Lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    Lysrör

    Tjenare!

    Jag har två lysrör till mitt växtkar, aquastar och sunglo... Jag har börjat tröttnat på sunglos "pissgula ljus" och känner att ett nytt borde inhandlas... Nu undrar jag om lysröret aquarelle passar bra me aquastar? Blir det ett perfekt växtljus då? Fördelar? Nackdelar? Någon som har erfaranhet?
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Aquastar och Aquarelle har snarlika spektrum och båda är bra växtrör. Ev. är Aquarellen något bättre, har dock inte sett något riktigt PUR värde för Aquastar.
    Fördelen med Aquarelle är att det endast tappar 10% effektivitet innan det slocknar helt.
    Kör själv med 2st Aquastar och 2st Aquarelle och ser knappt någon skillnad.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • systemfel
      • May 2004
      • 43

      #3
      Ursprungligen postat av cryptomarko
      Tjenare!

      Jag har två lysrör till mitt växtkar, aquastar och sunglo... Jag har börjat tröttnat på sunglos "pissgula ljus" och känner att ett nytt borde inhandlas... Nu undrar jag om lysröret aquarelle passar bra me aquastar? Blir det ett perfekt växtljus då? Fördelar? Nackdelar? Någon som har erfaranhet?
      Ja du borde detta inte ge dig rätt så blått ljus ? eller e jag kanske helt ute och cyklar.. jag vet att grolux rören ska vara till för växter men vet inte om detta gäller längre efter som man kan läsa här och där att detta ger ett för rött spektra..Men av egna erfarnheter så funkar röret utmärkt. Men ska du ha ljuset till växter så ska ju sunglo vara detta bästa och pisse gult ljus är det vad ljust växter vill ha.. Igentligen växer ju alla växter oavsett vilket ljus du har men vill man få dom att växa bra då får man ha pisse gult ljus. ( vet ju inte om detta gäller eller inte) Men defdac e ju en jävle på ljus och växter så han brde ju besvara denna fråga.
      http://systemfel79.blogspot.com/

      Kommentar

      • cryptomarko
        • August 2005
        • 181

        #4
        Ursprungligen postat av heeke
        Kör själv med 2st Aquastar och 2st Aquarelle och ser knappt någon skillnad.
        Och dom fungerar bra ihop heeke?

        Får väl se om defdac hoppar in i tråden då... Han har väl också aquarelle?
        /Markus
        18 år

        www.cryptomarko.webb.se

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          i min signatur finsn en länk tille n sida med en massa länkar varav en länk visar ett akvarie med en massa olika lysrör och i olika kombinationer.
          kan ju titta in där och se om du ser nåt intressant
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • cryptomarko
            • August 2005
            • 181

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            i min signatur finsn en länk tille n sida med en massa länkar varav en länk visar ett akvarie med en massa olika lysrör och i olika kombinationer.
            kan ju titta in där och se om du ser nåt intressant
            Har kollat där... Jag är mer ute efter rörens spectra så att växterna får bra ljus, altså lika mycket av varje färg...
            /Markus
            18 år

            www.cryptomarko.webb.se

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              är du ute efter växtrör så finns de ju inte mycke som slår aquarelle när det gäller pur värde
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              Arbetssätt...