Öka PMDD dosen..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    Öka PMDD dosen..

    Jo, jag vet att man borde fatta det här vid det här laget men .. :o
    Har lite gröna prickalger och framrutan blir ganska fort lite algdammig så tänkte att en liten ökning av PMDD kanske kunde göra allt "ännu" bättre?
    Kör "vanliga" Granholm stamlösningen och pytsar i 80ml KNO3 och 80ml Kh2pos4 (skrev jag rätt nu tro..) + 40ml TMG i vecnak och byter 50%/vecka.
    Har 4 Aquarell 36W m reflektorer och karet är 400l.

    Finns det någon "risk" om jag skulle öka detta lite?
    Bör man köra en puls per vecka eller gör det skillnad om jag skulle köra samma mängd utspritt på flera gånger i veckan?

    Har heller aldrig riktigt hajat hur jag räknar ut koncentrationen i mitt kar, ni får gärna repetera det för mig..
    /J
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Allt beror väl på växtligheten egentligen. Men det måste vara svårt att överdosera... ett typexempel kommer här:

    I mitt 450 l kar har jag endast hornsärv som växtlighet, jag pytsar i vanlig stamlösning 10ml/100l av TMG (nutrisi) och fosfat, men dubbel dos KNO3. Dessutom pytsar jag pmdd en gång i veckan men byter bara 50% vatten varannan vecka.

    Jag har inte märkt att fisken mår dåligt på något vis... hornsärven trivs och jag har närapå algfritt i karet.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • vance
      • December 2004
      • 872

      #3
      Vad jag minns så svarade defdac på frågan om man ska slänga i allt på en gång eller i små doser att det är bättre att trycka i allt på en gång för att vara säker på att växterna åtminsonde då har full tillgång till alla närsalter
      Bara döda fiskar simmar med strömmen

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Finns det någon "risk" om jag skulle öka detta lite?
        Jag vet inte riktigt hur Granholmslösningarna är gjorda, är det samma som dom på www.pmdd.se?

        Bör man köra en puls per vecka eller gör det skillnad om jag skulle köra samma mängd utspritt på flera gånger i veckan?
        Växterna har enklast att ta upp näringen om koncentrationen är hög, dvs skulle du splitta upp en stor dosering som ger dig bra nivåer efter dosering till flera små skulle det bli väldigt låga koncentrationer som gör det svårare för växterna att ta upp näringen.

        Däremot är det ju jättebra om du kan dosera upp nivån till höga fina nivåer efter vattenbytet och sedan småpytsa i precis så mycket av varje flaska som motsvarar växtupptaget per dag. Problemet är att du inte vet hur mycket växterna käkar per dag.

        Men ett trick vore då t ex köra din vanliga dos och sedan hacka upp en till lika stor dos på flera dagar och se om du tycker att det blir bättre.

        Har heller aldrig riktigt hajat hur jag räknar ut koncentrationen i mitt kar, ni får gärna repetera det för mig..
        Enklaste är nog om du leker lite med PMDD-kalkylatorn på www.pmdd.se, för jag förstår inte riktigt din fråga.

        Stamlösningarna på pmdd.se ger dig 5 ppm NO3, 0.5 ppm PO4 och 0.1 ppm Fe om du doserar 10 ml per 100 liter av varje flaska. Doserar du dubbelt så mycket (20 ml per 100 liter) får du 10 ppm NO3, 1 ppm PO4 och 0.2 ppm Fe.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Johan73
          • December 2003
          • 483

          #5
          Har heller aldrig riktigt hajat hur jag räknar ut koncentrationen i mitt kar, ni får gärna repetera det för mig..
          [/quote]
          Enklaste är nog om du leker lite med PMDD-kalkylatorn på www.pmdd.se, för jag förstår inte riktigt din fråga.

          Stamlösningarna på pmdd.se ger dig 5 ppm NO3, 0.5 ppm PO4 och 0.1 ppm Fe om du doserar 10 ml per 100 liter av varje flaska. Doserar du dubbelt så mycket (20 ml per 100 liter) får du 10 ppm NO3, 1 ppm PO4 och 0.2 ppm Fe.[/QUOTE]

          Tack för svaren!
          Det är nog det här med ppm som känns luddigt? Kan jag i klakylatorn skriva in vilka värden jag vill ha och sen få fram exakt hur jag ska dosera?
          Är nog lite halvluddig i skallen när det gäller kemi tyvärr
          /J

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det är nog det här med ppm som känns luddigt? Kan jag i klakylatorn skriva in vilka värden jag vill ha och sen få fram exakt hur jag ska dosera?
            Javisst kan du det. Klicka på "PMDD-kalkylator för akvaristen" ute till höger och skriv in t ex 10 ppm NO3, 1 ppm PO4 och 0.1 ppm Fe under "Önskade näringshalter i akvariet" och klicka "Beräkna" så ser du hur du ska göra dina gödningslösningar (dosering 10 ml per 100 liter).

            Men jag anar att du hellre vill skriva in exakt dina lösning du gjort för att se hur mycket av dessa du ska dosera för att uppnå de näringskoncentrationer i akvariet du vill sikta på.

            Med Granholmarnas recept så ger en 10ml per 100 liter dosering av varje flaska 5 ppm NO3, 0.5 ppm PO4 och 0.1 ppm Fe.

            80ml KNO3 och 80ml Kh2pos4 (skrev jag rätt nu tro..) + 40ml TMG i vecnak
            Detta ger dig då 10 ppm NO3, 1 ppm PO4 och 0.07 ppm Fe i 400 liter, vilket jag själv tycker är en helt perfekt fulldospuls.
            Senast redigerad av defdac; 04 November 2005, 14:05.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Tangoman
              • March 2005
              • 177

              #7
              Ursprungligen postat av Johan73
              Det är nog det här med ppm som känns luddigt?
              Luddigt ja. Jag tyckte det var bättre att använda ett mer välbekant begrepp när jag gjorde kalkylatorn. Så använde jag mg/l istället för ppm. ppm står för parts per milion och 1 ppm är alltså 1 mg/kg vatten. Eftersom 1 liter vatten nästan exakt väger 1 kilo så kan man säga att 1 ppm=1 mg/l.

              Ursprungligen postat av Johan73
              Kan jag i klakylatorn skriva in vilka värden jag vill ha och sen få fram exakt hur jag ska dosera?
              Stämmer precis!

              .
              PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
              www.akvariefiskar.se

              Kommentar

              • Tangoman
                • March 2005
                • 177

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Detta ger dig då 10 ppm NO3, 1 ppm PO4 och 0.07 ppm Fe i 400 liter, vilket jag själv tycker är en helt perfekt fulldospuls.
                Defdac: kanske det är dax att ändra receptet på www.pmdd.se ?
                5 ppm no3 och ,5 ppm PO4 är kanske för lågt.
                Senast redigerad av Tangoman; 04 November 2005, 14:16.
                PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                www.akvariefiskar.se

                Kommentar

                • Lynxx
                  • October 2005
                  • 130

                  #9
                  Jag är inte så haj på det här med ppm heller. Hur mycket skall man har av allt (i ppm), i ett 54L. akvarium med et 10tals växter?
                  Jag köpte PMDD på www.pmdd.se och fick KNO3, KH2PO4 och NutriSI. Räckar det eller måste man tillsätta Järn och TMG också?
                  Tacksam för svar (det är ju rena junglen med all den kemi)
                  _______________________________________________

                  Even a fish wouldn't get into trouble
                  if it kept its mouth shut
                  _______________________________________________
                  //Lynxx

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    TMG och NutriSi är samma sak, så du ska INTE tillsätta bägge, järn tillsätter man väl bara i speciella fall.
                    Enklast är om man bara blandar stamlösningar i halvlitersflaskor enligt pmdd.se (pmdd for dummies)och sedan doserar 10 ml/100 liter, du skall alltså hälla i ca 5 ml av varje lösning en gång i veckan(om du byter vatten regelbundet) i ditt kar.
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Ni som torrdoserar pmdd, hur tusan gör ni för att få till måtten???

                      För ett akvarium med 450 liter vatten ska du en gång i veckan:
                      1) göra ett 50% vattenbyte, dvs byt 225 liter vatten
                      2) torrdosera 7,34 g KNO3 (ca 6,4 krm)
                      3) torrdosera 0,64 g KH2PO4 (ca 0,57 krm)
                      4) torrdosera 0,69 g NutriSI Mikro (ca 0,74 krm)
                      Hur tusan mäter man upp delar av kryddmått??? Det hade ju varit mycket enklare att pytsa i pulvren direkt, men då måste man ju ha nåt vettigt att mäta med.
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Kom kanske på lösningen själv... man torrdoserar KNO3 och blandar lösningar av resten va???
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          Kom kanske på lösningen själv... man torrdoserar KNO3 och blandar lösningar av resten va???
                          Ja, om man inte har ett gigantiskt akvarium är det svårt att dosera KH2PO4 med noggrannhet.
                          Till mitt 540 torrdoserar jag med teskedsmått KNO3, K2SO4 och MgSO4. KH2PO4 och Micro+ gör jag stamlösning av.
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • Johan73
                            • December 2003
                            • 483

                            #14
                            Tack för svaren

                            Ha´en skön helg!
                            /J

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Ni som torrdoserar pmdd, hur tusan gör ni för att få till måtten???
                              Det gör vi inte. Tricket är att det inte spelar någon som helst roll med decimalerna, bara näringen finns och man ligger i ungefärligt rätt härad så man inte dunkar ner 2 teskedar fosfat och ett kryddmått nitrat (när det ska vara tvärtom).

                              Det hjälper ganska mycket, för överslagsräkningen, att veta att man behöver *typ* 10 ggr mer KNO3-pulver jämfört med KH2PO4-pulver och runt hälften till lika mycket NutriSi-pulver som KH2PO4-pulver. Då blir det genast väldigt enkelt att bli lite tryggare med torrdoseringarna.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...