Palmliknande växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gren
    • September 2005
    • 87

    Palmliknande växter

    Min sambo köpte växter från en Djurmagazinet-butik. De är 10-15 cm höga och påminner om någon sorts palmblad.

    De har en ganska fast stam och är dessutom dekorativa. Jag misstänker att de egentligen inte har i ett akvarium att göra, men det är ju lika bra att fråga.

    Om de är till för akvariebruk, vad heter de och hur ska man sköta dom?

    Här har ni en bild på en av våra plantor.
    http://x10.putfile.com/10/29905115321.jpg
    Senast redigerad av gren; 27 October 2005, 12:20.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det skulle kunna vara "Cyperus alternifolius".

    Se:


    Tropica skriver på sidan ovan att man måste ha den i ett akvarie där den kan växa upp över ytan.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • gren
      • September 2005
      • 87

      #3
      Den var lik, men det var nog inte samma ändå. Jag får kolla på den sidan om jag hittar något, men tar dock gärna emot tips från andra.

      Kommentar

      • gren
        • September 2005
        • 87

        #4
        Jag fick till svar från butiken att det var en chamaedorea Elegans, alltså en palm som är ganska vanlig i många hushåll. Känns skumt, men vi får se om de håller. De verkar inte krya just nu då jag håller 29-30 grader pga vita prick-behandling.

        Kommentar

        • systemfel
          • May 2004
          • 43

          #5
          Ursprungligen postat av gren
          Jag fick till svar från butiken att det var en chamaedorea Elegans, alltså en palm som är ganska vanlig i många hushåll. Känns skumt, men vi får se om de håller. De verkar inte krya just nu då jag håller 29-30 grader pga vita prick-behandling.
          Hejsan växten du har har jag med köpt och kommer inte överleva i ditt kar jag har co2 och starkt ljus från mh och den mådde heller inte bra. om den har små svarta runda kulor längst ner på stammen/roten är det denna växt och verkar mer vara en dekorations växt man ska ha i fönstret och ej i akvariumet.. antar det är ett tyskt företag som har tagit in den.. växten växer så långsamt så att den hinner dö innnan den kommer upp till ytan. och detta kommer ju sura ner ditt akvarium antagligen (ps lukta på roten luktar den som ruttet ägg kasta plantan)

          kan bara tala för mig själv
          http://systemfel79.blogspot.com/

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Personligen tycker jag det liknar en Heternanthera, men det är vad jag kan se på bilden (liten bild, så det syns dåligt). Om handlarens namn stämmer så är det annars ingen undervattensväxt. Surt men sant. Enligt de bilder jag snabbt googlat fram så verkar det dock osannolikt att det är den. Låt den vara ett tag, växer den så växer den. Dör den, så skaffa andra arter.

            Hilsen,

            P

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Förr i tiden åtminstone såldes dessa små plamer till oanande akvarister och de klarade sej väl någon månad eller då...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              Arbetssätt...