Mikrogödning i växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GasseG
    • April 2007
    • 368

    Ok! Med allt detta sammantaget så betyder det att åtminstone H+ koncentrationen är högre i botten dvs pH är lägre än i resterande vattenvolym.

    Någon med pH-probe som har lust att prova!?

    Mvh
    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      Ursprungligen postat av GasseG
      Ok! Med allt detta sammantaget så betyder det att åtminstone H+ koncentrationen är högre i botten dvs pH är lägre än i resterande vattenvolym.

      Någon med pH-probe som har lust att prova!?

      Mvh
      Ja, och det var det jag gjorde i inlägg #200
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • GasseG
        • April 2007
        • 368

        Ja just det !

        Men det är ju konstigt....ett lägre pH skulle som def och Lasse säger förklara järnkoncentrationen och bevisa hypotesen.

        Mvh
        Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          Men det är ju konstigt....ett lägre pH skulle som def och Lasse säger förklara järnkoncentrationen och bevisa hypotesen.
          Jag kan gärna göra fler mätningar för ide'erna börjar så smått ta slut.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • Flahultarn
            • January 2006
            • 22

            Vet inte riktigt om det bidrar till diskussionen men även mitt Fe tycks ta vägen nånstans. Får inget utslag med JBL Fe test (bara svag urinfärg). No3 och PO4 till 5 resp 0,5. Burken är allmänt inte i balans längre sedan omstarten med nytt bottensubstrat (flygsand dvs i huvudsak 0,2-0,6 mm) med algutbrott som följd. Trodde först att det var överskott på mikro som orsakat algerna men jag får ju inget utslag med testet!!!????

            Kanske lika gärna kan vara brist?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              Hur mycket doserar du?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Flahultarn
                • January 2006
                • 22

                Nja, tyvärr inte regelbundet efter omstarten förca en månad sedan.

                Växterna var glada innan, så när jag fyllt på vatten dubbeldos enligt rekommenderade mängder och därefter 6 fulldoser på den knappa månaden som gått. Tycker det borde ha räckt med tanke på doseringen innan med betydligt mycket större växtmassa och ca 2 fulldoser i veckan.

                Testade ikväll att dosa 1 ml av Nutrisi-blandningen (dubbel styrka) i 10 liter vatten och Fe-testet ger inget utslag (svagt urinfärgat). Börjar misstänka att det är nåt vajsing med Nutrisi-blandningen.

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  Ursprungligen postat av GasseG
                  Ok! Med allt detta sammantaget så betyder det att åtminstone H+ koncentrationen är högre i botten dvs pH är lägre än i resterande vattenvolym.

                  Någon med pH-probe som har lust att prova!?

                  Mvh
                  Nu hänger jag inte med riktigt. Varför skulle vätejonerna vara fler i bottenregionen och pH lägre? Det är rätt att pH tenderar att sjunka i ett sediment (botten) men det beror på nedbrytningen. Men det var nog inte det du syftade på?

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    Fe-testet ger inget utslag (svagt urinfärgat).
                    Då är det inte ett JBL-järntest (som har blå indikator)?

                    Jag skulle faktiskt mer misstänka testet mer än nutrisiblandningen - vet du att testet ger okej utslag på någon annan gödning, typ TMG?
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Flahultarn
                      • January 2006
                      • 22

                      JBL är det. Testade imorse att öka koncentrationen till 0,6 ppm i test dunken och då visade testet faktiskt också något åt det hållet 0,5 - 0,8. Så där tycks det ju stämma. Noterade att färgen jag fick igår (och tidigare från akvariet) överenstämde med testvätskans egenfärg!

                      Hade i En dos micro+ imorse och nyss gav det 0,05 ppm så det är säkert "skit bakom spakarna".

                      Det har nog varit strippat på Fe i burken och testet igår i 10-litersdunken inte blandat tillräckligt.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        Nu kom jag på en fråga till någon duktig kemist ang. din testhink:

                        Säg att man gör en 10-liters hink med extremt basiskt vatten, säg över pH 9, där NutriSikelatet inte sägs funka.

                        Skulle då mikro fälla ut och lägga sig på bottnen och inte bli möjlig att mäta igen (förlorad), eller skulle bara kelatet knipa åt metallen hårdare och sedan bli mätbar lite senare när man sänkt vattnets pH igen till typ 6.5 (inte förlorad)?

                        (När jag gjorde vattenbyten med pH > 8.2 och doserade nutrisi direkt efter vattenbytet så verkade det som all mikro satte sig i filtret nämligen. Järnhalten ökade dock när man sänkte pH:t extremt mycket i filtret genom att tex lösa upp CO2 där.. Dock inte i samma grad som om all förlorad mikro åter blev tillgänglig, utan ganska marginell ökning - keramiken var fortfarande illröd. Detta tycker jag tyder på att man helt enkelt sabbar EDTA/DTPA-baserad mikrogödning om man doserar den i för basiskt vatten...)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • GasseG
                          • April 2007
                          • 368

                          Ja allt handlar om jämvikter, i nästan allt omkring oss faktiskt!

                          När OH- koncentrationen ökar nämvärt dvs om pH stiger så kan det mycket väl vara så att järnjonerna bildar FeOOH (brunt fast material=rost) som fastnar i filtret. Kelatet binder istället in en annan tvåvärd jon t.ex Mg eller Ca.

                          Men växtern pillar antagligen bort Fe2+ (eller Fe3+) med H+ dvs en envärd jon så möjligen så fungerar det att lösa ut järnjonerna med K+ och Na+ också bara koncentrationerna är tillräckligt höga.

                          OBS! Kvalificerade spekulationer från min sida!

                          Mvh
                          Senast redigerad av GasseG; 14 July 2007, 11:49.
                          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                          Kommentar

                          • GasseG
                            • April 2007
                            • 368

                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Det är rätt att pH tenderar att sjunka i ett sediment (botten) men det beror på nedbrytningen.
                            Hmm verkar inte stämma om du tar en titt på inlägg no:200
                            Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                            Kommentar

                            • Leonard
                              • January 2006
                              • 2352

                              efter 1 vecka utan KH2PO3 och ytterst lite KNO3 har karet funkat bra utan brister. Har bara haft i micro+, JBL Florropol, MgSO4 och K2SO4.
                              18år. . . . . .<¨,)))--{
                              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • Leonard
                                • January 2006
                                • 2352

                                Vet inte riktigt om det har med den nya gödningsregimen att göra, men mitt pH ligger omkring 7.0 nu istället för 6.4
                                Kör som sagt med pH kontroller och de justeringar jag gjort sedan denna skillnad kom har varit att: byta CO2-tub, minska bubbeltakten 3bps --> 1bps, rengöra AM reaktorn och byta gödningsregim (nu "endast" mikro).
                                Växter bubblar bättre och verkar gladare trots mindre CO2, om det nu verkligen är mindre CO2. Reaktor får inte heller längre ett lager med olöst CO2 i toppen, utan löser det mesta under dagen.
                                Någon som har nån idee om vad det kan vara? Förbrukar växterna mer CO2, så att det blir mindre kvar i vattnet.
                                18år. . . . . .<¨,)))--{
                                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...