Tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liven
    • July 2004
    • 76

    Tofsalger

    Har fått 2 plantor av en vännina som är angripna av tofsalger, min fråga då är kan jag plantera dom i akvariumet utan att algerna angriper resten av växterna? Lr om jag tvättar bort algerna kommer dom då att komma tillbaks??
    har 1 Skäggmunsmal äter den tofsalger??
    Liven
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Enligt min erfarenhet så sprider sig tofsalger "garanterat". Mina Amanos äter till viss del tofsalger, men naturligtvis föredrar de fiskmaten!
    Min zoon

    Kommentar

    • liven
      • July 2004
      • 76

      #3
      Ok =)

      Läste nån länk om d dära tofsalgerna o där stod d att dom tillhörde d besvärliga algerna att bli av med, så jag var jädrans så snabb med att ta bort dom igen.... Dom var kanske i karet i ca 5 min men d jag e rädd för nu e ju att sporer har landat i karet o som gror till sig men d lär jag ju i så fall märka... Har oxå 2 amanos som förhoppningsvis håller algerna i shack i fall d kommer.. D vore synd med tanke på att jag inte haft problem med alger tidigare men alla känner vi väl till Lagen om alltings jävlighet......=)
      Liven

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Ska hålla tummarna för att du klarar dig!
        Min zoon

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Det flesta alger (förutom möjligtvis cyano) är inga smittor utan trivs och frodas om rätt förutsättningar finns. Finns inte förutsättningarna för tofsar i ditt kar så kommer de helt enkelt att dö.

          Gör ett studiebesök på ett vattenreningsverk så kan du sannolikt se nästan alla sorter som går att få i ett akvarie. Dom finns där utan att synas m.a.o.
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • plorozen
            • January 2004
            • 531

            #6
            jag fick med tofsalger(och trådalger) från min flickväns akvarium till mitt, de vantrivdes verkligen hos mig, tofsalgerna stannade helt i växten och spred sig inte, medans trådalgerna verkligen ansträngde sig för att se så lidande ut som möjligt.

            Kommentar

            • liven
              • July 2004
              • 76

              #7
              Tack Nitra98 =)

              Jag håller tummarna för mig själv oxå =)).
              Senast redigerad av liven; 17 October 2005, 10:56. Anledning: Felskrivet
              Liven

              Kommentar

              • Cathrin
                • July 2002
                • 387

                #8
                Siamesiska algätare

                Enligt min erfarenhet blir man av med både tofs- och trådalger om man skaffar ett stim siamesiska algätare. De verkar också föredra algerna framför fiskmaten. Jag hade dom som "städfiskar" och flyttade dem mellan mina kar. Fenomenala firrar!
                *~~~CL~~~*

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  kollar man upp siamesiska algätare så är dom duktiga i ett halvår sen nöjer dom sej med fiskmat och ligga på soffan typ.
                  är nog mycket möjligt att dom fortsätter med alger om dom svältföds.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  Arbetssätt...