Stjälkväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    Stjälkväxter

    Tjenare!

    Varför viker stjälkväxterna upp bladen nån halvtimme innan karet släcks? När akvariet tänds ige på morgonen så tar det ett tag tills dom vecklar ut sig igen...
    Har detta nått med viloperiden ir?

    Markuz
    Senast redigerad av cryptomarko; 08 October 2005, 10:54.
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det är förmodligen en övervattensfunktion för att bevara vatten tillsammans med en cirkadisk rytm/klocka. På natten stänger sig vissa växter för att spara energi och vatten, något som naturligtvis inte behövs under vattnet men det vet inte växten.

    Det kan ju kanske även vara att växten redan buffrat upp med ATP-batterier och är "mätt" och därför stänger sina stomator varpå bladen åker upp.

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • cryptomarko
      • August 2005
      • 181

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Det är förmodligen en övervattensfunktion för att bevara vatten tillsammans med en cirkadisk rytm/klocka. På natten stänger sig vissa växter för att spara energi och vatten, något som naturligtvis inte behövs under vattnet men det vet inte växten.
      Okej...men det är mina sessiflorer och mina hygrophylla som gör så och den enda av mina växter som kan växa över ytan är Hygrophila corymbosa "Siamensis"...jaja det här stör mig inte men det ser lite konstigt ut. Ludwigan gör också det fast inte lika mycket.

      Har det hänt/händer det dig defdac? Alltså är det vanligt?
      /Markus
      18 år

      www.cryptomarko.webb.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        men det är mina sessiflorer och mina hygrophylla som gör så och den enda av mina växter som kan växa över ytan är Hygrophila corymbosa "Siamensis"...
        Sessiliflora och Hygrophilor går utmärkt att odla ovanför vattnet. Just nu har jag dragit upp Ludwigia glandulosa och Rotala wallichii i övervattensläge. Det är faktiskt extremt få växter som inte går att få upp ovanför vattnet. Den enda jag kommer på nu är Myriophyllum aquatica.

        Har det hänt/händer det dig defdac? Alltså är det vanligt?
        Ja det är vanligt. De flesta växter gör så, men vissa är betydligt tydligare. Den tydligaste jag har just nu är R. wallichii.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • cryptomarko
          • August 2005
          • 181

          #5
          jaha man lär sig som sagt mycket här på zoopet...tackar för svaren!
          /Markus
          18 år

          www.cryptomarko.webb.se

          Kommentar

          Arbetssätt...