Vill testa pmdd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Om växterna inte kniper ditt nitrat kan det bero på att nitratet är uppbunden i en organisk form (fiskskit) som växterna inte kan använda eller att du har någon begränsning på något annat näringsämne (ofta kol i lowtechs).

    I ett low-tech är ljusmängden och CO2-mängden det som begränsar mest. Du kommer få ca 10-30 ggr mindre nitratupptag jämfört med en CO2-burk, dvs det kan mycket väl bli så att din fiskmängd ger dig mer nitrat än vad växterna hinner knapra. Isåfall kan du byta ut KNO3 mot K2SO4 och hoppas på att din botten kan mineralisera det organiska nitratet till ickeorganiskt nitrat (vilket inte borde vara några problem om du har en inkörd jordbotten).

    Low-techs får sin CO2 från jordbottnen så det är inte så bra om du har alltför stark ytcirkulation, men det är bra med cirkulation nere i akvariet så näringen vispas runt och exponeras för alla blad.

    Stora filter är alltid bättre än små. Att du får uppbyggnad av nitrat tyder på att du har ett bra biologiskt filter som ger låga ammonium/nitritnivåer och därmed ökande nitratnivåer. Som det ska vara.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • me_trixie
      • December 2004
      • 350

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      I ett low-tech är ljusmängden och CO2-mängden det som begränsar mest. Du kommer få ca 10-30 ggr mindre nitratupptag jämfört med en CO2-burk, dvs det kan mycket väl bli så att din fiskmängd ger dig mer nitrat än vad växterna hinner knapra. Isåfall kan du byta ut KNO3 mot K2SO4 och hoppas på att din botten kan mineralisera det organiska nitratet till ickeorganiskt nitrat (vilket inte borde vara några problem om du har en inkörd jordbotten).
      Ljuset har jag ökat kraftigt (kommer du ihåg tråden 'Hängande belysning' enl de råd jag fick där blev det 2*39 T5 till 160 l) och sen dess har färgerna i de röda växterna blivit mycket bättre och vissa växter satte fart och jag har inte fått så värst mycket mer alger. KNO3 har jag i stort sett uteslutit och K2SO4 tillsätter jag rejäla doser av. Som sagt det växer bra tills nitrathalten blir för hög. Då hjälper det om jag tillsätter KH2PO4 och K2SO4.

      Low-techs får sin CO2 från jordbottnen så det är inte så bra om du har alltför stark ytcirkulation, men det är bra med cirkulation nere i akvariet så näringen vispas runt och exponeras för alla blad.
      Strilröret ligger straxt under ytan så att det blir vågrörelser men inget splash. Kanske skulle jag flytta ner det och tillsätta syre på natten istället?

      Stora filter är alltid bättre än små. Att du får uppbyggnad av nitrat tyder på att du har ett bra biologiskt filter som ger låga ammonium/nitritnivåer och därmed ökande nitratnivåer. Som det ska vara.
      Jag blev alldeles sömnlös efter filtersnacket ovan och satte mig att läsa på i Dianas bok. Hon menar att växterna lever av ammonium och att om de bara får nitrat går det åt en massa energi för dem att omvandla nitratet tillbaka till ammonium. Om omvandlingen från ammonium till nitrat blir för bra (snabb) kommer växterna inte att kunna tillgodogöra sig all näringen och nitrathalten byggs upp. Hennes uppfattning är därför att i ett växtakvarium (low eller high) behövs ingen biologisk filtering alls (bara cirkulation) för då käkar växterna upp ammoniumet och mår skitbra.

      Om jag då inte bara har ett biologiskt filter utan ett som är överdimensionerat så kan man ju fundera eller hur? Det här är ju tvärtemot vad alla säger och jag skulle aldrig våga prova att ta bort filtret men tänk om hon har rätt?

      Och en annan sak - är det inte så att algerna känner av ammoniumhalterna - mycket ammonium så sätter de igång att växa för då tror dom att de inte har växter att konkurrera med? Eller har jag missuppfattat nåt där?

      Förlåt vickans att din tråd vinglat iväg!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Ursprungligen postat av me_trixie
        Som sagt det växer bra tills nitrathalten blir för hög. Då hjälper det om jag tillsätter KH2PO4 och K2SO4.
        Japp fosfat brukar få upp kvävebehovet rejält hos växterna. Kommer du i det läget borde prickalgerna titta fram ungefär samtidigt (vilket är ett gott tecken eftersom det är lätt att avhjälpa med mer KH2PO4).

        Strilröret ligger straxt under ytan så att det blir vågrörelser men inget splash. Kanske skulle jag flytta ner det och tillsätta syre på natten istället?
        Låter bra som du har det. Du har ju bevisat att det är K eller P-begränsning som du har eftersom det hjälper att tillsätta dom för att få upp nitratkäkandet.

        Jag blev alldeles sömnlös efter filtersnacket ovan och satte mig att läsa på i Dianas bok. Hon menar att växterna lever av ammonium och att om de bara får nitrat går det åt en massa energi för dem att omvandla nitratet tillbaka till ammonium. Om omvandlingen från ammonium till nitrat blir för bra (snabb) kommer växterna inte att kunna tillgodogöra sig all näringen och nitrathalten byggs upp. Hennes uppfattning är därför att i ett växtakvarium (low eller high) behövs ingen biologisk filtering alls (bara cirkulation) för då käkar växterna upp ammoniumet och mår skitbra.
        Ammonium är alla växtakvaristers värsta fiende eftersom det är signalen till alger att blomma.

        Dessutom verkar det som växter tar upp ammonium hellre än nitrat eftersom det är det enda sättet för dom att oskadligöra ammoniet, som egentligen är giftigt(!).

        Kväve (från nitrat eller ammonium) är en den viktigaste beståndsdelen i enzymer och enzymer är små maskinerier som gör det lättare för växten inom olika området. Det finns bland annat ett enzym som gör det enklare för växten att använda nitrat - så enkelt att om det finns mycket nitrat tar växten hellre nitratet än ammonium.

        Om jag då inte bara har ett biologiskt filter utan ett som är överdimensionerat så kan man ju fundera eller hur? Det här är ju tvärtemot vad alla säger och jag skulle aldrig våga prova att ta bort filtret men tänk om hon har rätt?
        Det har hon inte.

        Men det stämmer att i välvuxna växtakvarier så behövs sällan biologisk filtrering. Det ammonium som bildas klarar växterna och bakterierna i Walstad-bottnen göra processen kort med.

        Men det är en onödig risk. Ju större biologiskt filter desto bättre.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • me_trixie
          • December 2004
          • 350

          #19
          Fascinerande det där med hur växter anpassar sig till sin miljö. Vad är det det heter - fenotyper? Som björkar som ser olika ut beoende på var dom bor.

          Tack för denna utredning nu lutar jag mig tillbaka och njuter av mitt akvarium - det har blivit riktigt fint tycker jag. Och sövs av det lilla brummet från det stora filtret. Och kastar i lite fosfat då och då. Och mat till fiskarna!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Perfekt. Så ska ett akvarium vara =)

            (Det här med att ammonium är giftigt för växter hittar jag inga referenser till nu, jag har nog läst något och blandat ihop ammonia (ammoniak) med ammonium, och ammoniak är giftigt som sjutton. Däremot är preferensen mellan ammonium/nitrat knappt märkbar i normalfallet och vissa växter har tydligen en inbyggd preferens för nitrat(!) - http://www.aquaticplantcentral.com/f...2&postcount=14 )
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • me_trixie
              • December 2004
              • 350

              #21
              Inatt blir jag inte sömnlös!

              Dessutom har jag hittat regnbågsfiskar som var trillräckligt små för att bo i 60 liter. Jag blev så glad jag tycker de är så roliga men jag kan inte ha några i dets tora för det är öppet och regnbågar hoppar!

              Akvarielivet är toppen!

              Kommentar

              • vickans
                • December 2004
                • 41

                #22
                Har äntligen fått mitt pmdd och det ska bli intressant och se skillnaden,jag har massor av tofsalger men växterna ser ok,min undran är kan man överdosera vill absolut förhindra att det blir mer alger.Karet är på 300l och byter ca 30% har en hel del växter . vickan
                vickan

                Kommentar

                • Adamzon
                  • October 2005
                  • 342

                  #23
                  Ursprungligen postat av vickans
                  Har äntligen fått mitt pmdd och det ska bli intressant och se skillnaden,jag har massor av tofsalger men växterna ser ok,min undran är kan man överdosera vill absolut förhindra att det blir mer alger.Karet är på 300l och byter ca 30% har en hel del växter . vickan
                  Mitt experiment/växt/yngel akvarie har fullständigt exploderat av växter sedan jag började med PMDD

                  Sedan en vecka tillbaka har jag även Co2 (mäsk) och det gör verkligen nytta. Skotten som jag har planterat om har växt till 2 ggr sin storlek på bara några dagar

                  Toppbetyg för pmdd av mig

                  /Adam
                  240 L Amerika, med BTN
                  54 L Slaffs, med BTN
                  350 L Växter
                  45 Liter (extra akvarie)
                  120 Liter lek
                  144 Liter KUBEN



                  Mvh: Adam Madsen
                  Lidköping
                  http://blog.temabild.se

                  www.plantswap.se/forum/

                  Kommentar

                  • Pannecke
                    • January 2005
                    • 1325

                    #24
                    Att överdosera tror jag inte att det är nå´n risk, men jag skulle hålla mig till att ha i 10ml/100liter vatten till att börja med. Om man tycker att det inte räcker så gör du en lika dan dosering mitt i veckan. Som Defdac sagd i en annan dråd så kan man också bekämpa alger genam att göda mer. Det låter konstigt, men det funkar i praktiken. Då växterna får den näring de behöver so konkurrerar de ut algerna....
                    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...