Walstad utan planterade växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • me_trixie
    • December 2004
    • 350

    Walstad utan planterade växter

    Jag har ett litet kar som mest används som karantän- och yngelkar. Alltså ska fiskarna tas upp rätt ofta. Men jag vill ändå ha växter för det är vackrare så. Jag har lagt en jordbotten i det men växterna står i kruka (med jordbotten) eller sitter på stenar. Alltså inga rötter i akvariets botten. Har det nån betydelse? Vad händer i bottnen om där inte är några rotade växter?
  • PatrikMalmo

    #2
    Om du inte ska ha några växter i själva bottenlagret är det lite oklokt med jordbotten - den gör mest onytta då den förbrukar syre. Växtrötterna tillför syre till bottenlagret, så det som händer är just att botten blir syrefattigare. Om du kör växterna i krukor/på rötter och stenar så räcker det fint med att ha jordbotten i krukorna. Provat det i ett kar i lokalen under längre tid, och det funkar ypperligt. En smalbladig variant av Vallisneria växer som tokig, så nog ger bottenlagret bra effekt i icke-CO2 kar. Plantor av samma art som står i det rena gruset står mer eller mindre still, trots viss PMDD-tillsättning i karet generellt.

    Hilsen,

    P

    Kommentar

    • me_trixie
      • December 2004
      • 350

      #3
      Mmmm det var det jag misstänkte.
      Snart är fiskbeståndet återställt efter stora fiskdöden så då får det bli lite planterade växter igen...
      Tack för hjälpen!

      Kommentar

      Arbetssätt...