Växterna vittrar sönder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • goldennugget
    • September 2005
    • 138

    Växterna vittrar sönder

    Jag har tidigare inte brytt mig om mina växter i större utsträckning, utan använt sådana som alltid växer sig fina och stora. Nu har jag fått ett gäng storbladiga växter (kan vara någon Anubias, dock känner jag inte igen dem som de vanligaste) som jag gärna vill ska överleva. Problemet är att de ser ut att "vittra sönder", d v s det uppstår hål i bladen och en del blad bleknar. Det är naturligtvis brist på något, men vad? Kalium, järn, kväve? Någon som vet? Och i sådana fall, vilken är den bästa gödningen?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av goldennugget
    Jag har tidigare inte brytt mig om mina växter i större utsträckning, utan använt sådana som alltid växer sig fina och stora. Nu har jag fått ett gäng storbladiga växter (kan vara någon Anubias, dock känner jag inte igen dem som de vanligaste) som jag gärna vill ska överleva. Problemet är att de ser ut att "vittra sönder", d v s det uppstår hål i bladen och en del blad bleknar. Det är naturligtvis brist på något, men vad? Kalium, järn, kväve? Någon som vet? Och i sådana fall, vilken är den bästa gödningen?
    Hur har du planterat växterna? Anubias tål inte att "rot-stocken" är planterad i gruset, den måste vara ovanför för att inte ruttna...

    Näringsbrist? Göder du med något idag? Om inte, så spelar det inte så stor roll om det är kalium-brist eller vad du ser idag, du måste endå tillsätta alla ämnen växten behöver.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      www.pmdd.se är ett enkelt och relativt billigt sätt att ge näring till växter som täcker det mesta växter behöver.

      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • goldennugget
        • September 2005
        • 138

        #4
        Ursprungligen postat av petnym
        Ursprungligen postat av goldennugget
        Jag har tidigare inte brytt mig om mina växter i större utsträckning, utan använt sådana som alltid växer sig fina och stora. Nu har jag fått ett gäng storbladiga växter (kan vara någon Anubias, dock känner jag inte igen dem som de vanligaste) som jag gärna vill ska överleva. Problemet är att de ser ut att "vittra sönder", d v s det uppstår hål i bladen och en del blad bleknar. Det är naturligtvis brist på något, men vad? Kalium, järn, kväve? Någon som vet? Och i sådana fall, vilken är den bästa gödningen?
        Hur har du planterat växterna? Anubias tål inte att "rot-stocken" är planterad i gruset, den måste vara ovanför för att inte ruttna...

        Näringsbrist? Göder du med något idag? Om inte, så spelar det inte så stor roll om det är kalium-brist eller vad du ser idag, du måste endå tillsätta alla ämnen växten behöver.
        Alla mina växter växer på rötter, har ingenting "nergrävt" i sanden.
        Göder ingenting. Förslag på universalnäring???

        Kommentar

        Arbetssätt...