nystart" av karet pga en 10m flytt.

      Jag har "alltid" kört mäsk CO2 och mer eller mindre PMDD efter det berömda "receptet". Ev. har jag kört lite mer KNO3 och KH2PO4 än vad "receptet" säger, men micro, dvs NutriSI har jag kört nel 0.1ppm Fe principen. Visst har "slarv" med gödning och vattenbyten förekommigt, men det har ändå funkat hyffsat bra.

      Det här har som sagt funkat bra för mig, inget bubbel och så, men "lagom" tillväxt och relativt lite alger. De alger som har förekomigt har främst varit kiselalger som jag trott bero på en hög kiselhalt i kran vattnet, men jag börjar tvivla.

      Efter att jag tömde karet och flyttade de ca 10m så har tillväxten minskat och grönalgerna har tagit över efter kiselalgerna. Innan flytten såg man knapt en grönalg, nu måste man skarapa rutan minst 2ggr/vattenbytesperiod för att man inte ska få en hinna på rutorna.
      Jag gjorde några NO3 och PO4 test av vattnet bara för att få, om möjligt, någon finger visning om läget i karet.
      NO3 värdet var någon stans upp mot 30-40ppm trots en dosering på 10ppm. Lika så PO4 var minst 3ggr mer ön de ca 1ppm jag doserar.
      OK, jag vet att testerna inte är att lita på i detta fallet, men jag har aldrig mätt up så stora skillnader vad jag kan minnas. Nu var tyvärr Fe testet kass så det har jag inget värde på.

      Det jag gjorde i denna situation var att endast dosera dubbel dos NutriSI vid nästa vattenbyte (doserade även K2SO4 som jag av någon anledning alltid behöft dosera för att inte få K birst)
      Nu ser jag att tilväxten börjar tillta igen (från att nästan stått still), men ingen återgång på grönalgerna (kiselalger har inte sätts till sedan flytten)

      Blev ett långt inlägg det här, men min fundering är om skillnaden ligger i ett, under nästan 1års tid, orört bottensubstart kontra samma substrat efter flytten (inga dummheter som rengöring vid flytten eller så).

      Kommer iaf att fortsätta med hög dos NutriSI i förhållande till makro om ens någon makro vid vattenbytet i morgon. (såg för övrigt att du Deffen körde betydligt mer micro än macro just nu. Hadde inte du också nyligen rivit upp karet?)
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Nu ska vi se om jag hänger med efter alldeles för många öl. Frågeställningen blev svårtolkad =)

        Du hade först problem med kiselalger och du doserade mer KNO3+KH2PO4 jämfört med mikro.

        Sedan flyttades burken varpå du fick vanliga grönalger och höga nitrat och fosfatnivåer varpå du i princip bara doserade mikro+K och återfick bra tillväxt?

        Barr brukar rekommendera att man slamsuger substratet rejält varje/vartannat år därför att DOC nivåerna blir alltför höga. Lite lagom gos i bottnen är bra men inte för mycket. Varför vet jag inte, men det stämmer att jag fick extremt dålig tillväxt efter att ha flyttat+slamsugit mitt akvarium för snart ett år sen och det har hållt i sig tills nu när jag börjat dosera i mitt tycke kopiösa mänger NutriSi.

        Kan det vara så att NutriSi är lite halvt opotent?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #34
          För att försöka förklara lite enklare (om det går i detta tillstånd ). Efter flytt av karet har jag fått sämre tillväxt, mer grönallger, mäter upp högre NO3 och PO4 nivåer.
          "Alla" andra faktorer är dom samma som tidigare.
          Mer NitriSI verkar råda bukt på åtminstånne tillväxtproblemet, men mer test krävs för att se om det stämmer.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Med risk för att verka påverkad så påstår jag återigen att NutriSi verkar lite smått opotent - MEN det grundar sig faktiskt i åtskilliga timmars googling sedan flera veckor tillbaks där jag undersökte det här med chelatering.

            När började folk på bred front använda NutriSi? 1,5 år sen? 1 år sen?

            Plötsligt har mikrobristerna exploderat från att ha varit de mest ovanliga. T om farsan har visat mikrobrister för mig men då har han i ärlighetens namn använt TMG hela tiden.

            Något intressant har hänt. Jag tror inte det beror på chelatering, men kanske på att folk använt makroämnen i högre grad.

            Äsch jag vet inte. Jag får nog sova på det här =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #36
              Ursprungligen postat av defdac
              Något intressant har hänt. Jag tror inte det beror på chelatering, men kanske på att folk använt makroämnen i högre grad.
              mer makro ihop med mer co2 vilket skapar brist på mikro.
              hur låter det ?
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Lynxx
                • October 2005
                • 130

                #37
                Om jag har fattat det rätt, så är markoämnen dom ämnen som växterna behöver mycket av, och mikroämnen dom ämnen som dom behöver lite av.
                Men här verker det ju som om alla, tillsätter mest av mikroämnen. Hur kan det komma sig?
                _______________________________________________

                Even a fish wouldn't get into trouble
                if it kept its mouth shut
                _______________________________________________
                //Lynxx

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #38
                  Den enda microbrist jag har upplevt är järn, och det enbart i kar där jag inte kört CO2. Kan verkligen inte kalla dem växtkar, men det är ändå kar där jag kört växter och velat ha dem att överleva. Därmed har jag i nästan alla fall enbart tillsatt TMG. Numera tillsätter jag Micro-mix i dessa kar, bara vid vattenbyte. Inga brister, inga alger. Rätt mycket fisk och frisk matning visserligen, och jag kör växterna där just för att få bättre vattenkvalitet.

                  Well. Nästan det enda jag har lyckats åstadkomma i bristsymptom är bleka blad, oavsett CO2/inte CO2. Detta har löst sig genom TMG/micromix (och/eller KNO3 i kar med CO2). För övrigt är det enbart algproblem, men inga bristsymptom jag råkat ut för (får tillägga hål i bladen, som även kalium i KNO3 har rått bot på - samt att flytta misstänkta botior...).

                  Hilsen,

                  P

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #39
                    ... NutriSi verkar lite smått opotent ...
                    Det konstiga är ju att jag körde med NutriSI även innan jag flyttade karet.
                    Förra gången jag flyttatde karet, för ett år sedan, kan jag inte minnas att jag fick några tillväxtproblem.

                    Känns som det igentligen inte har med micro att göra utan att substratet av någon anledning ändrat "egenskaper" (det är 1.2-1.8mm råda och den var innan flytten rätt rejält packad, men eferåt så är den ju mer "luftig" eller hur jag ska säga) så att jag får mer tillgängligt nitrat och fosfat än förut och därför blir tvungen att öka NutriSI doseringen!?
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #40
                      Jag är oklar över vad det beror på, men för mycket trixande med bottenlagret kan ge en hel del effekter. För egen del får jag nästan alltid följande resultat vid rotande/rejäl ommöblering/flytt: cyano och/eller tillväxtstopp någon månad.

                      Har provat flera varianter för att se vad som händer (och om det går att motverka), men är fortfarande oklar över orsakerna. Trixa runt i bottenlagret med mycket vattenbyten ger cyano och stopp i tillväxten. Samma sak men med KNO3-dosering ger även det cyano. Flytta hela karet och tvätta gruset i kallvatten ger inte cyano, men tillväxtstopp - om jag inte göder med rubbet på studs (har en hel del kar som inte är rena växtkar). Göder annars med microämnena regelbundet.

                      Något (fosfat/ammonium?) frigörs i vart fall vid kraftigt rotande i botten.

                      Hilsen,

                      P

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #41
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Men börjar man t om se bleka skott vettesjutton hur mycket växten faktiskt har kvar av sina "reserver".
                        Eftersom jag råkade halka in på mikrobegränsning i en helt anna tråd flikar jag här in ett litet kvitto på att en rejäl skvätt Micro+ förvandlade topparna från kritvita till röd/rosa inom 24 timmar:

                        Det gäller samtliga E. Stellata och färgen blev ännu mer markant nu ytterligare en dag senare.

                        Tillsammans med lyxupptag kanske det kan vara förklaringen till att du kan få så fin fotosyntes trots så långt gången mikrobegränsning?
                        Länkar även i den här tåten till videosnutten som visar bubblet efter 12 dygn utan gödning (bortsett från skvätten med Micro+):
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • brams
                          • June 2003
                          • 891

                          #42
                          även jag har tatt mig tid att skumma igenom denna tråd nu...
                          Jag har också fått öka micron kraftigt det senaste. Jag trycker i mer och mer för varje gång... Det både växer å bubblar. Ingen direkt ökning utav alger utan snarar tvärt om.
                          Som det är nu så hystar jag i lite mer än ett krm per dag (18 krm - 14 dagar) anv nutrsi.
                          Jag har tidigare använt TMG, har inte märkt nån större skillnad mer än i plånboken. =)
                          Är det inte så att micro+ innehåller ganska mycketmindre Fe än NutriSi? Det borde betyda att ni som använder endast micro+ ligger högre än vi som använder nutrisi på övriga mikro ämnen.? Om vi samtliga göder upp till en viss Fe nivå.
                          Vill även tillägga att jag har minskat kraftigt på Kh2po4 medans jag ökat mikron. Vet inte vart all po4 kommer ifrån men den ligger på 2-3 utan problem...
                          /C
                          C.Brams

                          Check out:
                          brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #43
                            Är det inte så att micro+ innehåller ganska mycketmindre Fe än NutriSi?
                            Nope dom är nästan exakt likadana.

                            Funderade på NutriSi:n reagerar med kranvattnets calcium på något sätt så den blir svagare, typ om man skulle använda batterivatten istället från en mack - men om det var fallet borde man väl se en fällning antar jag.

                            Eller om Nutrisin binder med fosfatet och inte blir tillgängligt men ger utslag på fosfattestet. Men även då borde man väl se en fällning och det har jag inte gjört även om jag blandat en NutriSi-blandning med en KH2PO4-blandning. Färgen är kvar på NutriSin också.

                            Det var ju någon här på forumet som sa att han var tvungen att dosera 2 ppm NutriSi för att inte få mikrobrist i ett vatten som hade väldigt högt GH. Detta är iofs ingen direkt nyhet, Barr har snackat om det fenomenet på APD.

                            En annan sak jag funderar på är om mycket rötter fungerar lite som torv och torv brukar göra mikrogödningar extremt potenta - jag har ju börjat få dosera mer mikro efter att jag tog ut 10-20 kg Mangrooverötter (älghornen) iom att jag gjorde om akvariet samtidigt med en stor grusdammsugning (hade några nävar torv längst ner + några år av mulm. Exakt hur den kemin skulle fungera har jag ingen aning om. Dom kanske suger Calcium precis som torv och lågt GH verkar ju göra mikron mer potent.

                            Vi kan ju slänga ut en fråga på barrreport.com om vi hjälps åt att formulera den.
                            Senast redigerad av defdac; 12 November 2005, 20:07.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #44
                              Ytterligare en iaktagaelse är att jag började få extrema mikrobristsymptom efter att jag sprinklat flera deciliter dolomit över hela akvariet när jag höll på att jiddra med calciumhalten och ville komma ifrån mitt vägsalt (något jag slutat med ganska precis samtidigt jag började dosera ett par kryddmått NutriSi nästan varje dag).
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • heeke
                                • April 2003
                                • 5033

                                #45
                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Jag är oklar över vad det beror på, men för mycket trixande med bottenlagret kan ge en hel del effekter. För egen del får jag nästan alltid följande resultat vid rotande/rejäl ommöblering/flytt: cyano och/eller tillväxtstopp någon månad.

                                Har provat flera varianter för att se vad som händer (och om det går att motverka), men är fortfarande oklar över orsakerna. Trixa runt i bottenlagret med mycket vattenbyten ger cyano och stopp i tillväxten. Samma sak men med KNO3-dosering ger även det cyano. Flytta hela karet och tvätta gruset i kallvatten ger inte cyano, men tillväxtstopp - om jag inte göder med rubbet på studs (har en hel del kar som inte är rena växtkar). Göder annars med microämnena regelbundet.

                                Något (fosfat/ammonium?) frigörs i vart fall vid kraftigt rotande i botten.

                                Hilsen,

                                P
                                Någon cyano är det inte tillstymmelse till, men det är inte så konstigt med dom nitrat nivåer jag mätt upp och med tanke på att grönalgerna lätt täcker rutorna på en vecka.

                                Däremot tror jag på det att fosfat/amonium/nitrat frigörs vid rotande i substratet. Det konstiga är att det är fortsatt höga nivåer trots flertalet vattenbyten och makrogödning enligt tidigare. Det kanske tar så pass lång tid i och med att substratet inte packat sig lika mycket ännu?

                                Anledningen att jag ser positiva resultat med mer NutriSI måste vara att makrotillgången är högre nu än den varit förut och att jag då igentligen legat för lågt på makro!?

                                Vid vattenbytet i dag körde jag endast i 2.5krm NutriSI, ca 1.5tsk MgSO4 och 1 tsk K2SO4. Vet igentligen inte varför jag körde i MgSO4 för det brukar jag inte göra, men enl. vattenverkets värden så skadar det inte att "rätta till" Mg/Ca förhållandet lite. Kaliumbrist får jag i princip så fort jag låter bli att dosera det. Jag får se vart det hela leder.
                                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...