"Tevatten" - dåligt för växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • small
    • January 2003
    • 470

    #16
    Ursprungligen postat av Johan73
    Sen har man ju sett det här med torvextrakt, typ Sera Morena som man häller i. Är det ett "bättre" sätt att få lite tefärgat vatten?
    Vill Du ha ett snabbt resultat välj Morena.Inte billigt i längden men lätt att hålla på med.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.

    Kommentar

    • Johan73
      • December 2003
      • 483

      #17
      Lätt låter ju bra tycker jag
      Det "chocksänker" inte ph då eller med tanke på mitt höga KH?
      Jag har ju 7,4 PH och 16 KH från kran i Uppsala..
      /J

      Kommentar

      • small
        • January 2003
        • 470

        #18
        Jag har inte lyckats sänka pH med Morena (har pH på 7,5-8 KH 3).

        Co2 är det enda jag lyckats sänka pH med.
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
        Att måla är ingen konst.

        Kommentar

        • Johan73
          • December 2003
          • 483

          #19
          Ok låter ju bra tycker jag. Är ju värt ett försök
          En annan lite halvt "off-topic" grej är att Uppsala vattenverk kommer ändra vattenkvaliteten om ett år och då höja pH till ca 8,1 men sänka kH till ca 8.
          Hur ska man bete sig då för att få till sitt vatten, är det bara co2 som hjälper då eller?
          /J

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #20
            Om kH sänks så blir det väl lättare att sänka pH också, eller?
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #21
              Wee... då gör Uppsala som Malmö då. Resultatet blir ett onaturligt vatten, men finfint för vattenverket och oss konsumenter (undantaget akvaristiken då). Det som håller pH uppe trots lägre KH är med största sannolikhet hydroxidjoner, OH-. Ingen höjdare att motverka med någonting, faktiskt - såvitt jag vet. Har någon tips på bra och stabila lösningar där är jag mycket intresserad!!

              Hilsen,

              P

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Ingen höjdare att motverka med någonting, faktiskt - såvitt jag vet.
                snillen spekulerar
                200L vattentunna med genomluftning och cirkulation genom aktivt kol ???
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #23
                  Vare sig genomluftning eller aktivt kol tillför några vätejoner, vilket är vad som måste till. Med en extra vätejon till hydroxidjonen så bildas ju vatten. Tam, tam, tam!!

                  Kruxet är att veta vilken form vätet (det sitter ju som bekant ofta ihop med något annat) ska tillföras, samt hur mycket - utan att KH påverkas. Har haft mina funderingar kring någon svag syra, t ex citronsyra. Inte testat det än, så jag vet inte om man efteråt behöver trixa med bikarbonat för att få upp KH igen. Så långt har jag klurat - testerna återstår.

                  I sjöciklidkar är det inget problem, de trivs i högt pH och det går fint att boosta upp KH lite.

                  Hilsen,

                  P
                  Senast redigerad av Gäst; 09 November 2005, 05:58.

                  Kommentar

                  • Johan73
                    • December 2003
                    • 483

                    #24
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Det som håller pH uppe trots lägre KH är med största sannolikhet hydroxidjoner, OH-. P
                    Ja, kalciumhydroxid tydligen.
                    Står så här på verkets sida:

                    "Det nya vattenverkets centrala del består av höga cylindrar där det hårda vattnet pumpas in i botten. Det uppåtriktade vattenflödet gör att den sand som finns i cylindern lyfts och fluidiseras. En tillsats av alkali (kalciumhydroxid) ger pH-höjning och sanden med sin stora aktiva yta fungerar som kristallisationskärnor för kalk (kalciumkarbonat). Ur cylindrarnas topp rinner ett mjukare vatten. Magnesiumjonerna och en del av kalciumjonerna blir kvar i vattnet, vilket får en hårdhet av cirka 7-8 tyska hårdhetsgrader (°dH). De bildade kalkkornen blir en användbar restprodukt."

                    Säger ju då inte MIG så mycket men kanske nån annan?
                    /J

                    Kommentar

                    Arbetssätt...