Cyano-angripet kar + oxydator?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    Cyano-angripet kar + oxydator?

    har ett 220 liters akvarium som är svårt angripet av cyano, det kryllar av det och kommer tillbaka snabbt!
    Jag har även en oxydator (heter det så?) och undrar om den kan hjälpa till att få bort algerna elr om den kanske ger motsatta effekten?
    Jag är nybörjare när det gäller sånt här så jag är jätte tacksam för alla tips!

    Mvh Malin
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    För "normal" akvaristen beror cyano ofta på kvävebrist.
    Cyanobaterierna kan nämligen ta upp kväve ur luften vilket varken växter eller alger klara. Cyanon får fritt fram utan konkurans.
    Kvävebristen beror säkerligen på att du är aldeles för duktig på att städa bort fiskskit ur karet.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      oxydator förstör växtnäring efter vad jag läst.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        En oxydator funkar utmärkt mot cyano. Jag fick bort rubbet med hjälp av en sådan. Trist nog strök en hel del växter med på kuppen - de smälte bort ungefär som cyanon. En annan nackdel med oxydator är att man inte tar bort den egentliga orsaken till cyano-invasionen - en bättre metod är då att utrusta sig med lite tålamod och satsa på att göra förhållandena perfekta för växterna i stället. Cyanon ger då upp med tiden. Ett bra tips är som nämns ovan - tillsätt nitrat och stoppa i lite fler växter. Flytväxter kan vara ett alternativ, de växer fort och man ser snabbt näringsbrister på dem - enklare att veta vad man ska tillsätta för gödning då.

        Hilsen,

        P

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Patrik, du missade att säga att en massa flytväxter med fri tillgång till CO2 och ljus inte är en hit i ett akvarium där man vill få sina undervattensväxter att överleva.

          I ett växtfritt akvarium är däremot flytväxter + KNO3 säkerligen en hit.

          Oxydatorn fungerar bara om man använder silver som katalysator så det bildas silverkolloider som är antibakteriella.

          Syre i sig är inget farligt för Cyanobakterier, det vet dom som kör CO2 och extremt mycket Riccia 8)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Massa och massa flytväxter - de ska ju inte stjäla för mycket ljus. Enkelt sätt att få mer växtmassa i vart fall, och det går fint att gallra undan mycket av dem. Snabb sprätt på karet, enligt min erfarenhet. Men visst, har man väldans ljuskrävande växter så är det inte bra. Flera vanliga växter funkar dock fint även med en hel del flytväxter, t ex Javamossa, Javaormbunke, Vallisneria unt so weiter. Och ja, jag har provat!!

            Hilsen,

            P

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Det gäller att man göder på som sjutton när man kör flytväxter glömde du dock att säga =)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Flytväxter kan vara ett alternativ, de växer fort och man ser snabbt näringsbrister på dem - enklare att veta vad man ska tillsätta för gödning då.
                Både du och jag har ibland lite svårigheter med att läsa tidigare inlägg. Ge lite fler konkreta råd på vad tösabiten ska göra för att få balans i karet i stället för att stalka mig med vad jag "glömt" säga.

                Hilsen,

                P
                Senast redigerad av Gäst; 07 October 2005, 12:10.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Okej, det var som jag trodde. Du missade hela poängen och därav min "stalkning".

                  Flytväxter kommer konkurrera ut växterna under vattnet om du låter dom växa så mycket att du ser näringsbrister på dom. Växterna under flytväxterna kommer ha varit näringsbegränsade långt innan.

                  Därför tyckte jag att du hade glömt att säga att man måste göda väldigt mycket, speciellt med KNO3, om man ska få bort Cyano med flytväxter.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Dreeamcatcher
                    • August 2004
                    • 179

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Okej, det var som jag trodde. Du missade hela poängen och därav min "stalkning".

                    Flytväxter kommer konkurrera ut växterna under vattnet om du låter dom växa så mycket att du ser näringsbrister på dom. Växterna under flytväxterna kommer ha varit näringsbegränsade långt innan.

                    Därför tyckte jag att du hade glömt att säga att man måste göda väldigt mycket, speciellt med KNO3, om man ska få bort Cyano med flytväxter.

                    ojoj nu vart det mcket konstiga och krångliga ord...Känner mig extremt okunnig bland alla akvarie-proffs här! Haha, tillslut har man ingen aning om vad som är bäst för att bli av med cyanon eftersom man inte förstår alla dessa kemiska ord it och dit
                    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                    Allt du behöver veta om kampfisken!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      "alla" och "hit och dit"

                      Det var ett enda uttryck du inte kände igen och det var KNO3, vilket är något så enkelt som kaliumnitrat =)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Flytväxter kommer konkurrera ut växterna under vattnet om du låter dom växa så mycket att du ser näringsbrister på dom. Växterna under flytväxterna kommer ha varit näringsbegränsade långt innan.
                        Ja och nej. Lägger du i flytväxter i ett kar med cyano så ser du snabbt var näringsbristerna ligger och kan kompensera det kvickare än om du ska vänta tills det syns på mer långsamtväxande växter. Icke att förglömma att vi UTGÅR från en punkt där brist mycket troligt är ett faktum. Flytväxterna gallras undan med tiden, och när karet är i balans går det fint att ta ut dem. Funkar särdeles bäst i akvarier utan CO2, där jag får säga att jag har mycket stor erfarenhet. Handlar alltså inte om att man ska låta dem växa till sig så att de konkurrerar ut de andra växterna. Extra växtmassa som komplement och indikator, helt enkelt.

                        Cyano brukar annars generellt gå att komma tillrätta med just med tillsats av kaliumnitrat (det är ffa nitratet som gör susen), oavsett kar med CO2 eller inte. Gäller bara att sleva på lite tålamod, ffa i kar utan CO2. Kompletterar du med annan gödning också, enligt PMDD-instruktionerna/Estimative index (sök på dessa begrepp här så hittar du mer info än du vill ha...) så är det en tidsfråga innan cyanon är ett minne blott.

                        Därmed konkreta råd: tillsätt kaliumnitrat (sök på köpa kaliumnitrat/KNO3 här i forumet så hittar du flera källor att köpa från - i nödfall kan du maila mig, har en säck ståendes här). Lägg i enkla flytväxter som är lätta att göra sig av med om du vill, t ex Pistia, Salvinia, Limnobium och stor andmat (den lilla andmaten kan du skippa, den är näst intill omöjlig att bli av med efter den har kommit in i karet). Brukar gå att hitta dessa flytväxter överallt, men i nödfall så har jag flera arter i mina kar. Kör mest med Salvinia. Hornsärv är en annan art som kan funka fint, likaså Najas. De två sistnämnda är inga flytväxter, men växer jäkligt snabbt under rätt förhållanden. Därmed mycket lätta att söka bristsymptom på.

                        Oxydator funkar, som jag skrivit ovan - men du får inte karet i balans med hjälp av den.

                        Hilsen,

                        P
                        Senast redigerad av Gäst; 07 October 2005, 12:16.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Pistia kan vara svårt med täckglas om man inte vill köra väldigt låg vattennivå

                          Överlag tycker jag de low-tech burkar jag testat med Salvinia har varit de som varit mest angripna av Cyano förmodilgen eftersom dom så aggressivt drar näring och däribland kväve ur vattnet. Det går ju att fixa med ännu mer KNO3 men det känns som man med ytväxter gör något som gynnar Cyanon, speciellt om man inte har tillgång till KNO3: Dels konkurrerar du ut undevattensväxterna samtidigt som man måste göda på en massa mer med KNO3 i onödan.

                          Det man vinner kortsiktigt med ytväxter är ju naturligtvis att fosfatnivåerna går ner väldigt snabbt och man på så sätt får rätt N:P-balans - men det går även ypperligt med några väl valda ogräs nere i akvariet.

                          Oxydator funkar, som jag skrivit ovan - men du får inte karet i balans med hjälp av den.
                          Eftersom det är för att den ger silverkolloider i vattnet kan man lika gärna köpa färdig silverkolloid i en naturaffär, så slipper man trixa med halvfarlig väteperoxid och en ful burk i akvariet =)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo

                            #14
                            Pistian har ju en dvärgvariant som brukar uppstå ibland i akvarier. Funkar utmärkt som vilken flytväxt som helst - även med litet utrymme under täckglasen. Vill man dra upp större Pistia så är dock större avstånd att rekommendera.

                            Månne är orsaken till att du har problem med Salvinian att en del av de arterna faktiskt lever i symbios med just cyano. Vet inte om jag fått fatt i någon variant som inte gör det, men jag har absolut inga problem med cyano i de kar jag kör Salvinia i. Nu är det förvisso yngelkar, så jag matar rätt friskt. Tillsätter enbart microgödning vid vattenbyte - funkar klockrent.

                            Flytväxter ser jag helt klart som nyttoväxter, förutom att jag alltid tyckt om utseendet på de flesta. Som näringssugare är de sanslösa, men inte ens i de växtkar jag kört dem har de gett mig problem - annat än möjligen med ljuset om jag varit slarvig med att gallra.

                            Den enda grejen med oxydator som jag kan se är att nedbrytningen går ruggigt mycket fortare med en sådan än annars, ffa i kar med liten/ingen växtmassa. Otrolig skillnad. Vet att Kasselmann kör dem i en del växtkar, men det är inget jag ser som vare sig nödvändigt eller rekommendabelt.

                            Så - var köper personen som postat ursprungsinlägget sin silverkolloid då, och hur ska den doseras? Något du rekommenderar framför att tillsätta kaliumnitrat?

                            Hilsen,

                            P

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Månne är orsaken till att du har problem med Salvinian att en del av de arterna faktiskt lever i symbios med just cyano.
                              Jag menar naturligtvis den vanlgia Salvinia vi har i våra akvarier, natans. Inte Azolla.

                              Det verkar lite konstigt om du rekommenderar Salvinia till någon med Cyanobakterieproblem om du tror att den lever i symbios med Cyanobakterier 8)

                              Förövrigt kunde man tro att Cryptocorynebladen som låg vid ytan levde i symbios med Cyanobakterierna också för det var enbart på ovansidan av dessa blad som det bildades en perfekt Cyanobakteriehinna.

                              Den enda grejen med oxydator som jag kan se är att nedbrytningen går ruggigt mycket fortare med en sådan än annars, ffa i kar med liten/ingen växtmassa. Otrolig skillnad. Vet att Kasselmann kör dem i en del växtkar, men det är inget jag ser som vare sig nödvändigt eller rekommendabelt.
                              Logiskt.

                              Cyano brukar gå hand i hand med ganska fina deuteriusnivåer samt låga kvävenivåer, så en oxydator fimpar ju iofs kolkällan iom att bakterierna går bärsärkargång med deuteriusen vid höga syrenivåer.

                              Så - var köper personen som postat ursprungsinlägget sin silverkolloid då, och hur ska den doseras?
                              Zooaffär, Fungistop. Står dosering på flaskan. Det blir dock dyrt för större akvarier så därav rekommendationen med att synka dosering/koncentration mellan Fungistoppen och Hälsokostaffärens dito.

                              Något du rekommenderar framför att tillsätta kaliumnitrat?
                              Absolut inte. Däremot rekommenderar jag Silverkolloid som enklare och smidigare alternativ till Oxydator i ett växtakvarium som ändå hovrar över mättnadsgrad vad gäller syre i vattnet.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...