alger??????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • afvalon
    • November 2005
    • 2

    alger??????

    Hej!!! Är helt ny här och släpper en fråga direkt...... Har ett 240 som har varit igång i ca 8 mån. Har haft lite problem under uppstarten i form av fiskdöd, verkar ha stabiliserat sig dock. Inga döda fiskar på ca en månad. Säg den lycka som varar, har istället, efter ett vattenbyte fått grumligt vatten (grönlikt) inga tydliga trådar eller annat synligt. Detta vill jag givetvis bli av med å det snaraste. Fiskar och växter verkar inte ta notis om detta ovackra i vattnet.
    Alla värden är bra och har provat med att ha det släckt, och även haft i ett clear water preparat som rekommenderades av affären. Idag har jag även genomfört ett partiellt vattenbyte, ca 30% och det verkar bli marginellt klarare..... Några ideer???????????? tacksam för svar
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #2
    Låter lite mysko med fiskdöd de första 7 månaderna. Har du kollat dina vattenvärden? Du kanske har ett för klent filter? Ta med ett par muggar vatten till butiken och be dem kolla åt dig
    Grumligt vatten låter lite mysko, iaf för mig. Det är säkert någon som kan ge bättre svar på det. Tänkte dock tipsa dig om någon typ av filterräka? T.ex. gibon räkorna är ju rätt effektiva tycker jag. Det är ju lite intressant att veta vad du har för fiskar i karet dock. Så de inte har ihjäl räkorna.
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Gröntaktigt vatten kan vara svävalger, finns en tråd här som kanske kan hjälpa.

      Jag har läst en massa olika inlägg om hur man blir av med dessa sattyg. Man blir lite snurrig i huvudet... Om jag inte skaffar ett UV-C filter så fanns det visst andra metoder.. Vad kostar ett UV-C filter egentligen? 1. Ska man göra ett stort vattenbyte innan total mörkläggning eller ej? Och hur stort då isf? 2. Ska
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • afvalon
        • November 2005
        • 2

        #4
        tack, jag ska testa lite olika varianter!!!!!!

        Kommentar

        Arbetssätt...