grön och röd lotus.. likadana?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    grön och röd lotus.. likadana?

    hej
    förra veckan köpte jag 5 lotusar av varje sort (grön och röd), men jag tycker alla plantor ser likadana ut? ser man skillnad på grön och röd när plantorna är unga? Jag kanske bara har fått en sort?

    hur som helst planterade jag 2-3 st i varje 100l akvarium (3).. tänkte se om de tar sig utan gödning.. Bör jag göda med pmdd? Kommer de tyna bort annars?

    Ska sätta ner resterande plantor i mitt 450 i hopp om att de ska växa till sig.. dvs kanske 5-7 plantor. De har legat i en hink nu i en vecka faktiskt, skadas de av den tillfälliga förvaringen? hinken står vid fönstret för att de ska åtminstone få lite ljus..
    Ska plantera de på måndag i det stora akvariet (som inte står i min lägenhet..)

    det är första gången jag har lotusar..

    Lena Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • svensdotter
    • March 2005
    • 247

    #2
    har två röda lotusar i ett 450L. De har tagit sig bra utan annan gödning en ett par kulor. Men de tappade först en hel del blad, för att sedan komma igen och få flera och större blad. Den ena är väl ca 50cm hög med blad som ligger på ytan. Fiskarna älskar den. Men kan ju simma upp och lägga sig i den lilla grop som blir ovan bladet Den gröna har jag inte köpt än, men ska. Och hoppas väl att de ser olika ut...
    blondin!

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Det finns nog en del förvirring kring vilka växter som är vad, så det är inte 100-procent säkert att du ens fått lotus. Man får ändå hoppas på att seriösa försäljare/odlare konstaterat vad det är de säljer. Har själv aldrig haft lotus vad jag vet, men ett bra gäng med olika näckrosor. Det finns en hel del kraft i knölarna, och den används till att skjuta blad och växa. Gödning behövs mer framöver för att ge extra kraft åt knölen, när bladen börjar samla in näring. Själva knölarna tål rätt omild behandling ett bra tag, men har de börjat växa kan de vara känsligare. Självklart är det en fördel att köra med gödning redan från början, men om det verkligen behövs är en annan femma. Frågan är mer vad du vill med växten? Massor med undervattensblad i tät formation? Svar: bra ljus, gödning och CO2 - samt knipsa alla "långa" blad. Biotopkar med flytblad och blommor? Svar: gödning (går fint i bottenlagret då) och bra ljus. CO2 plockar flytbladen upp från luften. Dvärgvariant med flytblad? Svar: ingen speciell gödning, mer än normalskitig botten, samt normalt ljus.

      Hilsen,

      P

      Kommentar

      Arbetssätt...