TDS-mätningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    TDS-mätningar

    Från en annan tråd blev jag lite sugen att ta reda på om man på ett enkelt sätt kunde mäta gödningsnivåerna i akvarievattnet. Efter lite tarvliga försök med vanliga mätprobar till en digitalvoltmeter meckade jag ihop en enkel konduktivitetsprob som består av två grafitelektroder (20:- på macken):


    Jag har nu testad den lite och labbat upp en extremt enkel AC-uppkoppling bara för att se om det är värt att fundera vidare på detta. Jag tillför en sinusformad växelspänning och mäter Urms över ett seriemotstånd. Ju högre spänning över motståndet desto mindre motstånd är det mellan elektroderna (vattnet) d.v.s. mer salter i vattnet - högre konduktivitet.

    Jag roade mig med att göra en serie mätningar och repeterbarheten är riktigt bra. Kunde då inte låta bli att göra ett litet räkneexempel för att se om det gick att översätta mätningarna till något vettigt. Till hjälp tog jag mätprotokollet från vårat brunnsvatten där alla salter finns detaljspecade och dessutom finns konduktiviteten angiven.

    Här är en liten filmsnutt på mätningen (Windows Media 0.9 Mb):


    Jag hade alltså fyra olika vattenprover.
    1. Litermått med kranvatten.
    2. Grön mugg med akvarievatten från förra vattenbytet och gödningen.
    3. Röd mugg med akvarievatten efter ett par dagar utan att mer gödning är tillsatt.
    4. Vit behållare med akvarievatten där jag har hystat i en fulldos i karet igen.

    Med lite fipplande med ohms lag och tungan i rätt mun får jag fram följande. Jag utgår från att Konduktiviteten G = 1/R. Jag beräknar en probkonstant som blir en skalfaktor mellan min prob och testprotokollets värde eftersom jag inte har exakt rätt fysiska dimension (1 cm). Vidare säger jag att TDS = G / 2.

    Resultat:
    Kranvattnet: 4,85Vrms =>7389 Ohm => 33 uS/cm => 16 ppm.
    Grön: 7,17Vrms =>3186 Ohm => 78 uS/cm => 39 ppm.
    Röd: 7,63Vrms =>2667 Ohm => 86 uS/cm => 43 ppm.
    Vit: 8,47Vrms =>1838 Ohm => 136 uS/cm => 68 ppm.

    Summering:
    Det roliga var att se att det verkligen ökar som det ska när man hystar i en fulldos. Det förbryllande är att det faktiskt har ökat mellan grön och röd där det borde ha konsumerats salter i karet. Kanske faller inom felmarginalen men det kanske är så att jag inte har så speciellt hög konsumtion med mina 0,3 W/l? Känns som man kan börja använda skrotet lite i alla fall.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Oj vad tufft. Speciellt att fulldospulsen ger dig rätt ökning.

    Skillnaden mellan grön och röd blir ju iofs lite svårt att förklara, om det inte har med att göra att näringen med dom låga nivåerna är svårupptagligt för växterna.

    Jag förväntar mig nämligen att det kommer vara en logaritmisk upptagskurva där fulldospulsen går åt ganska snabbt inom några dagar och sedan planar ut - i linjen med enzymkinetiken (växterna har svårare att ta upp näring ju lägre koncentration det är).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Skillnaden mellan grön och röd blir ju iofs lite svårt att förklara, om det inte har med att göra att näringen med dom låga nivåerna är svårupptagligt för växterna.
      Ja precis, det förbryllar mig oerhört. Men trots det, så känns det som skillnaden mellan kranvatten och fulldosvatten är så stor att man skulle kunna förfina mätningen och få lite långtidskurvor på det hela. Jag strular vidare...
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        kul läsning.

        finns det nån möjlighet att koppla det hela till datorn ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • averater
          • March 2004
          • 381

          #5
          har följt den förra tråden och nu läst denna och tycker detta låter väldigt intressant.

          jag undrar dels hur det går med något långtidstest (mellan två vb)

          och om du kan testa på någon referensvätska utöver ditt brunnsvatten som tex destvatten alt destvatten med viss mägnd salt, eller något med 0 i konduktivitet som tex olja?
          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            finns det nån möjlighet att koppla det hela till datorn ?
            Jodå. Antingen micklar man ihop något och kopplar direkt eller som jag tänkte - gå via pH-kontrollern och logga TDS tillsammans med övriga data.
            Jag ska hämta ett roligt paket från Elfa på posten i kväll...
            om du kan testa på någon referensvätska utöver ditt brunnsvatten som tex destvatten alt destvatten med viss mägnd salt, eller något med 0 i konduktivitet som tex olja?
            Precis min tanke också. Jag måste skaffa fler referenser.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Hur är det variation under dygnet? Påverkar tex CO2-halt eller O2-halt mätvärdet?
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Nej, jag får inte detta att stämma. Jag och kemi går inte ihop den saken är klar
                Jag håller på och tittar på förhållandet mellan konduktiviteten och TDS. Dels har jag ett decimalfel i min probkonstant (elektrodavstånd/area) vilket innebär att konduktiviteten torde vara en tiopotens större rakt över.

                Dessutom har jag åter granskat min analysrapport från vårt vattenprov och lägger jag ihop alla katjoner och anjoner får jag 277 mg/l (ppm). Samtidigt är konduktiviteten uppmätt till 32,4 mS/m vilket borde motsvara 324 uS/cm. Generellt brukar man väl säga att TDS = G/2 och då får jag 162. Ganska långt ifrån 277 när vi pratar om att dosera något tiotal ppm gödning.

                Kan det vara för att 70% av kranvattnet består av bikarbonat som kanske har en helt annat förhållande G/TDS?

                Någon kemikunnig som kan väcka mig?
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av BluesBoy
                  Kan det vara för att 70% av kranvattnet består av bikarbonat som kanske har en helt annat förhållande G/TDS?
                  borde du väl kunna ta reda på genom att blanda destillerat vatten och en specifik mängd bikarbonat ?
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Här är en bra förklaring av S. Hieber. Omvandlingen microSiemens-ppm verkar vara en ganska fet approximation?:
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Omvandlingen microSiemens-ppm verkar vara en ganska fet approximation?:
                      Ja, precis. Det är det som ställer till det för mig. Omvandlingsfaktorn beror på vilken salt man mäter. Kolla in uS/ppm tabellen i det här dokumentet: http://www.aquariustech.com.au/Tb008_r3.pdf
                      Då kan det bli liiiite lurigt att bestämma exakt TDS.
                      Man kanske skulle nöja sig med att bestämma microSiemens? Bikarbonaten kommer väl inte att förbrukas nämvärt så man kanske kan få ett god indikation på tillsatt/förbrukad gödning ändå.
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Man kanske skulle nöja sig med att bestämma microSiemens? Bikarbonaten kommer väl inte att förbrukas nämvärt så man kanske kan få ett god indikation på tillsatt/förbrukad gödning ändå.
                        Helt klart. Det ska bli mycket spännande att se dina plottar över en vecka och se om det går ner något.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • averater
                          • March 2004
                          • 381

                          #13
                          tänk också på att koldioxid påverkar konduktiviteten kanske skulle testa att lufta ur proverna innan du mäter om du gör något jämförande mellan akvarievatten (med koldioxid) och vattenprov (utan)

                          dessutom påverkas konduktiviteten av temperaturen.

                          olika salter ger också olika konduktivitet även vid samma koncentration.
                          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                          Kommentar

                          • pupfish
                            • December 2003
                            • 248

                            #14
                            Om du har fel frekvens kommer jonerna att polarisera och mätvärderna blir värdelösa. Jag byggde en med två spolar för att slippa detta fel, men trots detta måste frekvensev vara något så när rätt(inom ett visst område). I grunden var det en 555 där jag justerade in rätt frekvens och skickde signalen genom en spole och skapar ett fält som plockas upp med den andra spolen och sedan måste signalen förstärkas och ett filter måste också till.

                            Spolarnas prestanda är avgörande för resultatet.
                            500+

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Om du har fel frekvens kommer jonerna att polarisera och mätvärderna blir värdelösa.
                              Ja, vad jag förstått ligger den på omkring 100 Hz vid kunduktivitet upp till några tusen microSiemens. Däröver är det några tiotal kHz.
                              Notera att syftet är inte att mäta ett exakt absolutvärde utan om det blir tillräckligt bra med enkla medel att avgöra gödningsnivån.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...