Ny Inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    Ny Inredning

    Hej hej!
    har nyss gjort en nyare inredning i mitt akvarium.
    har sorterat växterna så att minna Vallisneria är längst till höger och kommer (hoppas jag) sprida sig och bilda ett tätt "buskage" nu när jag då och då ska köra med pmdd.
    efter det kommer Aponogeton crispus som är precis innan roten med Javamossa. Direkt efter roten kommer en stor fin blommande Echinodorus Bleheri. Framför den växer Cryptocoryne beckettii som börjar bli riktigt hög. tror den är över 20 cm faktiskt.
    det växer också en Bolbitis heudelotii på sin egna rot även om den är "överväxt" av Beckettiin snart.

    på vänster sidan har jag lagt ner en Anubias barteri var. anqustifolia "afzelli". den här anubiasen ligger på 2 olika ställen.
    på roten längst till vänster växer ca 100-200 kr javamossa ja rev av från roten framför pumpen.
    nästan direkt under rotan eller framför växer Ceraptopteris Cornuta. som skickar upp en hel del "skott". sen bakom "the center piece" rot växerHyrgophila Polysperma.

    ska se om jag kan lägga upp lite bilder senare idag men tar kort efter att jag köpt dom nya växterna vilket ja planerar att ja ska göra idag.

    min Glasormbunke (bolbitis) kostade 45 kr där jag köpte den .
    den kostar 125 på Lagret.
    Senast redigerad av Tastyfish; 01 November 2005, 17:24.
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    hadde tänkt fråga då det här ser ut att bli ett växtkar med tanke på alla växter jag vill ha. ska skaffa punkt belysning i form av spottar (eller finns det något mindre temperatur höjande?). sen undrar jag om man kan göda då och då.. på grund av att jag inte orkar byta 50% vatten varje vecka. sen märkte jag en sak igår när jag rensade.. det bildas grönalger på minna hygrophilor. finns det något jag kan göra åt det?
    ja har funderat på att skaffa en väldigt låg marktäckare till ena sidan av karet där det är mest växter och minst rum "vid rutan". har sett er prata om någon mindre modell med små blad.. söker lite efter den .

    Doh! råkade köpa en Spathiphyllum (Fredskalla)!
    hoppas den klarar sig under vattnet 1 månad det är tiden det kommer ta för terrariumet.
    Senast redigerad av Tastyfish; 01 November 2005, 16:38.
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      trist när ingen svarar på frågor .
      aja för dom som är intresserade kommer bilder på min "layout" och minna nya växter.
      tycker det blev riktigt snyggt med nya växter fast fredskallan är inte "strategiskt" utplacerad.. den bara står så jag vet vart den är och att ja ska bli påminnd om att den ska ut senare.
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • vance
        • December 2004
        • 872

        #4
        Ganska svårt att bilda sig en uppfattning av hur det ser ut utan någon bild, om du lägger in det ska du se att folk kommer med förslag och annat
        Bara döda fiskar simmar med strömmen

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av Tastyfish
          trist när ingen svarar på frågor .
          tålamod, har varit rätt tyst härinne idag.

          Ursprungligen postat av Tastyfish
          hadde tänkt fråga då det här ser ut att bli ett växtkar med tanke på alla växter jag vill ha. ska skaffa punkt belysning i form av spottar (eller finns det något mindre temperatur höjande?).
          spottar kan du ju sätta 15-20cm ovanför vattnet höjer inte temperaturen direkt då.


          sen undrar jag om man kan göda då och då.. på grund av att jag inte orkar byta 50% vatten varje vecka.
          går ju men skulle ändå rekommendera vattenbyte då och då.
          byter själv var 14:e dag numera och inte märkt några problem.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

            #6
            ok.. jag byter ju vatten var fjortonde dag i det här.. fast ja byter bara 25-35% och inte 50% . en sak som är synd är att jag inte kan skaffa ett rent växtkar med in fin liten matta då jag har en pilnäbb.. vet inte hur dåm går med växtmattor men just nu river han upp växter då och då. ang. blommande echinodorus undrar jag hur lång stjälken blir och dör den efter en blomning?

            jag hadde också tänkt skaffa nålgräs till ena sidan fast bror helt och hållet på vad pilnäbben tycker om det.

            Kollade lite på aquaticplantcentral och tänkte jag vill också ha! .

            har dock inte plats för jag ska proppa in ett 250 liters terrarium i mitt rum också .
            har plats om jag vill riskera att mitt 250 liters akvariums ställning ska gå sönder
            Senast redigerad av Tastyfish; 02 November 2005, 20:42.
            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
            Måste skaffa mig fler djur!

            Kommentar

            • Tastyfish
              • February 2005
              • 1761

              #7
              skämms över kvaliten på fotot och att ljuset i akvariet är så dåligt (fick med lysrör, förra ägarens lysrör var väldigt dåliga det gula är ett av dom.
              Bifogade filer
              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
              Måste skaffa mig fler djur!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Svårt att hitta dina frågor i all din text vilket säkerligen är anledningen till att du inte får några svar, hela tråden känns lite som en dagbokstråd =)

                Men här hittade jag en:
                ang. blommande echinodorus undrar jag hur lång stjälken blir och dör den efter en blomning?
                Hur lång den blir märker du och den dör inte efter blommning.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...