Flytta växter mellan kar, risk för algspridning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vance
    • December 2004
    • 872

    Flytta växter mellan kar, risk för algspridning?

    Håller på att plocka ner ett liten 54 liters kar nu, och har där i två anubias som är riktigt täta och snygga, och jag vill flytta dom till mitt stora. Problemet är att jag har algproblem och sniglar i det lilla som jag inte vill ha in i det stora. Är risken stor att det sprider sig om jag sätter ner anubiasen?
    Bara döda fiskar simmar med strömmen
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    sniglarna är lätta att bli av med.
    vad är det för alger ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Alger sprids via sporer som finns i allt vatten. Algerna börjar växa om förutsättningarna för tillväxt är uppnådda. Du kommer att få alger i karet om förutsättningarna är uppnådda oavsett om du flyttat med algbeklädda växter eller inte.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • vance
        • December 2004
        • 872

        #4
        lite toffs och några gröna långa trådar...sitter dock inga alger på just anubiasen, utan det var på vallisnerian som jag slängde...sitter sniglarna i rötterna i så fall eller hur är det? Menar du att jag kan flytta över dom utan att det innebär en risk för algspridning Tropfrog?
        Bara döda fiskar simmar med strömmen

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Nej, vad jag säger är att risken finns där oavsett om du gör rent den eller inte.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • vance
            • December 2004
            • 872

            #6
            Men risken ökar markant om jag flyttar över den?
            Bara döda fiskar simmar med strömmen

            Kommentar

            • jaffehuff
              • October 2005
              • 541

              #7
              I så fall kan man ju aldrig vara säker när man köper växter heller?? Om det finns sporer med där också... Eller?!!

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Sporerna finns i vattnet inte på växterna. Om förutsättningar för algtillväxt finns kommer du att få alger oavsett om du stoppar i växten eller inte.

                Om förutsättningarna för algtillväxt inte finns kommer inga alger att växa oavsett om du stoppar i växten eller inte.

                Risken för algtilväxt är således helt frikopplad från huruvidare du stoppar i växten eller inte, det beror på helt andra faktorer såsom amonium stabilitet och eventuella näringsbegränsningar/överskott.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...