Bioco2 100

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brams
    • June 2003
    • 891

    #31
    Du kan ju sätta i en luftpump som du kopplar på timer... så att den går på när ljuset släcks... då driver den ur en hel del av co2:n å du kan låta den stå över natten!
    C.Brams

    Check out:
    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #32
      jag har varit så vågad att jag låtit co2n vara kvar över natten åxå,ser inget speciellt på fiskarna,nu måste jag beskära lite i karet trevlig dag!
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • Krulle
        • September 2004
        • 635

        #33
        Kan ta en vecka eller 2 innan fiskarna blir förgifftade o ligger på botten.
        Så har det iaf varit för mig o jag kör med controller.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #34
          Ursprungligen postat av Hella2
          jag har varit så vågad att jag låtit co2n vara kvar över natten åxå,ser inget speciellt på fiskarna,nu måste jag beskära lite i karet trevlig dag!
          håll koll på ph't så du ser hur mycket co2 du trycker ner.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Hella2
            • July 2005
            • 1158

            #35
            ok..måste väll införskaffa såna tester då..
            Man blir aldrig fullärd ....

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #36
              genom att veta PH och KH kan man räkna ut halten av co2.


              sen är detr bra att kolla så ph inte sjunker för lågt.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Hella2
                • July 2005
                • 1158

                #37
                aha..Tack Raven...trist att allt ska vara så krångligt..får införskaffa kh test åxå då..vad står kh för?
                Man blir aldrig fullärd ....

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #38
                  Hej!

                  Skaffa gödning typ pmdd om du inte redan har det. Med co2 så äter växterna upp allt som fins i vattnet på några veckor, sen dör dom av svält och algerna tar över.

                  Du behöver inte köpa kh test. antingen får du reda på kh av ditt vattenverk eller annars kan du blåsa ner med sugrör i ett glas av ditt akvarievatten. blåser du i fem minuter så har du samma ph i glaset som du ska ha i akvariet. pga din utandningsluft innehåller lagom med co2.

                  Urban

                  Kommentar

                  • Hella2
                    • July 2005
                    • 1158

                    #39
                    jag kör med pmdd...hmm..ska fundera över utandningstestet
                    Man blir aldrig fullärd ....

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      #40
                      Det tar tid att bygga upp CO2-nivåer på morgonen när ljuset är på. Har växterna ljus och näring i övrigt så SLUKAR de CO2. Om du då har bubbel från växterna, så finns det (enligt mina erfarenheter) tillräckligt med syre för att klara natten.

                      Notera att det kan finnas mycket CO2 och O2 i vattnet samtidigt. CO2 "trycker" inte ut O2 ur vattnet, det finns plats för bägge.
                      Men det finns en risk vid mycket höga (då menar jag mycket höga) halter av CO2 i vattnet. Då får inte fiskarna ur CO2 ur blodet via gälarna och då kvävs de. Men om du har en lagom dålig reaktor och inte för litet akvarium så skall det inte vara någon fara att ha CO2 igång under natten.

                      Exempel på innefektiva reaktorer är alträbit eller CO2-trappa. Men de fungerar utmärkt med mäskaggregat och ej för stora akvarium.

                      Jag skulle ha korken kvar, men är du osäker, så koppla en t-koppling på slangen ned i akvariumet (fast ovan vattnet) och sätt en kork på ena delen. Sedan är det bara att ta bort korken på kvällen och sätta tillbaka den på morgonen. Enklare sätt att styra är med en enkel luftventil från bilars insprutningssystem. Ventilen regleras med 12 volt via en timer. Voila! Automatiserad styrning av CO2-tillförsel med mäskmetoden.
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #41
                        Hmm, konstigt...

                        Hade du koll på pH-värdet manuellt? Det KAN ju vara så att det behövs en inkörningsperiod för utrustningen.
                        Förgiftning via CO2 skall komma nästan direkt (dvs inom en timme). Fiskarna kvävs ihjäl av CO2 om halten är för hög. Inte som när de förgiftas av något annat ämne, som kan gå långsammare.
                        Jag tycker att du borde ha sett signaler innen, som att sett fiskarna gå med "nosen" vid ytan ett tag.

                        Konstigt...

                        Problemet som man kan ha med mäsk är att det blir så hög tillförsel av CO2 i början, för att sedan minskas tills mäsken är död. Då kan man ha problem i början med höga halter. Därför vill man ha två flaskor som "överlappar" varandra i tiden. Så när ena flaskans mäsk gått dess halva tid, så byter man den andra flaskan. Så då finns det "alltid" en flaska som går för fullt, vilket ger jämnare tillförsel av CO2, vilket är bra.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #42
                          Önskat pH-värdet skall vara lite högre än utandningstestet ger.

                          Hur fungerar det? Utandningsluft innehåller CO2. CO2 i vatten ger kolsyrat vatten. Kolsyra sänker pH-värdet. Dvs, mer CO2 ger lägre pH-värdet. Exakt vilket pH-värde beror på vilket kH-värde man har.

                          En rekomendation är att sänka pH-värdet ungefär en enhet, så brukar man hamna på den säkra sidan av att ha tillräckligt med CO2, men inte för mycket. Detta gäller speciellt med mäsktillsats, där CO2-tillförseln, och därmed CO2-halten, varierar mycket.

                          Se till att skaffa ett pH-test med hög nogrannhet, dvs inte för stort intervall. Ju mindre intervall, desto nogrannare mäter du pH-värdet. Tester med intervall 5,5pH till 7,5pH (ungefär) brukar ge ganska bra mätvärden.
                          För att se hur viktigt det är med att mäta pH med 0,2 graders nogranhet får du om du tittar i tabellen och titta på CO2-halten för 6,5pH samt 7,0pH (felavläsningen blir åtminstone 0,4 pH-enheters fel med ett sådant pH-test, sedan tillkomer felkalibrering i testet, men detta är onödigt avancerat att veta, acceptera att mätvärdet kan vara 0,5pH fel från det riktiga) för ditt kH-värde eller ca 5-10 kH-grader (vanligt värde i sverige). Notera att även kH-värdet kan vara felmätt/avläst. Men det spelar inte lika stor roll.

                          Man kan även få reda på vattnets alkalitet (eller karbonathårdhet kH) genom ett annat lufttest och mäta pH-värde.
                          Om du låter en luftpump pumpa luft genom vattnet ett tag, så blir CO2-halten knappt 2-3 ppm. Så genom att titta i tabellen, så kan du veta vilket kH-värde du har.
                          Bubbelprovet med utandningsluft genom sugrör ger en halt på ca 50-60 ppm CO2. Du vill därför egentligen ligga lite under denna nivå (dvs lite högre pH än vad du får av denna).

                          Den nivå som man rekomenderar är på ca 20-30 ppm CO2.
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...