"Tevatten" - dåligt för växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    "Tevatten" - dåligt för växterna?

    Hej..

    Jo, man börjar ju bli sugen på att testa lite torvfiltrering. Jag gillar det lite "te" färgade vattnet.
    Pajar det något för mina växter (har rätt mycket växter och är mån om dem)?

    Om det är ok för växterna tänkte jag köra torven i min Fluval 404, har ni isåfall något särskilt märke att rekommendera?
    /J
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Har inte så många svar på dina frågor, men däremot ett tips.

    Har också kört torven i filtret tidigare, men har man ett väl fungerande filter så behöver torven bytas ut oftare än man behöver rengöra filtret... blir lite onödigt sölande om man ska upp med pumpen bara för att byta torv... Kör däför med en nylonstrumpa med torv i... bara att gömma någonstans där det är lite cirkulation.

    Torv använder jag i granulatform från djuraffären, brukar använda det som är billigast för tillfället.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Johan73
      • December 2003
      • 483

      #3
      Ahhh, bra tips Nancy
      Hur mycket torv pytsar du i strumpan?
      /J

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Kan tillägga att svarta knänylonstrumpor är lättast att gömma undan :-)

        En sisådär sex dl har jag nog i mitt 720 liters... dryga decilitern i mina 70 l kar... så en dl/100 liter kanske kan vara ett riktvärde.

        Jämförde häromdagen två av mina 70l, ett väl inkört med torv... det höll pH 6 och (tyvärr) kH 2, i ett nystartat utan torv hade jag pH 7,5 och Kh 3...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Johan73
          • December 2003
          • 483

          #5
          Har du mycket växter i dina kar och funkar det isåfall bra?
          (det här kanske är en helt överflödig fråga men man vill ju vara säker )
          /J

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag tror man ska se upp lite med torvfiltrering eftersom det suger ur calcium och magnesium som är viktigt för växterna, men tar vi t ex Tant Nancys exempel:
            Jämförde häromdagen två av mina 70l, ett väl inkört med torv... det höll pH 6 och (tyvärr) kH 2, i ett nystartat utan torv hade jag pH 7,5 och Kh 3...
            .. så skvallrar en KH-sänkning med bara 1 grad att det *sannolikt* är en del Calcium och Magnesium kvar, vilket således skulle vara helt okej för växterna.

            Man brukar säga att man helst vill ha ett KH och GH över 3 i växtakvarier, men de allra flesta med normal tillväxt märker sannolikt ingen skillnad mellan t ex GH 2 och 3 osv. Det är ingen idé att stirra sig blind på exakta siffror.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Och i Uppsalavattnet finns normalt en hel del Kalcium-joner från början.
              16 DH har jag för mej. KH låg på 12 på 1980-talet åtminstone.
              Torven färgar väl ner en del men går nog åt en hel del för att få ner pH:t rejält.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Ursprungligen postat av Johan73
                Har du mycket växter i dina kar och funkar det isåfall bra?
                (det här kanske är en helt överflödig fråga men man vill ju vara säker )
                Allt är ju relativt.... men överdrivet mycket växter har jag inte.. (du kan ju kolla mitt 720 kar i albumet). Växterna är dessutom lätta och tåliga tror jag, är urdålig på det där faktiskt. Hur det nu är,så mår de bra... kan tillägga att jag inte kör CO2 men pmdd i normaldos förutom KNO3 där jag kör dubbel dos i veckan och 50% vattenbyte varannan vecka.
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • Johan73
                  • December 2003
                  • 483

                  #9
                  Tack för svaren
                  /J

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    En nackdel med torvfiltrering som inte tas upp är att det gör vattnet mörkare och därmed mindre ljusgenomsläppligt. Ju mörkare vatten desto mindre ljus till växterna och givetvis mindre tillväxt. Detta borde inte vara några problem om man bara har tillräckligt med ljus och anpassar gödningen efter den verkliga ljustillgången.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Johan73
                      • December 2003
                      • 483

                      #11
                      Köpte Sera Torvgranulat "Black Peat" och la i 2dl i en damstrumpa i Lördags. Kan inte se att det har färgat vattnet något, tar det lite tid (*tålamod*) eller borde jag ha i lite mer torv tro?
                      Sen har man ju sett det här med torvextrakt, typ Sera Morena som man häller i. Är det ett "bättre" sätt att få lite tefärgat vatten?
                      Jag vet att vi har knallhårt vatten i Uppsala och det här gör jag inte i första hand för att sänka ph utan just bara för att färga vattnet litegrann..
                      /J

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo

                        #12
                        Torv är änna olika. En del torv färgar väldans mycket men gör nästan inget med pH/KH. Annan torv färgar knappt något, men ställer till pH/KH väldans snabbt. En del torv gör bägge delar. Vill du bara färga vattnet rekommenderar jag dig att plocka några nävar alkottar just nu - de är bruna och lite lagom urlakade nu. De färgar alltid vattnet (om du inte plockar de gamla bruna på våren, då kan de vara helt urlakade), men gör oftast inte så mycket med pH/KH (klokt att mäta ändå). Var beredd på att de kan färga vattnet MYCKET (siktdjup på ett par dm, om man drar på rejält). Prova med en kotte till 20 liter i början, så kan du öka sen om de inte räcker.

                        Hilsen,

                        P

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Var beredd på att de kan färga vattnet MYCKET (siktdjup på ett par dm, om man drar på rejält). Prova med en kotte till 20 liter i början, så kan du öka sen om de inte räcker.
                          om ja inte minns fel finns en tråd härinne där en testar alkottar i vattenglas och mäter ph och även finns bilder på hur mycket det färgar.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo

                            #14
                            Raven,
                            det går inte att förutsäga med vare sig torv eller alkottar hur mycket det färgar. Beror på var torven/kottarna är tagen, vilken urlakning som varit innan unt so weiter. Enda raka är att testa och se hur just min torv/mina kottar funkar. När jag köper ny torv eller plockar nya kottar så testar jag sådant - då vet jag hur just mina pryttlar funkar.

                            Hilsen,

                            P

                            Kommentar

                            • Johan73
                              • December 2003
                              • 483

                              #15
                              Tack för tipsen men jag är så *skojig* att jag tänkte testa Sera Morena först.
                              Tror ni att det kan funka bra eller strular det till det för mycket med ph tror ni?
                              Man kan väl ta en lite mindre dos och testa med först eller förståss testa i en hink med vatten för att vara på säkra sidan?
                              /J

                              Kommentar

                              Arbetssätt...