Hjäälp! Vad är detta för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crawler
    • February 2005
    • 7

    Hjäälp! Vad är detta för alger?

    Dom håller på att ta över hela akvariet som är på 300L

    Dom sätter sig på mina plastväxter, rötter, stenar, samt även på bottengruset (engelsk sjösten) Man kan nog hellre räkna upp ställen där dom inte finns, går typ snabbare =)










    Är inte alls kunnig på området så hjälp mottages tacksamt!

    Mvh Ove
    Senast redigerad av Crawler; 12 October 2005, 20:41.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    klicka på länken i min signatur och titta igenom alg avdelningen och försök identifiera vilken/vilka alger du har
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är nån rödalg, kanske unga staghorn (hjorthornsalg), kanske vanliga skäggalger. De kommer av överskott av ammonium. Siamesiska algätare är ungefär det enda som äter dem.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Crawler
        • February 2005
        • 7

        #4
        Tack för svar!

        Har kikat runt en stund nu & konstaterat som ni säger att det verkar vara nån form av rödalg.

        Den verkar inte vara lätt att bli av med.. hmm

        Gjorde en större rengörning i fredags, tog ur plastväxter & rötter skrubbade & sköljde.. försökte även fånga upp det mesta av "algresterna" i vattnet vilka blev hur mycket som helst efter att man rotat runt! Det blev lite alger kvar på en del ställen, ville inte ta ur all inredning då fiskarna va kvar i karet..

        Tillverkade ett slags filter/sil av en avkapad 1.5L plastflaska som jag satt en nylonstrumpa på, åkte sen runt med den i vattnet & lyckades samla upp bra mycket med algslams.. Såg efter denna behandling riktigt bra ut i akvariet!

        Men nu ser jag att dom börjat föröka sig igen, har redan blommat upp på bottengrus & på några växter : /

        Som Azur säger så misstänker jag att det mest beror på övermatning, det blommade ut ett tag efter vår 2 veckor långa semester då svärfar kanske var lite väl generös med matningen =)

        Har annars bytt runt 30% vatten varje vecka
        Använder 2st filter, ett powerhead 802 med filtermatta & ett Eheim 2213 ytterfilter

        Vet inte riktigt vad göra nu!?

        Att vara försiktig med utfodringen förstår jag, men är det en lösning på problemet?

        Köpa några Siamesiska algätare?

        Ska man skaffa några snabbväxande växter eller är det försent i det här läget?

        Är mörkläggning av akvariet ett alternativ?

        Många frågor blev det..

        Nån som kan ge några tips till en akvarist som famlar runt i mörket? =)

        Mvh Ove

        Kommentar

        Arbetssätt...