Cyano-angripet kar + oxydator?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    Cyano-angripet kar + oxydator?

    har ett 220 liters akvarium som är svårt angripet av cyano, det kryllar av det och kommer tillbaka snabbt!
    Jag har även en oxydator (heter det så?) och undrar om den kan hjälpa till att få bort algerna elr om den kanske ger motsatta effekten?
    Jag är nybörjare när det gäller sånt här så jag är jätte tacksam för alla tips!

    Mvh Malin
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    För "normal" akvaristen beror cyano ofta på kvävebrist.
    Cyanobaterierna kan nämligen ta upp kväve ur luften vilket varken växter eller alger klara. Cyanon får fritt fram utan konkurans.
    Kvävebristen beror säkerligen på att du är aldeles för duktig på att städa bort fiskskit ur karet.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      oxydator förstör växtnäring efter vad jag läst.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        En oxydator funkar utmärkt mot cyano. Jag fick bort rubbet med hjälp av en sådan. Trist nog strök en hel del växter med på kuppen - de smälte bort ungefär som cyanon. En annan nackdel med oxydator är att man inte tar bort den egentliga orsaken till cyano-invasionen - en bättre metod är då att utrusta sig med lite tålamod och satsa på att göra förhållandena perfekta för växterna i stället. Cyanon ger då upp med tiden. Ett bra tips är som nämns ovan - tillsätt nitrat och stoppa i lite fler växter. Flytväxter kan vara ett alternativ, de växer fort och man ser snabbt näringsbrister på dem - enklare att veta vad man ska tillsätta för gödning då.

        Hilsen,

        P