Problem med nystartat växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rundström
    • August 2003
    • 6

    Problem med nystartat växtakvarium

    Hej allihopa,

    Startade för någon månad sen igång mitt växtakvarium (lowtech). Akvariet är på 125 liter (50x50x50). Jag kör som sagt med Co2 genom mäsk-metoden i 2,5l dunk som jag blandar ny mäsk i varannan vecka. Gör 50% vattenbyte varje vecka och tillsätter då fulldospuls av PMDD. Dvs. ca 12,5 ml från varje flaska.

    Mitt problem är dels växterna och fiskarna. Jag har förn uvarande en del växter som jag tycker växer relativit bra, problemet är att jag får som små mörkgröna/svarta alger på växternas blad. Vad beror detta på?

    Ett annat problem är fiskarna som inte verkar trivas riktigt. Jag köpte för ca. 2 veckor ett gäng kardinaltetror (11 st) och 3-4 stycken har redan dukat under, jag förstår inte varför? Har även ett par Fjärilsciklider som inte vill färga ut ordentligt, tycker inte de verkar trivas helt enkelt. Har bra temp i akvariet runt 25 grader.

    Som belysning har jag en vanlig halogenlampa (OBS! Ej MH) på ca 50W ifrån IKEA. Tycker den ger rätt bra med ljus.

    Mäsken puttrar på bra och går direkt in i pumpen som "sprayar" ut ett moln med bubblar ca var 10:e sekund. Har pumpen inställd på timer tillsammans med belysningen så det är ingen Co2-tillförsel nattetid när ljuset är släckt.

    Vore tacksam för tips och lite tankar kring mitt problem!
    Bara att fråga om det är nåt jag missat (vilket det förmodligen är)

    Mvh
    Marcus
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det är inte low-tech i strikt mening då du använder CO2 och inte har någon jordbotten.

    Jag tycker det verkar som det kan vara nystartsyndrom, kanske lite för höga nitritnivåer som gör att fiskarna är lite lojja.

    Temp och ljus verkar bra. Har sett IKEAS 50-watts Halogenlampor och det är riktigt bra tryck i dom och ganska vitt ljus.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Rundström
      • August 2003
      • 6

      #3
      Tack för svaret!
      får väl ha lite tålamod då så reder det sig nog med tiden då!

      Kommentar

      Arbetssätt...