Alltid PMDD? Elle?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brams
    • June 2003
    • 891

    Alltid PMDD? Elle?

    Jag hade en ganska intressant diskussion med "Jower" idag ang växttipps på detta forumet.
    PMDD har slagit till rejält. Tror att antalet användare har ökat ganska drastiskt det senaste året. Kul är väl det men det har resulterat i att varenda akvarist, ciklidfantast eller guppyodlare använder det!
    Så fort det kommer upp en fråga om nån växt som inte mår bra så är PMDD svaret!
    Jag bara undrar hur det fungerade innan vi lärde oss om detta "pulver".
    Det jag menar är att det kanske inte alltid rätt att fixa till gödnngsbrister på detta sätt. Det kommer in folk å handlar startset utav mig som frågar om jag vet nått om PMDD. Dom har inte fått riktig skjuss i sin Elodea densa innan dom ska ge sig på riktiga svårgripar.
    Tycker att det är ganska viktigt att dom jälva lägger en "nivå".
    Om man har ett normalt "Svensson-akvarium" så kanske det är bättre att leda in dom på ett spår med lättare växter och justera deras fiskpopulation mm först?

    (har lite svårt att få fram det jag vill... men jag "skickar ämnet" för nu har jag skrivit så jäklarns långt)

    Vet inte om ni håller med men... det vore kul å höra!
    C.Brams

    Check out:
    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016
  • PatrikMalmo

    #2
    Tja, jag har kört växter långt innan PMDD dök upp. Växtgödning (micro-varianten) har ju funnits länge, så det har jag använt. I normala sällskaps-kar, som ju ofta är lite överbefiskade, kan man komma rätt långt med det. Macro-ämnena tillförs via fodret. Där finns ett problem idag, då även fodret har utvecklats - en del foder verkar inte längre innehålla fosfor, vilket ger sämre växtresultat. Vill man köra växtkar väldans enkelt så rekommenderar jag just det jag nämner ovan.

    Det finns även en del äldre tips kring saker man kan tillsätta i bottenlagret (ogalvad spik, jord och kalk till Vallisneria t ex).

    Helt enig i att PMDD är en trend idag, och likaså kommer begreppet Lowtech på bredare front. Bra metoder båda två, och de är inte överdrivet svåra att sätta sig in i. För en del är dock även denna kunskaps-tröskel för hög, enligt de frågor jag hör att en del handlare får.

    Förenklad ordväxling:
    -Mina växter växer inte?
    -Göder du något?
    -VA? Ska växterna ha GÖDNING för att växa?
    -Behöver fiskar mat för att växa? Hur sköter du dina krukväxter?
    -Ja, just det... kanske ligger något i det...

    Att ha ett normalt Svensson-kar och pytsa i lite TMG vid vattenbyte är i vart fall ruggigt enkelt. Fiskpopulationen är nog svårare att åtgärda, som "nybörjare" vill man ju HA så mycket...

    Hilsen,

    P

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ett annat problem utöver att fodret utvecklats är de skötseltips man får i Zoobutiken och sådana här sajter tillsammans med dagens väldigt rena kranvatten.

      Det blir helt enkelt ingenting vettigt för växterna att leva på.

      Att då rekommendera att man slutar göra vattenbyten och skaffar fler fiskar som man matar oftare kan antingen leda till ett enkelskött växtakvarium - eller algodling, speciellt om man börjar med något sånt innan botten+filtermassa är inkörd. Lite potent TMG ovanpå det och man har antingen Cyanoodling (kvävebrist) eller trådalgsodling (för mycket mikrogödning i förhållande till NPK).

      Därför är PMDD smidigt eftersom nybörjarna kan behålla sina vattenbyten och lyssna till hur dom ska sköta sina fiskar på bästa sätt - men ändå få bra krut i tillväxten.
      Senast redigerad av defdac; 31 October 2005, 08:43.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det roligaste med PMDD tycker jag är att man slipper försöka ta till sig femtioelva olika tips av gamla rävar på zoobutiker som rekommenderar deras svindyra specialrör, svindyra bottenvärmare, svindyra lerkulor eller något annat trams som inte tillför det växterna egentligen vill ha: En välbalanserad näring.

        Man skaffar bara 3 pulver för några ören och kan sedan vara trygg i det faktum att växterna får allt. Tyvärr får ju inte Bauhaus kränga stora fina enkelskötta Javaormbunkar då, men ändå

        PMDD är ju verkligen perfekt för dom som bara ska få fjutt på vattenpest men ändå vill fortsätta göra en massa vattenbyten för fiskarnas skull.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • brams
          • June 2003
          • 891

          #5
          Hmm, jo håller med er. Men det kan också kännas lite komplicerat för endel att behöva beställa hem ett kemiskt pulver från nätet. Sen ska de dosera av flera ämnen...
          Vore det inte smidigt om det kunde komma en macrogödning i vanlig flaska som kan finnas i zoobutikerna?
          Det kommer ju visserligen inte bli lika billigt som PMDD men,...
          Jusst som patrik säger så lär det ju funka utan PMDD också, det finns ju en massa gamla gubbar som kör med sin lerbotten mm, jag tycker det är lite imponerande. Eller har dom bara tur?
          Svaret kan ju inte alltid bli PMDD i alla fall?

          Btv. Det är på Hornbach jag slavar, inte Bauhaus. Å är det nått som jag inte bryr mig om så är det huruvida vi säjer mycket växter eller inte!
          C.Brams

          Check out:
          brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Seachem har macro på flaska...




            Fast det blir nog liiiiiiite dyrare, dessutom lär inte många affärer köpa dem eftersom de då tvingas ta dem ifrån Akvarielagret. Tror de har "agenturen"
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • Dagge
              • December 2004
              • 188

              #7
              Jag skulle ärligt talat inte bli förvånad om Tropica när som helst börjar sälja macro-ämnen i samma flaskform som TMG. När man tänker efter så är de rent utav dumma om de inte gör det.

              Som sagt är det ju en tröskel att ta hem (via Internet) de 3 pulver som behövs och sedan blanda ihop det. För en del av oss är det ju baggis nu men har man inte gjort det innan kan det vara värre.
              Dagge
              Ampblog

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ja Tropica har makrogödningar på g enligt ett mail från Claus, men det har det varit ganska länge nu. Krävs nog rigorösa tester antar jag.

                Jusst som patrik säger så lär det ju funka utan PMDD också, det finns ju en massa gamla gubbar som kör med sin lerbotten mm, jag tycker det är lite imponerande. Eller har dom bara tur?
                Det fungerar utmärkt efter ett halvår av trådalgsodling bara man skaffar PMDD så man kan dunka upp makronivåerna initialt (annars Cyano) och köra över hela spektrat med mikro+makro efter något år när bottnen är slut.

                Jag tyckte inte det var speciellt läckert.

                Men visst skruvar jag mig lite i stolen när nybörjare vill ha råd om att få sin ensamma Anubias finare i ett vanligt sällskapsakvarium. Det är inte lätt om man inte har gröna fingrar och en otrolig känsla, vilket per definition en nybörjare inte har. Det är ett problem som jag ändå tycker PMDD på många sätt överkommer.

                Tre flaskor med tre pulver kan aldrig bli svårt, men det kanske är det som smärtar för dom gamla kufarna när nybörjare dunkar upp Amanoscapes efter några månader medans dom har hållt på och harvat med att uppnå den yppersta balansen i decennier.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  Mja. Jo. Kanske. Snackar man lite med nybörjare så kan det visa sig att även PMDD känns rätt lurigt. Som jag ser det är fortfarande det allra enklaste sättet att åtminstone klara enklare växter i ett "normalt" sällskapskar att pytsa i lite TMG. Brukar dessutom göra tillägget att köra halva rekommenderade dosen. Självklart får karet ha lite tid på sig att komma igång så att bottenlagret hinner gro in sig, därom inga tvivel.

                  Annars är jag helt med på att om man vill ha stuns i växterna från början så är PMDD även utan CO2 bästa tipset. Rekommenderar något mindre gödning om man inte kör CO2. Vill man vara verkligt generös med hjälpen så kränger man ju helt sonika de tre färdigblandade flaskorna och ger strikta instruktioner för hur de ska användas. En del får helt enkelt panik-känsla när det dyker upp kemiska beteckningar... månne flashbacks från trista kemilektioner?

                  Är också enig i att många av de gamla råden inte är så himla bäst, ffa det med lerbotten - samt alla dyra tillbehör som är rätt onödiga. En del gamla råd funkar dock, holländarna körde ju t ex med jordbotten rätt länge innan Walstad skrev sin bok. Likaså återfinns sådana råd hos Brünner. Ett annat råd som jag inte provat, men verkar fräckt om man vill ha en Vallisneriavägg i bakgrunden, är att lägga i damstrumpor med kalkstenskross längst bak/underst. Ska tydligen kunna ge en bra fart på Vallisnerian, när botten får gro igen lite. Har man kommit så långt att man bryr sig om växterna på det sättet så rekommenderar jag ändå PMDD - då är folk liksom "mogna" och intresserade av hur de ska få växterna att funka.

                  Hilsen,

                  P

                  Kommentar

                  Arbetssätt...