T5-rör i växtbalja erfarenheter ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    T5-rör i växtbalja erfarenheter ??

    Jag sitter och projekterar och skulle uppskatta lite åsikter om olika fabrikat/typer på rör.

    Exempelvis Deltec Aquaflora verkar ju spännande ???
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    #2
    Hejsan Oveb.

    När jag valde T5 or så kollade jag in oliver knotts hemsida för att se vad han använder.

    Jag fastnade för Deltec Midday 6000 kelvin som han använder sig av i ett par kar. Har ingen anning om värdena på röret men ljuset tilltalade mig.

    MVH Jimmy
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Mjo. Kör T5-rör över växtburken nu, och det funkar bra får jag säga. Jag hör dock inte till dem som har letat upp de värsta växtrören, utan har kombinerat ett blått (actinic) och ett varmt (827). Ville verkligen minska ljusmängden i karet, och kombinationen har funkat bra.

      Hilsen,

      P

      Kommentar

      • Fredde_
        • December 2004
        • 253

        #4
        Erfarenheter kan jag väl inte påstå att jag har, däremot så har jag beställt hf-don för att bygga på min nuvarande heltäckande ramp. Till att börja med så tänkte jag testa med 2 rör till och sen bygga ut med ytterligare två rör om det funkar bra.

        Rören jag är inne på är antingen Deltecs Aquablue som jag sett bra PUR-värde på eller Aquaflora men det har jag däremot inte sett något värde utan bara hört att dom ska va bra. Någon som vet PUR på det sistnämnda?
        530 liter grönsaker

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Jag har använder AquaLight T5 10.000 K och är mycket nöjd med dom. Mycket snyggare än tex vanliga Aquarelle.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • krainskij
            • March 2006
            • 61

            #6
            Ursprungligen postat av petnym
            Jag har använder AquaLight T5 10.000 K och är mycket nöjd med dom. Mycket snyggare än tex vanliga Aquarelle.
            Jag har provat dessa rör. helt okej ljus.
            Men livslängden på dom verkar vara dålig.Jag köpte 10 st. ,av dessa har tre pajat redan efter mindre än 3000 timmar. Har jag bara haft otur eller har någon annan samma problem?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Och jag som trodde en kort sekund att oveb skulle starta växtakvarium igen =(
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Sintei
                • May 2006
                • 501

                #8
                grupptryck någon?
                www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                Kommentar

                Arbetssätt...