Pmmd - Vallisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasJ
    • January 2005
    • 46

    Pmmd - Vallisneria

    Jag har sedan ca 2 månader börjat använda mig utav pmmd. Växterna växer och frodas men tyvärr har mina vallisneria fått fullt med tofsalger??
    Mina Vallisneria upptar ca 1/5 av mitt 220 l akvarium. Det är alltså den absolut dominderande växten i mitt akvarium. Vad gör man åt detta?? Det ser inget vidare ut // mattias
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #2
    måste veta lite mera

    Hej. Måste veta lite mer om förhållandena i din burk.Har du fisk i och i så fall hur mycket? Kör du med CO2? Jag fick rätsida i min 100 liters med att klippa bort dem och byta vatten ofta.

    Kommentar

    • MattiasJ
      • January 2005
      • 46

      #3
      Jag kör inte med Co2. Jag har har ca 20 st fiskar, men det är inga stora fiskar. Jag har ganska många andra växter förutom Vallisneria. Dessa är inte drabbade av tofsalger.

      Kommentar

      • MattiasJ
        • January 2005
        • 46

        #4
        Jag glömde säga att jag gör ett stort vattenbyte i veckan ca 50 %.

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Har du hygglig tillväxt på den ryck bara bort dom angripna bladen. Jag brukar "städa" min genom att rycka loss en blad i taget. Då lossar den inte ifrån botten och det ser inte konstigt ut för det släpper närmast roten.
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • MattiasJ
            • January 2005
            • 46

            #6
            Jo, de växer snabbt. Jag ska försöka rycka bort de angripna bladen. Det känns ändå som algerna kom när jag började med pmmd. Innan hade jag inga tofsalger. Men å andra sidan växte det inte lika bra innan heller.

            Kommentar

            • mgrant
              • July 2003
              • 475

              #7
              Gå upp lite i dosering av Nitrat så kommer bli av med nytillväxten av tofsalger. De som redan finns måste du plocka bort för hand.

              Tofsalger brukar komma när man slarvar med gödningen och får för låga nivåer av nitrat.

              /Marcus
              Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
              Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

              Kommentar

              • MattiasJ
                • January 2005
                • 46

                #8
                okej, jag ska testa att öka lite i dosering av nitrat. tack för hjälpen

                Kommentar

                Arbetssätt...