Vackra men oattraktiva växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    Vackra men oattraktiva växter?

    Ja som min ena tråd säger så försvinner mina "tunnbladiga" växter snabbt och tragiskt.
    Min fråga nu, efter massor med letande är:
    Finnas det växter som är vackra (stora och små) som INTE är så attraktiva hos fiskarna??
    Jag TROR jag har 2 anubias barteri var. nana som de inte rör, men är lite osäker på arten dock.
    Sedan har jag 2-3 större (läs stora) tjockblaidgare växter som inte heller rörs.

    Vad finns mer? Jag har ju letat halvt ihjäl mig efter växter som firrarna bara inte VILL äta på.


    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?
  • gunpowderboy
    • October 2005
    • 17

    #2
    Själv har jag ett gäng ciklider som har satt i sig allt som har kommit ned i karet, med ett undantag... Vattenpest. Dom tottal vägrar att tugga på den, algerna som växter på den äter dom, men inte bladen.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av qenzo
      Vad finns mer? Jag har ju letat halvt ihjäl mig efter växter som firrarna bara inte VILL äta på.
      Illa.. Varför anstränga sig så när zoopets sökfunktion under akvarieväxter har den funktionen...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Javaormbunken har jag haft, den är uppäten/upplöst.
        Jättevallisneria har jag haft, även den borta.
        Dracaena'n är kvar men döende.

        Kvar är nu ett antal krukväxter, som inte ens rekomenderas i akvarium.
        Jag har inte kunskapen att ha liknande växter.. inte tid heller för den delen.

        Därför frågade jag efter fler alternativ.
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          Vattenpest har även jag haft, och min granne med. men de finns inte kvar längre.
          De klarade sig inte, varken i det stora karet eller det lilla (som endast innehöll platy + pansarmalar).
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • brams
            • June 2003
            • 891

            #6
            kasta ut fiskarna å köp växter du tycker är vackra...
            C.Brams

            Check out:
            brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #7
              Ursprungligen postat av brams
              kasta ut fiskarna å köp växter du tycker är vackra...
              Näjjä!
              Det är ju för firrarnas skull jag har växter där i!!
              Men det klart, det är ju vackrare med växter än utan, men för den skull måste jag ju kunna köpa växter som de INTE äter?!
              Varför skippa en grej för att få en annan?
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Här en lista med växter som inte äts av fiskar:



                (Tycker att Zoopet ska sätta på en knapp på varje sökresultat så man kan få en GET-URL istället för att behöva leka webbmaster och extrahera POST-attributen, på det sättet kommer det kunna bli betydligt fler intressantare zoopet-länkar världen över
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • qenzo
                  • February 2005
                  • 1747

                  #9
                  Tack Defdac.
                  Den första länken är intressant, för på den andra länken har jag haft flera av växterna, som faktiskt inte finns kvar längre (borta pga fiskarna eller annat). Men jag ska skaffa PMDD och labba lite, så får vi se om det blir bättre.
                  Kommer säkert tjata mer på dig... det här är intressant men MYCKET frustrerande.
                  Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Här en lista med växter som inte äts av fiskar:



                    (Tycker att Zoopet ska sätta på en knapp på varje sökresultat så man kan få en GET-URL istället för att behöva leka webbmaster och extrahera POST-attributen, på det sättet kommer det kunna bli betydligt fler intressantare zoopet-länkar världen över
                    Tack för tipset - å andra sidan så hade du ju ovan angivit att det bara var att söka i växtarkivet och det bästa vore ju om alla lärde sig att göra detta så skulle du helt slippa leka webmaster
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      har jag haft flera av växterna, som faktiskt inte finns kvar längre (borta pga fiskarna eller annat).
                      Som sagt det finns ju fler orsaker än att fiskarna äter upp växterna till att växterna inte klarar sig. Många av de hårdbladiga växterna (som oftast inte gillas av fiskar) är ju egentligen krukväxter och klarar sig av den anledningen inte i akvariet.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • qenzo
                        • February 2005
                        • 1747

                        #12
                        Ja Kjell, det är ju sant. Jag funderar nu på att kasta ut (ge tillbaka) min kinesiska algätare som jag lånat för putsning.
                        Det blev helt klart värre sedan den flyttade in, men redan innan dess var det lite knas med växterna.
                        Förhoppningsvis får jag ordning på karet efter flytten. Ska iaf köpa hem PMDD, för jag är desperat. Karet är ju min "älskling" och måste fixas!
                        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                        Kommentar

                        • gladys
                          • March 2005
                          • 1962

                          #13
                          Ursprungligen postat av qenzo
                          Ja Kjell, det är ju sant. Jag funderar nu på att kasta ut (ge tillbaka) min kinesiska algätare som jag lånat för putsning.
                          Det blev helt klart värre sedan den flyttade in, men redan innan dess var det lite knas med växterna.
                          Förhoppningsvis får jag ordning på karet efter flytten. Ska iaf köpa hem PMDD, för jag är desperat. Karet är ju min "älskling" och måste fixas!
                          Ok, men jag kan inte ta tillbaka den. Jag har redan en för mycket!
                          Men om du förvarnar lite så kan jag gå tillbaka till affären med dem.
                          Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                          Kommentar

                          • gladys
                            • March 2005
                            • 1962

                            #14
                            Den som jag har gör små runda hål. Den tunnar inte ut växterna så som du (Q) beskriver det.

                            Fast man klarar sig gärna utan små runda hål!!
                            Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                            Kommentar

                            • qenzo
                              • February 2005
                              • 1747

                              #15
                              Ingen fara G, det blir först vid/efter flytten isf.
                              Men frågan är ju om det kanske blir bättre då det blir ordentligt rengjort i flytten.. eller..inte.. *suck* frustrerande är det då man inte vet vad som är fel!!!
                              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...