Diffusor eller inte :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    Diffusor eller inte :)

    Hejsan allihopa

    Undrar bara om någon provat det som Tom Barr rekomenderar angående att använda en diffusor till CO2 och sen skjuta runt microbublorna i karet för att få ren CO2 till växterna?

    Vet att Defdac provat med att använda en Diffusor samt att använda strilröret för att cirkulera runt CO2n men vet inte hur resultatet blivit hehehehe.

    Står nämligen till att kanske lägga en order på ett par Point Four Ultra-Fine Bubble Diffusers till mitt 530.

    Pentair is dedicated to excellence in all aspects of our business. Whether you need system design, technical service or unrivaled equipment-you can count on us.


    MVH Jimmy
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712
  • Dagge
    • December 2004
    • 188

    #2
    Jag har kört det ända sedan jag fick mitt nya Eheim-filter. defdac och jag snackade om det redan då med CO2 under bladen och eftersom jag ändå skulle ta bort gamla filtret och utrustning så valde jag att testa detta med strilröret nära botten.
    Det blir bra fart genom karet men minimalt med ytrörelse. Angående CO2n så hjälper filtret till att bryta sönder mina bubblor till minibubblor. Om jag skall vara ärlig så har jag inte sett någon skillnad på växthastigheten sen jag började med denna metod.

    För övrigt har jag till och med köpt en AM 1000 CO2 reaktor för att få bort småbubblorna eftersom de var en oönskad effekt av det nya ytterfiltret.

    En annan effekt av alla små CO2 bubblor i karet är att det blir svårt att se vad som är rent syre under bladen och vad som är CO2. Innan var det skoj att se syrebubblorna och veta att växterna trivs bra. Detta är mycket svårare nu, se bilden här till exempel.


    Här har ni en annan och zoomar ni in ordentligt så ser man alla små CO2 bubblor som flyger runt i karet. Tycker själv inte det är så snyggt.
    Dagge
    Ampblog

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      själv tycker jag det hela med microbubblor låter overkill men är ju min åsikt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jo jag har kört så i 9 dagar men jag kan inte direkt säga att jag ser någon förändring alls, förutom en massa fult virvlande bubblor i hela akvariet. Jag fick dock faktiskt lite lägre pH med alträdiffusor under min vertikala spraybar jämfört med ytterfilter som reaktor vilket var förvånande. Dvs jag får både bättre upplösning och dessutom lägger sig små CO2-bubblor under bladen vilket ska underlätta ytterligare då HCO3- slipper tränga sig igenom Prandtl-lagret och växten kan suga upp ren CO2.

        Men jag kommer fortsätta med mikrobubbel men jag bygger en Barr-venturi-reaktor med en 1000l/h pump med PET-flaska istället. Fördelen gentemot enbart diffusor är att man inte får mikrobubblor förrens vattnet blir väldigt syre och co2-mättat framåt kvällen, vilket är en godtagbar kompromiss. Akvariet ska ju ändå bara funka som aquascapelekstuga för fotografering så man får väl stänga av bubblet lite innan man ska fotografera eländet.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...