vad för botten för bästa växtlighet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke_ek
    • February 2005
    • 259

    vad för botten för bästa växtlighet?

    ska nu göra om mitt malawii kar till mal och någon diskus efter smällen som jag gick på.
    vet dock nu att det var medicin mot svarta prick som tog död på dom små liven .
    rejagerade på nått jag hadde i karet.

    men nu till min fråga.
    vad ska jag ha i botten på karet för att växterna ska trivas bra?
    och vilka växter rekomenderar ni som malarna inte äter hål i bladen på?

    mvh jocke
    några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

    nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
    kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
    finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    De flesta växtakvarister här rekomenderar nog vanlig runt akvariegrus, möjligen med ett tunt lager jord i botten. Det finns ett substrat av bränd lera som sägs vara extra bra, pga sina fina porer. Men det är oftast ruskigt dyrt.

    I vilket fall tror jag inte att bottnens utformning har någon större inverkan på tillväxten av växter i ett väl gött akvarium, så välj det du tycker är snyggast, det är viktigast.

    De enda välkända kombinationer som inte går bra är ancistrusmal och en del andrqa L-malar med svärdsplanta, så länge du undviker den kombinationen så har du goda möjligheter att få hela växter.

    Använd växtregistret för att hitta plantor som passar dig.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kan tänka mej att riktigt fin sand kan bromsa rötterna på växter.

      kör man jordbotten som Tropfrog nämnde ska man inte för fint bottenmaterial.
      2mm och uppåt är dom rekommendationer jag sett men finns dom som kör med finare och får det att funka.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • jocke_ek
        • February 2005
        • 259

        #4
        tackar för tipsen får fundera på vad man ska ha.
        hadde en fundering på att ha torv i botten men kanske inte är någon bra ide.
        hur blir vattnet i färg av jord resp torv?
        och vad för jord kan man hälla i från landet eller?

        mvh jocke
        några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

        nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
        kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
        finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Ursprungligen postat av jocke_ek
          och vad för jord kan man hälla i från landet eller?
          mvh jocke
          Antagligen så är det bäst att ta jorden ur en krukväxt som du ALDRIG har gött !

          Skölj noga !
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Raven: En del odlar rötter, andra växter. Jag har alltid sett någon skillnad på varesig rötter eller övriga växten som jag kan häröra från substrat, och då har jag provat en del olika.

            Om man använder fet botten och minimalt med vattengödning, då vet jag att man kan få enorma rötter, men det är ju inte så konstigt.

            Jocke-ek: Du måste först bestämma dig hur du har tänkt resten av karet, hur mycket ljus, co2 tillsats och gödning? Växtakvaristerna här på zoopet kör nästan uteslutande på highteckar med pmdd gödning. Vill du ha naturakvarium med fet botten är det nog bäst att leta info någon annanstans. I ett pmdd akvarium vill du inte ha gödning i botten, men väl en go redox och nitrifiering. Urlakad jord kan hjälpa dig att få detta fortare, men det kommer förr eller senare i alla inkörda kar.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • jocke_ek
              • February 2005
              • 259

              #7
              det enda som jag bestämt mig ang är att jag vill ha mangrove rötter och en del FINA växter och inte köra med co2 ljuset är inget problem .
              ska ha malar i det och ev någon diskus alt tetror .
              men jag ville veta lite allmänt bara.
              kan tänka mig att göda så länge det inte påverkar firrarna så klart.
              mvh jocke
              några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

              nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
              kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
              finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

              Kommentar

              • Kharn
                • May 2004
                • 256

                #8
                Många upplever en otrolig skillnad på tillväxt med dom substrat material som är anpassade till växter exempelvis Flourite/Onyx samt Amanos Powersand/Aquasoil.

                Spana runt på APC så finns där en uppsjö med inlägg.

                Även Tom Barr håller på att ta fram ett eget substrat som han kommer erbjuda sina prenumeranter som då är mycket billigare än både Flourite o ADAs produkter

                Problemet med det är att fixa hem det från staterna.. frakten är helt otroligt dyr mer än dubbelt så dyr som substratet man köper för att inte tala om när tullen tar in det o man får betala 32 % moms/tull på hela inköps beloppet inclusive fraktavgiften.

                Man kan köpa Flourite i Sverige på Akvarielagret men dom är så jäkla dyra där
                ca 495 kr säcken enligt killarna som jag snackade med i telefon.

                Akvarieudstyr hadde 14 säckar för 157 kr säcken men jag köpte upp dom och det verkar inte som dom kommer få in mera tyvärr.

                Även Aquaristic i tyskland säljer för runt 23 euro säcken och har en otroligt bra service.

                Om man är intresserad av att prova ADAs produkter kan man vända sig till
                Aquaessentials i Storbritanien . Dom har nyligen börjat ta in från Japan.

                Har nyligen tagit in Flourite som jag beslutat att ha i mitt lilla kar samt beställt Powersand/Amazonas Aquasoil till mitt nya 530, och det ska bli intresant att se om det verkligen är så stor skillnad som dom påstår .
                Framförallt på ADAs producter som folk har raporterat ska göra under hehe

                Men trotts alla dessa Supersubstrat kommer man inte undan att göda Vattenkolumen oxo .

                Hoppas jag inte svamlat för mycket då klockan är halv 5 på morronen

                MVH Jimmy
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Jag tror att det finns en väldigt stor risk som kan ge problem med denna setupen.

                  När du har fet botten så riskerar du alltid anaerob nerbrytning i bottnen, i dessa anaeroba platser trivs en del flagelater och andra sjukdomspridare. Detta är normalt inte ett bekymmer för friska välmående fiskar. Men diskus är lite känsligare för dessa sjukdomsalstrare. Jag skulle inte våga att använda fet botten i diskuskar (inte längre).

                  Vattengödning och andra sidan tål diskusarna mycket bra, så det är där du skall lägga krutet.

                  Utan co2 så bör du sikta på ca 0,2 fullspektrum, fullreflekterade lysrörswatt/liter akvarievatten. Välj lite enklare bikarbonatupptagande plantor och göd enligt estimated index. På detta sätt har du goda förutsättningar att få både friska diskusar och friska växter.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...