Näringsbrist i månadsgammalt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wonko
    • September 2005
    • 20

    Näringsbrist i månadsgammalt akvarium

    Först vill jag nämna att jag läst igenom de utomordentliga sidorna sidorna på hjortgatanszoo men känner inte riktigt igen mina symptom.

    Ett tag hade jag rejäl näringsbrist och mina svärdsplantors nya blad fick väldigt grova nerver och ljusa blad. Men sen jag skaffat pmdd-ingredienser och börjat dosera det enligt instruktion så tycker jag att tillväxten kickat igång igen.

    Men jag tycker att min vattenpest som visserligen kommit igång fortfarande växer relativt trögt. Hornsärven har aldrig haft problem och växer fortfarande lika bra. Men min vattenpest avstannade ett tag i tillväxt och bladtopparna svartnade. Fastän den kommit igång igen så ser stora delar fortfarande väldigt väldigt svarta ut i bladspetsarna. Vilken/vilka av bristerna ger svarta bladspetsar på vattenpest?

    Har jag problem med mineraler? Kan det vara problem med för lite fosfat? Jag har doserat lägre med fosfater då jag fått för mig att för mycket fosfat bara ger större algtillväxt. Vad händer om man överdoserar NutriSI? När blir det överdos av NutriSI?

    Har köpt och testat vattnet med tetras 5 i 1 test och nitritnivån är bra och nitratnivån ligger på ca 10-30 fn. Jag byter 1/3 av vattnet varannan vecka. Akvariet är på 540L. Ljuset består av 4x40W T8 lysrör. Har bara kört pmdd i lite över en vecka nu.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Om en växt går bra och inte en annan så ligger du på fisens mosse och göder det är ett som är säkert.

    Exakt hur doserar du och av vad?

    Kör du enligt www.pmdd.se så doserar du förmodligen ingen Mg och du nämner inte CO2. Två extremt viktiga makroämnen. Extra kol från antingen bikarbonat eller CO2 och Mg är speciellt viktigt om du har lågt KH/GH.

    Fosfat är inte bra att begränsa, du märker om du får en fosfatbegränsning dels genom markant sämre tillväxt på vissa växter och dels fler prickalger.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Wonko
      • September 2005
      • 20

      #3
      Min gödning

      Du har helt rätt angående min gödning. Göder enligt www.pmdd.se och ingen Mg än så länge. Har heller ingen Co2 då det i grunden är ett lowtech "fiskakvarium" med relativt mycket grönska. Mitt KH/GH är också relativt lågt >3/>6. Tanken är att jag skall köra med karbonatjoner som primär kolkälla så bikarbonat kanske kan behövas. Men mina fiskar är ju sydamerikanska svartvattensfiskar så alltför hårt vatten är inte att rekommendera.

      Har även märkt små gröna prickar med alger på glaset på sistonde. Kan kanske vara pga lägre fosfathalt då än övriga pmdd ingredienser.

      Har som jag sagt tidigare gjort pmdd enligt receptet på websidan. Sedan har jag doserat 45ml NutriSI, 45ml KNO3 och 30ml KH2PO4 i mitt 540L akvarium.

      Fiskbelastningen är i dagsläget ca 40 fiskar i storlek på <=6cm så behovet av extra gödning minskar ju längre tiden går i mitt månadsgamla akvarium. Fiskarna inköptes inte alla på en gång skall jag tillägga utan har tillkommit spritt över hela månaden.

      Förresten, kan jag anta att göda på "fisens mosse" är att göda för lite?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Aha okej. Om det är mycket grönska så kan det mycket väl bli så att en fulldospuls inte räcker då recepten är ganska svaga, och du göder ju inte ens för hela vattenvolymen och bara varannan vecka. Jag skulle tippa att du ligger på 2-4 ggr lägre gödningsnivåer än vad som är absoluta minimum. Din stora växtmängd får dessutom brottas ganska hårt om ljuset, men 0.3 watt/liter ska räcka fint i en low-techare.

        Men mina fiskar är ju sydamerikanska svartvattensfiskar så alltför hårt vatten är inte att rekommendera.
        Mjukt vatten = Låga magnesium- och calciumnivåer. Vilket inte är en hit för växternas del, å andra sidan går det inte åt några kopiösa mängder och GH 6 låter ganska betryggande även om vi inte vet hur mycket av GH:t som är Calcium respektive Magnesium - samtidigt är det sällan där det tryter.

        Däremot är kol, kväve och fosfor alltid en hit.

        nitratnivån ligger på ca 10-30 fn
        Man kan inte lita på tester av flera anledningar och växtakvarister måste se upp speciellt eftersom det uppmätta nitratet kan vara uppbunden i organisk form (t ex fiskskit) som inte är tillgängligt för växterna. Speciellt i ett nystartat akvarium så finns inte de mineraliseringsbakterier, eller de förhållanden (redox) dessa bakterier gillar, som krävs för att omvandla organiskt kväve/fosfor till ickeorganiska kväve/fosfor-mineraler som växterna kan ta upp.

        Det märks speciellt för oss som kör CO2 då vi kan mäta upp 20-30 ppm nitrat och växterna står still i växten, och när vi tillsätter lika många ppm till via KNO3 så drar tillväxten iväg som sjutton.

        Gör man många stora vattenbyten så blir mätresultaten en gnutta mer intressant, men då kommer man även stöta på problem med testens tillförlitlighet, vilket till viss del kan kompenseras för om man gör några olika stamlösningar och på så sätt kalibrerar in den färg på testet man ska köra med. Oavsett vad testet visar ppm-mässigt så kan man åtminstone se när det börjar tryta eller om man skjuter på för hårt.

        Överlag är det dock alltid bättre att gå på doserade nivåer då man garanterar att näringen finns.

        Förresten, kan jag anta att göda på "fisens mosse" är att göda för lite?
        Japp 8)
        Senast redigerad av defdac; 20 October 2005, 12:53.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • camparn
          • September 2005
          • 12

          #5
          Hej

          Pröva med Tropicas master grow i vattnet och Tetra plants Crypto till rötterna.
          Sen funkar det perfekt.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Pröva med Tropicas master grow i vattnet och Tetra plants Crypto till rötterna.
            Sen funkar det perfekt.
            Nej det funkar inte perfekt eftersom man inte vet när Tetra plants Crypto tar slut och vad den innehåller. Riktigt dåligt tips.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • camparn
              • September 2005
              • 12

              #7
              Jag är inget proffs men mina plantor bl,a Anubias ca 40cm hög fick bruna o rödaktiga
              blad. Och nu lever dom i högönsklig välmåga gröna o fina.Vad jag menar är att det inte
              behöver vara så invecklat alla gånger,detta var bara ett välmenat råd.
              Och det funkar perfekt för mig.

              Har haft akvarium i 25år.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Så vad ger du för råd till dom som här inte funkar för? När tar dom slut? Hur länge räcker en Tetra plant Crypto? 2 veckor med CO2? 2 år utan?

                Jag tycker man ska hålla sig undan från prylar som inte vågar skriva ut vad dom innehåller.

                Anledningen att det funkar för dig är sannolikt enbart tack vare TMG.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...