Känner du dina trådisar ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Känner du dina trådisar ??

    Tänkte dra lite info om trådalger ur er, börjar bli liiiiite trött på dem så alla erfarenheter uppskattas. Med lite tur kan vi mickla ihop åtminstone en kontroll-lista efter Era tips.

    Här är mina !

    Dom frodas gärna typ 2 dagar efter vb och verkar ogilla läget lite när det börjar närma sig nästa vattenbyte. Skitmysko tycker jag men det har varit så här en tid hos mig. Man skulle kunna tro att det beror på att jag göder dåligt direkt efter vb men det händer även när jag göder rejält.

    Dom verkar inte trigga speciellt på järngödning, åtminstone har inte jag kunnat konstatera något samband. Har dock aldrig på rejält höga nivåer (0.2ppm+).

    Dom sätter sig gärna på långsamväxare men det är knappast någon överraskning. Fast bara snabbväxare är ju inge skoj !

    Dom verkar snarare gilla än ogilla höga nivåer co2.

    Dom verkar inte påverkas av högt el lågt GH

    Dom växer gladeligen på alla platser i akvariet, tokljust och skuggigt.

    Den enda hyggliga metod jag har hittat för att bli av med dem är att röja rejält på dom ställen där dom verkar trivas. Plocka dagligen går ju åxå men löser inte problemet utan städar bara undan effekterna av problemet.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Bra tåt!
    Du kanske skulle komplettera med en bild på rackarna. Jag är lite osäker på vilken sort det är?
    Är det de gröna typ:

    eller mer grå/svarta:


    eller kanske de blå/svarta låååånga rackarna som gärna klämmer sig fast vid strömmande vatten?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ingendera tror jag, sånna här rackare är det jag menar !



      Scalaren verkar ju gilla att ha dem som yngelhänge men det gör inte jag...
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Jag vet inte, men har fått för mig att det är ena riktiga ljusälskare.
        Den teorin faller ju om de växer lika bra i skuggan. Är det ingen skillnad?

        Dom frodas gärna typ 2 dagar efter vb och verkar ogilla läget lite när det börjar närma sig nästa vattenbyte.
        Intressant. Hur stor skillnad är det? Kan det vara återhämtningen till stabilitet efter vb. som är boven med ditt feta ljus? Hur snabbt får du tillbaka inställd CO2-nivå? Kör du med fullt klös med ljus från dag 1 och hela den ljusa perioden?
        Jag bara spånar lite om möjligheter eftersom jag aldrig får "dina" alger.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Skulle nog vilja svara generellt och påstå att de mår ungefär som växterna. Allt växer bra och det bubblar på bra i baljan. Någon direkt långvarig obalans vid vattenbyte tror jag inte riktigt på. Det brukar bara ta "en stund" tills riktvärdet nås och controllern stryper gasen.

          När jag körde med "snuskhöga" co2-nivåer så såg det ungefär likadant ut som nu med normala.

          En intressant sak att veta vore om någon upplever "trådisar" med högre KH !
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Jag fick nå´t liknande oveb:s trådar i jobbetburken på semestern. Jag var borta i 4 veckor, fiskarna fick mat lite sporadiskt av arbetande kollegor, men växterna fick inget extra "godis".
            Innan jag gick på semester så gjorde jag ett vattenbyte och hällde på med Nisse, Pelle och Micro+, har inget co2 och mjukt Jonseredsvatten .
            Trådarna och långa, gröna och sitter främst på vattenpesten, som väl kan anses som snabbväxande , och på javamossan. Fast dom sitter på de äldre/nedre delarna av vattenpesten.
            Rensade bort så mycket jag kunde får ett par veckor sedan vid vattenbyte, men fick inte bort allt.
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Hmmm, det blev inget vidare tryck i det här tåten. Någon fler måste väl ha några schyssta erfarenheter ??
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • gladhertha
                • February 2005
                • 1755

                #8
                Fick mina trådisar vid gödning av *ENDAST* TMG. Slutade med det ganska snart och nu är mitt akvarium fräscht från trådar.
                Mvh Hanna
                Min Zoon

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Gladhertas lilla observation får mej att vakna till. Jag har länge haft problem med trådisarna i mitt växtkar. Nu den senaste tiden så har dom sakta get med sig och börjat sjunka undan, orsaken är dock lite av ett mysterium...

                  1. Ökad växtmassa rikti djungel alltså har tidigar tryckt tillbaka dom.
                  2. Mer co2 och näring har inte verkat negativt på dom.
                  3. Dom gillar verkligen mina myriophyllum..
                  4. De verkligen mystiska, nu har dom börjat bli lätt bruna och dö undan samtidigt som jag upplever konstiga (micro)brister på mina växter.

                  Bland dom brister jag märkt mest av finns kopparbrist, bladen blir fläckvis genomskinliga och tillväxten stannar av. Eventuelt även brist på bor.
                  Dessa grejjer borde komma med micro gödningen men nu verkar den tappat stinget helt, kanske nåt fel? Jag fullpusdoserar dagligen, och så kör jag även från torrbollen samt mangnesium.
                  Vet inte om de hjälper så mycket..

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10
                    En möjlighet skulle förståss kunna vara att man buffrar på sig rejäla nitrathalter och att de rackarna jublar efter vattenbytet när jag doserar "bara" 20ppm.

                    Problemet är att jag har aldrig sett "bara" 20ppm nitrat som för lite !

                    Kanske skulle ta och "stödmata" med KNO3 ändå...
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Jag undrar varför så många i Sverige får trådalgsodling av TMG när dom bara göder med det utan något annat. Barr refuterar det helt men det är återupprepningsbart här.

                      Min teori är att växterna på något sätt är näringsbegränsade (NPK+CO2) så dom stressläcker ammonium som tillsammans med fina mikronivåer blir himmelriket för trådalger. Jag tycker dessutom att det verkar vara vid lägre KH utan CO2 man får problem med mikrogödning vilket alltså skulle bero på att alger har bättre CCM och inte behöver närmelsevis lika mycket makroämnen (NPK) som växter.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ursprungligen postat av NiXoN
                        Bland dom brister jag märkt mest av finns kopparbrist, bladen blir fläckvis genomskinliga och tillväxten stannar av. Eventuelt även brist på bor.
                        Dessa grejjer borde komma med micro gödningen men nu verkar den tappat stinget helt, kanske nåt fel? Jag fullpusdoserar dagligen, och så kör jag även från torrbollen samt mangnesium.
                        Är det NutriSi mikrogödning du använder? Jag har just nu kritvita nya skott på H.polysperma rosanervig trots att jag dosrar 1 krm rent NutriSi-pulver i min 300-litrare varje gödningspuls. Iofs får dom även 5 ml Seachem Flourish och 3 ml ren Mikro+ också men det blir ändå mikrobrister och det var länge sedan jag såg någon trådalg.

                        Jag började misstänka min gamla svartbruna keramik i ytterfiltret så jag bytte ut det mot skumplastkuber. Jag har även, håll i er nu, tryckt ner några rejäla lerkulor här och var.

                        Undrar var min mikrogödning försvinner någonstans.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          Jag satt och gick igenom hela mitt lokala bildarkiv i går kväll och det enda jag hittade som påminner om trådar är denna bild (till höger):


                          Den är tagen i mars 04 och jag körde då med mäsk CO2, lera i botten och TMG. Växterna knatade på raskt och bubblade för det mesta bra. Minns jag rätt var det bara trådar nära ljuset.
                          Dessvärre känns det som det skulle kunna vara olika sorter trots allt.
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            BluesBoy, sådana där alger hade farsan också. Han skruvade upp CO2 och dom lossnade i stora tjok från hans Cryptocoryne: http://www.defblog.se/picture/1151.html
                            Samma sak där, bubblade och växte.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Han skruvade upp CO2 och dom lossnade i stora tjok från hans Cryptocoryne:
                              Mina försvann för gott månaden efter då jag installerade tub och ändrade setup:en till ren botten och efterhand fasade ut TMG. Vad som gjorde vad har jag ingen susning om.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...