Rotala walliachi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #31
    Mina Ludwigior börjar åxå arta sig. Dock har trådisar fortfarande greppet om nederdelarna på dem
    Bifogade filer
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Har man ett stort bestånd av en svår växt som är hårt angripen av alger men man rätar upp näringen/CO2 så brukar jag behålla de algangripna delarna tills att de nya algfria skotten växt till sig ordentligt.

      Nyper man av dom algfria topparna så brukar det ta lång tid för dom att få upp farten igen. Verkar som hela växten trots allt hjälper till med metabolismen även om vissa delar är risiga som sjutton.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • ZakatH
        • July 2004
        • 126

        #33
        En liten uppdatering, med bilder..

        Den senaste tiden har jag inte riktigt orkat hålla ordning i växtkaret, mest pga tråd/skägg-algerna. Dvs, jag har gjort vattenbyte och kört en fulldospuls en gång/vecka men inget mer. För ett par veckor sedan så struntade jag dock i vattenbyte och slängde i en fulldospuls i alla fall, vilket resulterade i en snabbare tillväxt, på algerna... Algerna stormtrivs och växterna uppvisar brister.
        H. polysperma har växt på bra, så även bacopa amplexicaulis, min L palustris "red" kan jag inte uttala mig så mycket om då den knappt syns bakom polysperman... Senaste veckan har så även polysperman uppvisat brister, vad vet jag dock inte....

        Bilder:





        Edit:
        En annan anledning till att jag inte riktigt orkat är att jag snart skall trycka ner växterna i ett 222l kar istället för 105l karet dom står i nu. Fick hem lysrör(aquarelle) i veckan och nu saknar jag bara nåt grus som växterna faktiskt sitter kvar i....
        Senast redigerad av ZakatH; 20 November 2005, 15:08.
        540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
        Min Zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Ser jäkligt lovande ut! Kanonfina växter och algerna sitter bara på statiska föremål typ rötterna och pumpen. Kom ihåg att alger inte bara magiskt försvinner från statiska delar i akvariet om du rätar upp näringsnivåerna för växterna vilket du absolut verkar ha klarat av.

          Det är bara att kavla upp skjortärmarna och skrubba bort algerna och fortsätta med det tills dom inte tycker det är roligt längre (vilket dom förmodligen inte tycker vid det här laget med tanke på hur glada växternaser ut!).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • ZakatH
            • July 2004
            • 126

            #35
            Problemet är att växterna inte är så hemskt glada, har någon form av brist, vad vet jag inte.. Men på första bilden(pff1.pg) så kan man se det på bacopan(överst t v) och växten i förgrunden(höger om bacopan + nere t v). På bilden nedan kan man även se det på polysperman. Vad är det brist på? Misstänker micro..


            Kanske skulle passa på att fråga vad det kan vara för växt jag har där i förgrunden(nedan), samt om någon kanske vet vad för växt som håller på att bli uppäten av algerna(bilden under bacopan, pff1.jpg)? =)


            Även på pff6.jpg kan man se bristsymptom, ganska ordentliga sådana.. :P
            540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
            Min Zoon

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Nej det är ingen mikrobrist eftersom det visar sig i de älde bladen så vi kan utgå ifrån att det något av N, P, K, Mg och/eller S, dvs ett makroämne.

              Hur har du doserat på sista tiden? Mg och S kommer ner via vattenbyten så gör du ett vattenbyte en gång i vecka är det osannolikt att det är något av dom (om du inte har ett kranvatten med ett GH/totalhårdhet som närmar sig 0).

              NPK lutar det således mot.
              Senast redigerad av defdac; 21 November 2005, 14:01.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Lynxx
                • October 2005
                • 130

                #37
                Behöver man aldrig tillsätter extra Mg då eller?
                _______________________________________________

                Even a fish wouldn't get into trouble
                if it kept its mouth shut
                _______________________________________________
                //Lynxx

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #38
                  Om du har ett GH över 3 är det osannolikt, men visst kan det finnas kranvatten som bara består av calcium och inget Mg.

                  Tidigare har man sagt att Mg inte skadar så man kan lika gärna dosera det. Det stämmer förmodligen också om man har normalt kranvatten men har man låg Calcium-halt/lågt GH så kommer extra Mg leda till de problem vi snackat om i den här tråden.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • ZakatH
                    • July 2004
                    • 126

                    #39
                    50% vattenbyte och en fulldospuls(10ml/flaska) i veckan av KNO3, KH2PO4, MGSO4, K2SO4 och Nutrisi
                    540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #40
                      Då gissar jag på kvävebrist med tanke på hur röda nya blad den här har: http://i25.photobucket.com/albums/c98/zakke/pff5.jpg och att receptet bara ger dig 5 ppm nitrat på en vecka - en nivå som vissa har sett går åt per dag i extrema fall.

                      Såhär kan kvävebrist se ut på övervattensväxter:
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • ZakatH
                        • July 2004
                        • 126

                        #41
                        Då ska jag testa att köra i KNO3 en gång extra under veckan...
                        540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • ZakatH
                          • July 2004
                          • 126

                          #42
                          Vid vattenbytet i går tillsatte jag 15ml från KNO3 flaskan och 10ml från resterande..
                          Skall bli intressant och se om det blir någon skillnad, kommer även att dra i mer KNO3 innan nästa vattenbyte.
                          540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...