Växterna upplöses!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    Växterna upplöses!!!

    Ja precis så... de upplöses i tomma intet!
    Det börjar med att de får små hål, sedan försvinner blad för bald för att slutligen vara en rutten, upplöst pinne...om ens det.
    De tjockbladiga växterna går det bra med dock, så jag är fundersam om det är ngn fisk som tuggar i sig så mkt växter för mig.
    Men då jag nu har kollat och åter kollat så ser jag ingen som är vidare het på växterna. Inte till den milda grad iaf.

    Jag har:
    Platy, marmorgurmai, guldgurami, väderål, segelfenspleco, randig peckoltia och pansar mal... tror inte jag glömt ngn nu

    Det är inte nitrit heller, för det är kollat. Det hjälper inte med vattenbyten eller ommöblering... vad kan det vara?
    Sniglar har jag inte heller.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    #2
    Det kan inte vara så att du planterar för djupt? Jag tryckte ner min vallisnera och hornsäv för djupt i min korallsand och de visade samma tecken på förruttnelse som du beskriver.

    Bara ett litet tips!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      om det inte är fiskarna så kan det va näringsbrst.

      göder du växterna ?
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Dreas:
        Ja.. jo.. det kan ju vara så att jag planterar djupt... jag vet ju att jag får "aknra" växterna ganska bra eftersom ålarna snurrar upp dom hela tiden annars, ska prova med annan metod.

        Raven:
        Ja de får gödning, kommer inte ihåg namnet nu, men stora, runda & bruna kulor är det iaf.
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          låter som lerkulor inget som ens skulle komma i närheten av mitt akvarie.
          dels vet du inte vad dom innehåller dels vet du inte hurmycket dom släpper ifrån sej dels är dom kända för att innehålla mycke järn som skapar problem med trådalger.

          sök lite på pmdd är den enda gödning ja använder mej av och den billigaste ja sett hittills.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • qenzo
            • February 2005
            • 1747

            #6
            Denna näring har jag.

            "JBL ProFlora. Rotnäring för vattenväxterna. 7 kulor.
            Torkade näringskulor som berikats med alla de näringsämnen som är viktiga för vattenväxterna, särskilt järn och spårämnen. Eftersom näringsämnena avges mycket långsamt har kulorna en fördelaktig långtidsverkan.
            Kulformen gör att näringen är lätt att använda i sötvatten-akvarier som redan är inredda. Särskilt lämpliga för direkt näringstillförsel eller gödning i efterhand till vattenväxter som tar upp näringsämnena framförallt med rötterna, som ex Echinodorus- och Cryptocorynater m.fl

            Användning: Trysck ned en till flera kulor beroende på storleken på vattenväxterna. I gruset kring rötterna. Upprepa en gång om året."
            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              mmm, bottengödning.. främst till för echnidorus arter. (svärdsplantor)...

              som raven säger, pmdd och du orkar mecka med pulver hit och dit, om du är lat köper du en flaska TMG (Tropica Master Grow) och doserar efter ditt akvarium utav.
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Odysse
                • October 2005
                • 9

                #8
                jag har samma problem , dom tunnbladiga växterna ser ut som man har haft dom i syra ! upplöst svärdplanat

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Eftersom det inte syns några direkta missfärgningar innebär det att det är en fysisk skada åsamkad av något som gillar att suga ut det mjuka mellan bladvenerna. Förslagvis någon sugmal. Har du ingen mal lutar jag åt kaliumbrist.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • qenzo
                    • February 2005
                    • 1747

                    #10
                    MagicFingers:
                    Ska be min djuraffär ta hem det och prova. För något måste göras, jag har inte råd att köpa nya växter hela tiden!

                    Defdac:
                    Finns det någon "test" av vattnet man kan göra för att se kalcium mängden? Kan man isf göra den på djuraffären?
                    Om det är kalciumbrist, vad kan man då göra? Medel?
                    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Kalium, inte kalcium. Det finna inga direkta kommersiella akvariegödningar som innehåller rikligt med kalium. De flesta växtakvarier som behöver mycket K (kalium) använder pmdd: http://www.pmdd.se
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • qenzo
                        • February 2005
                        • 1747

                        #12
                        Pinsamt... läste såååå helfel...*s*
                        Har kollat upp det där nu, med pmdd alltså och ska fixa det så fort jag flyttat.
                        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...