Öka PMDD dosen..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Defdac: kanske det är dax att ändra receptet på www.pmdd.se ?
    5 ppm no3 och ,5 ppm PO4 är kanske för lågt.
    Tanken har slagit mig flera gånger, men samtidigt verkar dessa nivåer vara väldigt bra för dom som bara vill testa i sitt sällskapsakvarium. De mer avancerade CO2-akvaristerna snappar ganska kvickt upp att man ska dubbla KNO3+KH2PO4.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Ni som torrdoserar pmdd, hur tusan gör ni för att få till måtten???
      Det gör vi inte. Tricket är att det inte spelar någon som helst roll med decimalerna, bara näringen finns och man ligger i ungefärligt rätt härad så man inte dunkar ner 2 teskedar fosfat och ett kryddmått nitrat (när det ska vara tvärtom).

      Det hjälper ganska mycket, för överslagsräkningen, att veta att man behöver *typ* 10 ggr mer KNO3-pulver jämfört med KH2PO4-pulver och runt hälften till lika mycket NutriSi-pulver som KH2PO4-pulver. Då blir det genast väldigt enkelt att bli lite tryggare med torrdoseringarna.
      Okidok.. då kanske man kan torrdosera hela baletten då... tycker bara att det ser ut som det blir så himla mycket KNO3, men det är säkert rätt.

      Min man hällde i 10 dubbel dos i sina akvarer på jobbet häromdagen (hade visst lite problem med matematiken) men han hade ju i alla fall lika mycket fel på alla doseringar så att säga... så då kanske det inte händer så mycket... får vi hoppas ... kan tänka mig att han hade rätt höga nitratnivåer ett tag i alla fall...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...