Problem med svärdplanta.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vestman
    • December 2003
    • 42

    Problem med svärdplanta.

    Har sökt runt på forumet utan resultat.

    Har i mitt akvarium på 170 liter 2 st svärdplantor, en bunt med papegojplan samt 1 javaormbunke. Innevånarna är 10 st guramis.

    Göder med TMG och CO2. Allt växer som det ska och inga alger att reta upp sig på.

    Nu har dock ett problem uppstått.
    Tidigare växte svärdplantorna sig upp till kanske 4 dm, innan jag fick klippa bort dom blad som blev för höga.
    Nu kommer det 1-2 nya blad varje vecka men dom blir bara ca 2 dm sen stannar dom i växten.

    Inga symtom på näringsbrister vad jag kan se. Gröna och fina, inga deformationer i form av hål förvridningar eller liknande.

    Vad kan detta bero på ???
    Vestman
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    #2
    Mina svärdplantor gör ungefär lika dant. Ibland växer det så det knakar och sedan står det still. Är inte helt säker men mina slutar växa när det blir trångt med andra växter.
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop

    Kommentar

    • Vestman
      • December 2003
      • 42

      #3
      Nja kan inte vara det att dom står trångt. Står där dom alltid har stått med gott om plats.
      Vestman

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        ändrade ljusförutsättningar `?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Låter som makrobrister med tanke på att du bara krö mikrogödning och CO2.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag är inne på defdacs spår. Växter begränsas aldrig av utrymmet, de växer så det knakar om förutsättningarna finns. Då är det gamla blad som dör av att de skuggas av de nya.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Mm, tror också på macro-ämnes brist. Tillsätt lite nitrat och se vad som händer. Eller för den delen mät både nitrat och fosfat. Kalium kan det också vara, samt sulfat. Om du trivs med utseendet och storleken på dem så behövs det inte trixas - om du inte kan se någon annan brist på dem alltså.

              Hilsen,

              P

              Kommentar

              • Vestman
                • December 2003
                • 42

                #8
                Tackar för svaren.

                Ska ta och starta med PMDD och se om jag kommer över problemet.
                Vestman

                Kommentar

                • Vestman
                  • December 2003
                  • 42

                  #9
                  Nu har det snart gått 6 veckor sen jag startade med PMDD.
                  Under dom första veckorna märktes det inte så stor skillnad men nu är mina svärdplantor tillbaka i gammal fin form. Höga och fina "4-5 dm" och skjuter flera nya blad i veckan. Som bonus så har även papegojbladen blivit ännu finare än vad dom var tidigare. Mycket tätare och mer intensivt röd i färgen.

                  Tack för hjälpen..
                  Vestman

                  Kommentar

                  Arbetssätt...