Vill testa pmdd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickans
    • December 2004
    • 41

    Vill testa pmdd.

    Vill testa att göda med pmdd för det verkar som att alla är så nöjda med detta.Så är det några frågor om när man tillsätter pmdd,är man antingen tvungen att göra ett 50% vattenbyte för att nollställa eller är det exakt mätning som gäller.Just nu använder jag bara tmg liten dos och inte så jättestora vattenbyten.Växterna ser väl ok ut men dom kan nog se mycket finare ut. mvh vickan
    vickan
  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

    #2
    Jag kör fulldos 2 gånger i veckan utan vattenbyten. Endå växer det dåligt tycker jag. Till saken hör att mitt filter e aningens överdimensionerat och att jag har i överkanten med ljus och inget Co2...

    Men alger har jag!

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #3
      Sök, det finns massor med trådar om PMDD!
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen postat av vickans
          är man antingen tvungen att göra ett 50% vattenbyte för att nollställa eller är det exakt mätning som gäller.
          Mätning funkar bara om man kalibrerar sina tester mot kända doserade nivåer och inte går på deras ppm-anvisning.

          Man behöver inte göra ett 50% vattenbyte en gång i veckan. Du kan köra 30% varannan vecka och dosera på lite olika sätt beroende på hur bra det växer.

          Den minsta mängden du doserar är för enbart det bytta vattnets volym enbart efter vattenbytet. Har du ett 100-liters och byter 30% så häller du ner 3 ml av varje flaska (TMG, KNO3-flaskan och KH2PO4-flaskan). Detta är garanterat för lite i normalfallet där man har en del växter, men kan vara helt okej om man bara har några Anubias i ett hörn och ganska svagt ljus.

          Ser man inte bottnen när man kollar uppifrån pga av alla växter kan man behöva dosera för hela volymen 2 ggr i veckan oavsett vattenbyten, men det är i överkant vad ett icke-CO2-berikat akvarium kan ta upp.

          Just nu använder jag bara tmg liten dos och inte så jättestora vattenbyten.Växterna ser väl ok ut men dom kan nog se mycket finare ut. mvh vickan
          Du kan börja att dosera för hela din akvarievolym av varje PMDD-flaska (fulldospuls) efter varje vattenbyte och se vad som händer under ett par veckor. Börjar du se små prickhål på gamla blad eller att vissa växter blir blekare så kan du börja gå upp till t ex 2 fulldospulser i veckan.

          Ge alltid gödningsförändringar ca 2 veckor på sig att slå in. Med digitalkamera är det lättare att göra en objektiv bedömning av läget om man fotograferar dag för dag.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • me_trixie
            • December 2004
            • 350

            #6
            Ursprungligen postat av Torstensson
            Jag kör fulldos 2 gånger i veckan utan vattenbyten. Endå växer det dåligt tycker jag. Till saken hör att mitt filter e aningens överdimensionerat och att jag har i överkanten med ljus och inget Co2...

            Men alger har jag!
            På vad sätt menar du att ett överdimensionerat filter påverkar växthastigheten? Jag har nämligen ställt mig samma fråga - har också stort filter. Och jag har i överkanten med ljus och inget CO2. Men jag får höga nitratvärden.

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Ett stort filter förbrukar ingen PMDD. Däremot minskar det på ammonium och alger...
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Torstensson
                • June 2002
                • 1964

                #8
                Ursprungligen postat av me_trixie
                Ursprungligen postat av Torstensson
                Jag kör fulldos 2 gånger i veckan utan vattenbyten. Endå växer det dåligt tycker jag. Till saken hör att mitt filter e aningens överdimensionerat och att jag har i överkanten med ljus och inget Co2...

                Men alger har jag!
                På vad sätt menar du att ett överdimensionerat filter påverkar växthastigheten? Jag har nämligen ställt mig samma fråga - har också stort filter. Och jag har i överkanten med ljus och inget CO2. Men jag får höga nitratvärden.

                Jag har inte sagt att mitt filter skulle påverka växthastigheten alls..

                Kommentar

                • me_trixie
                  • December 2004
                  • 350

                  #9
                  Ursprungligen postat av Torstensson
                  Jag har inte sagt att mitt filter skulle påverka växthastigheten alls..
                  Förlåt då misstolkade jag dej.

                  Kommentar

                  • me_trixie
                    • December 2004
                    • 350

                    #10
                    Ursprungligen postat av oveb
                    Ett stort filter förbrukar ingen PMDD. Däremot minskar det på ammonium och alger...
                    Och vad gör det av ammoniumet? Jag får alltså trots stor växtmängd stigande nitratnivåer och jag häller inte i nåt... Undrar hur man undviker det... fiskarna är inte alltid så pigga

                    Kommentar

                    • Pannecke
                      • January 2005
                      • 1325

                      #11
                      Det finne en bakteriekultur i filtret som bryter ner ammonium som tillslut blir nyttoämne till växterna.
                      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                      Kommentar

                      • me_trixie
                        • December 2004
                        • 350

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pannecke
                        Det finne en bakteriekultur i filtret som bryter ner ammonium som tillslut blir nyttoämne till växterna.
                        Precis men varför käkar inte växterna upp det?

                        Kommentar

                        • Pannecke
                          • January 2005
                          • 1325

                          #13
                          Men det gör det ju om du har en bra balans i karet. Men det var ju hurvida ett för stort filter har med växternas växthastighet att göra. Lösningen till bra tillväxt. Mycket ljus kräver extra CO2. Mindre ljus kräver inte extra CO2, då växterna inte behöver så mycket byggstenar för att fotosyntesen är låg. Närin i form av micro och macro ämnen krävs oavsett. Kör man växtkar med mycket ljus för ökad fotosyntes så kan inte växterna växa om de inte får kolet ur CO2 att kunna skapa nya byggstenar för att växa.
                          Senast redigerad av Pannecke; 26 October 2005, 23:01.
                          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                          Kommentar

                          • Pannecke
                            • January 2005
                            • 1325

                            #14
                            Ursprungligen postat av me_trixie
                            Ursprungligen postat av Torstensson
                            Jag kör fulldos 2 gånger i veckan utan vattenbyten. Endå växer det dåligt tycker jag. Till saken hör att mitt filter e aningens överdimensionerat och att jag har i överkanten med ljus och inget Co2...

                            Men alger har jag!
                            På vad sätt menar du att ett överdimensionerat filter påverkar växthastigheten? Jag har nämligen ställt mig samma fråga - har också stort filter. Och jag har i överkanten med ljus och inget CO2. Men jag får höga nitratvärden.
                            Verkar som om inte växterna kan tillgodose dina nitrater då. Testa att tillsätta CO2, vill du inte lägga ner så mycker pengar på dur utrustning så kan man ju alltid testa med PET-flaskor. Har bider på hur jag byggde mina "kapsyler till mitt system för PET-flaskor.
                            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                            Kommentar

                            • me_trixie
                              • December 2004
                              • 350

                              #15
                              Jag har ett Walstad low-tech-kar. Det funkar, växer faktiskt bra utan CO2. Däremot kan tillväxten bromsa upp när nitrathalten blir för hög och det samtidigt kanske inte finns så mycket kalium och/eller fosfor. Mina funderingar kommer av att Diana i sin bok säger att för mycket filtrering kan vara negativt i ett sådant kar, egentligen kan man köra helt utan enligt henne. Men hon säger inte riktigt varför - åtminstone inte så jag förstår det. Och då kan man undra om ett för stort fillter kan var ännu mer negativt...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...