Lysramp över öppet akvarie...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    Lysramp över öppet akvarie...

    Hej hej

    Jag har för 2 veckor inskaffat en Hygrophila corymbosa "Siamensis" och den växer mkt bra. Den närmar sig ytan och jag vill gärna få den att växa över ytan så den kanske får blåa fina blommor. Jag har tagit bort täckglasen men nu kommer frågan: kan man hänga upp lysrampen i taket lite över karet och i så fall hur långt upp över? Jag har 1 reflektor och två lysrör(0,43watt/l)
    Det kanske inte går att hänga upp en lysrörsamatur det försämrar ljuset rent av kanske?

    Sen något helt annat... Finns det nån Rögle fan här eller är jag ensam?
    (Vill se Rögle vinna mot Malmö på tisda men det innebär inte att nån Malmö hockey fan får svara på min akvaristiska fråga...
    Senast redigerad av cryptomarko; 07 October 2005, 17:47.
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    Står själv med samma tanke. Hängande ramp.
    Men jag har även ett annat problem, och det är mina ålar... hur får jag dom att stanna kvar i karet?
    Vill ju inte ha ngt nät över om det ska vara öppet, och med en lägre nivå innebär det att de andra firrarna kanske inte trivs så bra.
    Det är heller inte så långt mitt kar, så det lämpar sig kanske inte som lågt alt. öppet kar??
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • cryptomarko
      • August 2005
      • 181

      #3
      Ursprungligen postat av qenzo
      Står själv med samma tanke. Hängande ramp.
      Men jag har även ett annat problem, och det är mina ålar... hur får jag dom att stanna kvar i karet?
      Vill ju inte ha ngt nät över om det ska vara öppet, och med en lägre nivå innebär det att de andra firrarna kanske inte trivs så bra.
      Det är heller inte så långt mitt kar, så det lämpar sig kanske inte som lågt alt. öppet kar??
      Har själv hatt en väderål.. konstiga fiskar dom där. Tyckte dom var litte känsliga... Inget svar på min fråga? Eller missuppfattade jag ditt svar?
      /Markus
      18 år

      www.cryptomarko.webb.se

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Cryptomarko:
        Nej inget svar på din fråga, bara lite fler frågor

        Mina ålar lever genom precis allt! Verkar itne finnas ngt som får dom att må dåligt.. mer än då de landar på golvet...

        Sedan lite mer frågor.
        jag har ju hittat en del sidor med öppna kar.
        Jag hade tänkt ha extra lysrör mer för enbart växterna. Men då min ramp endast rymmer ett rör, hur bör jag då gå till väga för att få det ljus jag önskar??
        Vill ju HELST slippa köpa ny ramp...
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

          #5
          jag har fiskar som hoppar men ska låta ett svärdplante skott växa ut från karet .
          flyttade ljusrampen lite och sen la jag frigolit över det som blev kvar .
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

          Kommentar

          • cryptomarko
            • August 2005
            • 181

            #6
            Ursprungligen postat av qenzo
            Sedan lite mer frågor.
            jag har ju hittat en del sidor med öppna kar.
            Jag hade tänkt ha extra lysrör mer för enbart växterna. Men då min ramp endast rymmer ett rör, hur bör jag då gå till väga för att få det ljus jag önskar??
            Vill ju HELST slippa köpa ny ramp...
            Ja om du ska ha starkare ljus så är ju rflektorer bra men om du vill ha ett annat lysrör med annat typ av ljus så är det nog bäst att köpa en ny lysramp(ström och vatten är ingen bra kombination så att bygga om lysrampen till två lysrör sker ju på egen risk och det blir nog också dyrare än färdigköpt)

            Sen vad gäller dina ålar och öppetakvarie vet jag nog inte så mycket om men om du sätter på hönsnät ir nåt så försvinner ju tanken med öppet akvarie.
            /Markus
            18 år

            www.cryptomarko.webb.se

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #7
              Ja det är sant ang nätet, men med MF hjälp har jag nu kommit på en lösning.
              Fungerar inte det får ålarna flytta till ett annat kar.. och det öppna får vänta.

              Ang lyse så får jag nog fixa en annan ramp, alt. bygga egen. Har nära vän som är elektriker, så det kan han nog lösa.
              Men jag ville ju ha ex spottar... hmm ja det där får jag klura på.
              Men hur högt över karet ska då rampen hänga??
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                ska man bygga egen lysramp eller komplettera med fler rör så duger arcadia/glomat lysrörshållare alldeles utmärkt.

                arcadia finns att få med ip64 å ip67 på dom delar som ska va nära akvariet.

                ju högre upp lysrören kommer ju sämre blir effekten.
                har du inga "bottenväxter" som kräver ljus så spelar de mindre roll.
                personligen hade ja höjt rampen 15-20cm och tryckt in ett lysrör till.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • qenzo
                  • February 2005
                  • 1747

                  #9
                  Ja jag står nu och vacklar mellan T5 och/eller aquarelle...
                  Ska jag dit med ett rör till måste jag ha en ny ramp ,eftersom den jag har nu bara rymmer 1 rör.
                  Att fixa det säkert iom fukten, fixar min polare.
                  Men jag måste ju bestämma mig...*tjoller*
                  Får nya växter inom kort... en hel massa växter.. men ombyggnationen är inte aktuell före slutet på nästa månad iaf.

                  Ja jag får nog skissa upp lite idéer... och vela lite till.
                  Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                  Kommentar

                  • cryptomarko
                    • August 2005
                    • 181

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    ju högre upp lysrören kommer ju sämre blir effekten.
                    har du inga "bottenväxter" som kräver ljus så spelar de mindre roll.
                    personligen hade ja höjt rampen 15-20cm och tryckt in ett lysrör till.
                    Jaha där kom äntligen svaret då! Får väl fundera lite på hur högt ir om jag verkligen ska ha en "hängande lysramp"... Jaja jag får väl se om växten kommer upp över ytan först innan jag bestämmer mig.
                    /Markus
                    18 år

                    www.cryptomarko.webb.se

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      ska man ha mer höjd så kan MH va rätta vägen å gå.
                      skulle vilja ha det till mitt kommande 375L kar men kostar lite för mycket
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • cryptomarko
                        • August 2005
                        • 181

                        #12
                        Ursprungligen postat av Raven
                        ska man ha mer höjd så kan MH va rätta vägen å gå.
                        skulle vilja ha det till mitt kommande 375L kar men kostar lite för mycket
                        Jag håller med, mh belysning är jättebra men än har jag inte sett några brister från mina lysrör.
                        /Markus
                        18 år

                        www.cryptomarko.webb.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...