"blyvikter" på växtern

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    "blyvikter" på växtern

    Fick idag mina efterlängtade växter från PWSS. Runt rotfästena på vallisneriorna i krukan satt vad som såg ut som blyvikter, för att sänka växterna. Är det bly? Det kan väl aldrig vara bra att ha i akvariet?

    Dock kommer ju växterna direkt från Tropica, och de lär väl inte ha skadliga saker i sina kar.. Å andra sidan har de väl inte heller fisk i sina kar.
    Satte i växterna med vikterna (bla. eftersom jag har jordätare ). Är det skadligt får jag köpa gummisnoddar och småsten istället

    Tacksam för svar.

    Off Topic: Beställde pistia och fick EN "planta".. det var den största jag någonsin sett. Säkert 20-25cm i diameter
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Har varit med om det också. Känns och ser ut som bly iaf. Jag har för säkerhets skull tagit bort det och ersatt med gummisnoddar.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Perrx
      • October 2005
      • 119

      #3
      Jag vet en akvarieaffär i Uppsala som har/hade bly runt vissa växter. Det var den typen av bly man har när man metar för att sänka betet. (har svårt att förklara bättre) De hade även fiskar i samma akvarium.

      Kommentar

      • erik l
        • July 2005
        • 308

        #4
        Ja visst är det BLY ingen tvekan har varit så på lösa akvarieväxter väldigt länge.

        Även om bly i denna form inte skall släppa i från sig något så tycker jag nog att blybanden skall upp ur karen det är ju mest för transport och försäljning och inte hör hemma i möblerade akvarier och man vet ju aldrig?
        ________________
        mvh erik l

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          bly kommer aldrig ner i mitt kar :/
          använder skiffer som jag borrar hål i istället.

          har en 1x3cm med 3hål 2-2.5mm med 1 cabomba iv arje hål funkar alldlees utmärkt.

          har det till "lysimachia nummularis "aurea"" också och blir lätt att plantera om.
          skiffret döljer jag bara med lite grus så syns de inte.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          Arbetssätt...