Ny med växter några frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hultanhasek
    • November 2004
    • 94

    Ny med växter några frågor...

    Hallå! Har kört med Malawi ett tag nu men jag var sugen på att ha lite grönt i så jag startade ett litet 60 liters idag! Tänkte ha det som sällskapsakvarium.
    Nu har jag så klart några dumma frågor att ställa:

    1. Gör det något om växterna ligger mot doppvärmaren? Vore rätt skönt att slippa se den.

    2. Överlever en växt som har rötter om den inte sitter fast i sanden? Eller får den nog med näring i alla fall?

    3. Tips på någon växt som är bra för att täcka tillexempel innerfilter värmare? Som inte behöver så mycket ljus. Alltså en fin växt som täcker bra utan att vara för krävande.

    4. Som Malawist gillar jag duktigt med kräm i pumparna. Dåligt med för stor cirkulation? Tänkte om de driver ut för mycket koldioxid så växterna dör?
    Även en trasig klocka går rätt två gånger per dygn.
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Ursprungligen postat av hultanhasek
    Hallå! Har kört med Malawi ett tag nu men jag var sugen på att ha lite grönt i så jag startade ett litet 60 liters idag! Tänkte ha det som sällskapsakvarium.
    Nu har jag så klart några dumma frågor att ställa:

    1. Gör det något om växterna ligger mot doppvärmaren? Vore rätt skönt att slippa se den.
    Ingen aning, tror inte det...

    2. Överlever en växt som har rötter om den inte sitter fast i sanden? Eller får den nog med näring i alla fall?
    Den överlever flytande även om du kapar av rötterna

    3. Tips på någon växt som är bra för att täcka tillexempel innerfilter värmare? Som inte behöver så mycket ljus. Alltså en fin växt som täcker bra utan att vara för krävande.
    Vallisneria kanske. Lååååånga blad och växer som sjutton ! Klarar sig dessutom bra på bikarbonaten i vattnet.

    4. Som Malawist gillar jag duktigt med kräm i pumparna. Dåligt med för stor cirkulation? Tänkte om de driver ut för mycket koldioxid så växterna dör?
    Matar du inte i co2 så kommer akvariet att hålla samma mängd som luften (om du inte försöker dig på Hokus Pokus). Ett annat alternativ är Seachem Excel. Flytande "kol" typ.

    5 Göd enligt www.pmdd.se så slipper du döda växter.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    Arbetssätt...